Το μυστηριώδες προϊστορικό πλάσμα που εξαφανίστηκε πριν από 250 εκατ. χρόνια και το μεγάλο μυστικό του

Τι μάθαμε για τους τριλοβίτες από απολίθωμα ηλικίας 429 εκατ. ετών

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
20/09/2020

Υπάρχουν ιστορικές στιγμές στη φύση που η εξέλιξη τα έχει κάνει όλα καλά, κι έτσι δεν υπάρχει χώρος για βελτίωση.

Και στην περίπτωση του τριλοβίτη, του ασπόνδυλου που είχε εξαπλωθεί στον βυθό της θάλασσας μεταξύ 520-250 εκατ. χρόνια πριν, είχαν γίνει πράγματι όλα σωστά.

Γιατί όπως μάθαμε προσφάτως, το μυστηριώδες αρθρόποδο όχι μόνο είχε μάτια, αλλά έμοιαζαν με τα μάτια της σημερινής μέλισσας. Υπογράφοντας έναν τεράστιο άθλο προσαρμογής προφανώς!

Όπως μας λένε στη μελέτη τους, που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση «Scientific Reports», οι ερευνητές έμειναν αποσβολωμένοι από το πόσο μοιάζουν τα μάτια του προϊστορικού ζώου με των σημερινών εντόμων και οστρακόδερμων.

Η ανακάλυψη αλλάζει όλα τα δεδομένα της παλαιοντολογίας, τοποθετώντας τα σύνθετα μάτια πολύ πιο πίσω στην εξελικτική ιστορία των ζώων.

Οι τριλοβίτες αποτελούν τα πολυπληθέστερα απολιθώματα που έχουμε βρει και ένα τέτοιο, που ανακαλύφθηκε το 1846 στην Τσεχία, εξέτασαν οι επιστήμονες, καθώς τα μάτια του παρέμεναν άθικτα. Και εντόπισαν εσωτερικές δομές που συναντάμε στα σύνθετα μάτια των σημερινών εντόμων.

Τα σύνθετα μάτια υποδεικνύουν πως οι τριλοβίτες ήταν ενεργοί και τη μέρα και έβλεπαν πολύ καλύτερα απ’ ό,τι υπέθεταν ως σήμερα οι επιστήμονες.

Τα σύνθετα μάτια λοιπόν, ένα από τα πέντε είδη οφθαλμών που συναντάμε στο βασίλειο των ζώων, δεν είναι καινούρια ιστορία των σύγχρονων εντόμων και οστρακοειδών. Αλλά αποτελούν σταθερά ήδη από τον Παλαιοζωικό Αιώνα (542-251 εκατ. χρόνια)!