Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων στον κλάδο των καταναλωτικών προϊόντων στη χώρα μας υποφέρει από την πτώση των πωλήσεων, λόγω της παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης, σε αντίθεση με τις παγκόσμιες δυνάμεις του κλάδου, που κατάφεραν, σε μία δύσκολη συγκυρία, να βελτιώσουν τα περιθώρια κέρδους.

Αυτό αναφέρει, μεταξύ άλλων, η 5η ετήσια έκθεση της Deloitte για τις παγκόσμιες δυνάμεις του κλάδου των καταναλωτικών προϊόντων, που ιεράρχησε τις 250 μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου σε ολόκληρο τον κόσμο, βάσει των δημοσιευμένων λογιστικών τους αποτελεσμάτων για το οικονομικό έτος που έληξε τον Ιούνιο του 2011.

Οι ελληνικές εταιρείες του κλάδου, όπως επισημαίνει η Deloitte, θα πρέπει να εξετάσουν προσεκτικά τα επόμενα βήματά τους και τη στρατηγική, που θα υιοθετήσουν, προκειμένου να μπορέσουν να επιβιώσουν, σε αυτό το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον.

Θετικά προς αυτή την κατεύθυνση, όπως τονίζει η Deloitte, θα μπορούσε να λειτουργήσει η εκμετάλλευση του ίντερνετ και των κοινωνικών δικτύων, η χρησιμοποίηση των ποσοτικών αναλυτικών δεδομένων (analytics) για στρατηγικούς λόγους και η εστίαση στη βελτίωση της στρατηγικής τιμολόγησης, καθώς, όπως επισημαίνεται στην έκθεση, η προσφορά χαμηλότερων τιμών θα αποτελέσει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις επιχειρήσεις του χώρου.

Ανάκαμψη πωλήσεων

Σύμφωνα με την έκθεση της Deloitte, οι 250 μεγαλύτερες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων παρουσίασαν ανάπτυξη της τάξης του 8,4%, μεταβολή που αγγίζει σχεδόν το 10%, σε σχέση με τη μείωση 1,2%, που παρατηρήθηκε πέρυσι.

Ειδικότερα, οι 250 μεγαλύτερες εταιρείες κατέγραψαν σύνθετες πωλήσεις άνω των 2,82 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, το 2010, σημαντική αύξηση, σε σχέση με το 2009, όταν οι πωλήσεις ανήλθαν στα 2,57 τρισεκατομμύρια δολάρια.

Στη Λατινική Αμερική, παρατηρείται η μεγαλύτερη αύξηση των πωλήσεων (22,2%), ενώ ακολουθεί η Βόρεια Αμερική, όπου σημειώθηκε σχεδόν 11% ανάκαμψη, το 2010. Το αντίστοιχο ποσοστό, για το 2009, ήταν 3,2%. Στην Ευρώπη, παρά τη σχετικά συγκρατημένη άνοδο των πωλήσεων (7%), οι εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων κατέγραψαν το υψηλότερο σύνθετο καθαρό περιθώριο κέρδους (11,7%) και από τις πέντε Περιφέρειες, που διερευνήθηκαν (Αφρική-Μ. Ανατολή, Ασία-Ειρηνικός, Ευρώπη, Λ. Αμερική, Ν. Αμερική). Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το συγκεκριμένο ποσοστό έφτασε το 14%.

Το 2010, ο μέσος όρος του όγκου των πωλήσεων για τις 250 μεγαλύτερες εταιρείες έφτασε τα 11,3 δισ. δολάρια, σε σχέση με τα 10,3 δισ. δολάρια, το 2009. Μεταξύ των κλάδων με τις καλύτερες επιδόσεις συμπεριλαμβάνονται ο τομέας της μόδας και της βιομηχανίας ελαστικών. Ο τομέας της μόδας παρουσίασε τη σημαντικότερη αύξηση των σύνθετων πωλήσεων, το 2010 (14,2%), τεράστια μεταβολή από την πτώση του ύψους του 5,3% στις πωλήσεις, το 2009. Σε συνάρτηση με την ανάκαμψη των πωλήσεων των αυτοκινήτων, οι κατασκευαστές ελαστικών έκαναν αισθητή την παρουσία τους, με 8 από τους 10 κατασκευαστές ελαστικών, που ερωτήθηκαν, να υποστηρίζουν ότι οι επιχειρήσεις τους κατέγραψαν διψήφια αύξηση πωλήσεων.