Ο τίτλος του καλοκαιριού προβλέπεται να είναι «σέξι με μια δόση ρομαντισμού, καουμπόικης διάθεσης και ροκ εν ρολ», σύμφωνα με τον Μεχντί Σουζάν, σχεδιαστή των Zara. Ο Σουζάν ανήκει στην ομάδα που διαμορφώνει τις τάσεις για ένα από τα μεγαλύτερα success stories στον χώρο της μόδας.
Τα καταστήματα Zara ανήκουν στον όμιλο Inditex, τον μεγαλύτερο λιανοπωλητή μόδας παγκοσμίως, που περιλαμβάνει επίσης τα καταστήματα Massimo Dutti και Pull & Bear. Παρόλο που συνεργάζονται με περίπου 1.800 προμηθευτές διεθνώς, σχεδόν όλα τα ρούχα μεταφέρονται στην Ισπανία, όπου βρίσκεται η έδρα της εταιρείας, για να διανεμηθούν σε 97 χώρες.
Τα Zara δεν διαφημίζονται και σπανίως δίνουν συνεντεύξεις. Με αφορμή τη συμπλήρωση 50 ετών από το πρώτο κατάστημα, το ρεπορτάζ μεταφέρεται στο κεντρικό της συγκρότημα στη Γαλικία για μια σπάνια ματιά στο πώς λειτουργεί το «μυστικό» αυτό brand, όπως αναφέρει το BBC.
Η εταιρεία αντιμετωπίζει προκλήσεις, όπως ο εντεινόμενος ανταγωνισμός από τις υπερ-οικονομικές πλατφόρμες Shein και Temu, αλλά και η αβεβαιότητα γύρω από τους αμερικανικούς δασμούς. Παρ’ όλα αυτά, ο Όσκαρ Γκαρθία Μαθεΐρας, διευθύνων σύμβουλος της Inditex, τονίζει πως οι δασμοί του προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, δεν θα επηρεάσουν την εφοδιαστική αλυσίδα ή τα σχέδια επέκτασης των Zara στις ΗΠΑ, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά τους.
«Για εμάς, η διαφοροποίηση είναι κλειδί. Παράγουμε σε περίπου 50 αγορές με μη αποκλειστικούς προμηθευτές, επομένως είμαστε συνηθισμένοι να προσαρμοζόμαστε», δηλώνει.
Από το πρώτο κατάστημα, σε μια αυτοκρατορία σε 40 χώρες
Από την εποχή του πρώτου καταστήματος στην Α Κορούνια, η εταιρεία έχει εξελιχθεί. Απασχολεί 350 σχεδιαστές από περίπου 40 χώρες. Ο Σουζάν τονίζει: «Δεν υπάρχουν κανόνες. Όλα βασίζονται στο συναίσθημα», ενώ η έμπνευση μπορεί να προέλθει από τον δρόμο, τον κινηματογράφο ή τις πασαρέλες.
Στο τμήμα πατρόν, τα σχέδια μετατρέπονται σε δείγματα, εφαρμόζονται σε κούκλες και οι μοδίστρες δημιουργούν τα πρώτα ρούχα για πρόβα. Η Μαρ Μαρκότε, υπεύθυνη πατρόν εδώ και 42 χρόνια, εξακολουθεί να χρησιμοποιεί μεγεθυντικό φακό για τον ποιοτικό έλεγχο.
Τα Zara άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουμε. Ενώ παραδοσιακά κυκλοφορούσαν δύο συλλογές τον χρόνο, τα Zara προμηθεύονται ρούχα κοντά στην έδρα τους και ανανεώνουν συνεχώς τα προϊόντα τους, ανταποκρινόμενα στις τάσεις. Πάνω από το 50% της παραγωγής γίνεται σε Ισπανία, Πορτογαλία, Μαρόκο και Τουρκία, ενώ πιο βασικά κομμάτια παράγονται σε Βιετνάμ και Μπανγκλαντές.

Η επιτυχία βασίζεται επίσης σε logistics και δεδομένα. Όλα τα ρούχα αποστέλλονται από τα κέντρα διανομής στην Ισπανία και την Ολλανδία. Η ακριβής πρόβλεψη ζήτησης βοηθά την εταιρεία να τοποθετεί τα σωστά προϊόντα στα σωστά καταστήματα.
Οι υπεύθυνοι προϊόντων λαμβάνουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για τις πωλήσεις και την αντίδραση των πελατών, και έτσι οι σχεδιαστές μπορούν να προσαρμόζουν τη συλλογή ανάλογα με τη ζήτηση. Τα Zara κάνουν εκπτώσεις μόνο δύο φορές τον χρόνο, κάτι που τα διαφοροποιεί. Όμως, όπως σημειώνει ο αναλυτής Ουίλιαμ Γουντς, το ζητούμενο για την Inditex είναι να παραμείνει ενεργή σε έναν κόσμο μόδας που γίνεται συνεχώς πιο γρήγορος και πιο φθηνός.
Η Shein έφτασε τα 38 δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις το 2023, σχεδόν ισοφαρίζοντας την Inditex.
Ο κ. Μαθεΐρας υπογραμμίζει: «Το μοντέλο μας δεν βασίζεται στην τιμή. Στόχος μας είναι να προσφέρουμε εμπνευσμένη μόδα με ποιότητα, δημιουργικότητα και βιωσιμότητα».
Ο ιδρυτής Αμάνθιο Ορτέγα, στα 89 του πλέον, παραμένει σιωπηλός, αλλά παρών. Η κόρη του, Μάρτα Ορτέγα, είναι σήμερα πρόεδρος του ομίλου. «Ο κ. Ορτέγα είναι μια φυσική ή ηθική παρουσία καθημερινά», καταλήγει ο κ. Μαθεΐρας.