Πριν πολλές δεκαετίες, η Volvo ήταν μια από τις ελάχιστες εναλλακτικές λύσεις για όσους δεν ήθελαν να αγοράσουν Mercedes. Ακολούθησε η πώληση στην Ford και η κατάρρευση της μάρκας από το βάθρο των premium κατασκευαστών.

Όμως, τα τελευταία χρόνια, ο ένας από τους δυο πυλώνες της Σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας (ο άλλος ήταν η Saab) επανέρχεται δυναμικά και διεκδικεί με το σπαθί της θέση και πάλι στο βάθρο, που όμως αυτή την φορά θα έχει τέσσερις θέσεις, καθώς δίπλα στην Mercedes, βρίσκονται πλέον τόσο η BMW, όσο και η Audi.

Αυτές ήταν οι πρώτες σκέψεις όταν βρεθήκαμε στην θέση του οδηγού, του Volvo S90 D4 R-Design, ενός τυπικού επιβατικού οχήματος τριών όγκων (Sedan) που ανήκει στην μεγαλομεσαία κατηγορία και μπαίνει «σφήνα» ανάμεσα στην E-Class, την BMW σειράς 5 και το Α6.

Πρόκειται ουσιαστικά για μια «λιμουζίνα» με μεγάλο μήκος (4.963 χλστ), ακόμα μεγαλύτερο -αναλογικά- πλάτος (1879 χλστ) και μακρύ μεταξόνιο (2941 χλστ), που καλό θα είναι, πριν το επιλέξετε να έχετε μια επαρκή θέση πάρκινγκ, καθώς θα δυσκολεύεστε πολύ, ειδικά αν ζείτε και μετακινείστε εντός του αστικού ιστού.

Ναι, είναι μεγάλο, αλλά είναι και όμορφο μαζί, ενώ σε πρώτη ματιά μοιάζει για ένα καθαρόαιμο σπορ μοντέλο, παρά το ότι είναι ένα καθαρά οικογενειακό όχημα με μεγάλους χώρους επιβατών – αποσκευών και έφεση στα μεγάλα ταξίδια. Μεγάλο και εντυπωσιακό μαζί, τόσο που γίνεται το κέντρο προσοχής όσων το εντοπίζουν, κάτι που στην εποχή μας δεν είναι και το ζητούμενο.

Το πλούσιο σε χώρους και εξοπλισμό εσωτερικό, με τα άριστης πλευρικής στήριξης δερμάτινα καθίσματα (οδηγήσαμε την έκδοση R-Design), βολεύει με άνεση ακόμα και πέντε εύσωμους επιβάτες (τρεις άνετα πίσω), μαζί με τα μικροαντικείμενά τους. Εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι, ο κλιματισμός είναι δυνατό να ρυθμιστεί ακόμα και ξεχωριστά από τους πίσω επιβάτες.

Ανάλογης χωρητικότητας είναι και ο χώρος αποσκευών (500 λίτρα), που στο βάθος του φιλοξενεί ρεζέρβα ανάγκης και η πόστα του (στην έκδοση που οδηγήσαμε) ανοιγοκλείνει ηλεκτρικά.

Στο ταμπλό δεσπόζει η πολύ μεγάλη οθόνη πολυμέσων, η οποία πληροφορεί, ρυθμίζει, ψυχαγωγεί, ενεργοποιείται και με αφή, αλλά θέλει τον χρόνο της (ή προσεκτικό διάβασμα) για να αξιοποιηθεί πλήρως.

Η εξαιρετική θέση οδήγησης με το πολυρυθμιζόμενο τιμόνι πάνω στο οποίο υπάρχουν διάφορα πλήκτρα περιφερειακών λειτουργιών, δίνουν στον οδηγό αίσθηση «κυρίαρχου», άνεση και ασφάλεια. Μοναδικό σημείο τριβής, η ψηλή κεντρική κονσόλα, η οποία -αν ο οδηγός χαμηλώσει εντελώς την βάση του καθίσματος- εμποδίζει το δεξί χέρι στις κλειστές στροφές.

Η ορατότητα είναι –παραδοσιακά στα sedan- πολύ καλή, ενώ ο οδηγός μπορεί (ανάλογα με τον επίπεδο εξοπλισμού), ακουμπώντας το δάχτυλο στο σωστό σημείο της κεντρικής οθόνης, να «ρίξει κάτω» τα πίσω προσκέφαλα (αν βέβαια δεν υπάρχουν επιβάτες), ώστε να μεγαλώσει την ορατότητα δια μέσω του πίσω παρμπρίζ, που βέβαια στο R-Design διαθέτει και ηλεκτρικά αναδιπλούμεο κουρτινάκι σκίασης (δεν συστήνουμε την χρήση του, καθώς δημιουργεί δυσκολίες ορατότητας στους οδηγούς που ακολουθούν).

Το S90 της δοκιμής μας «φορούσε»  τον 4κύλινδρος turbodiesel κινητήρα, με απόδοση 190 ίππων και ροπή 400 Nm από τις μόλις 1750 στροφές.

Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, με κλιμάκωση που παρέχει δύναμη σχεδόν σε όλο το φάσμα των στροφών και κινεί με εντυπωσιακή σβελτάδα τόσο στις από στάση εκκινήσεις, όσο και στα προσπεράσματα το 1800 κιλών αμάξωμα.

Με επιτάχυνση 0-100 σε 8.2΄΄ και τελική 230 χλμ/ώρα, περιμένει κανείς κατανάλωση επιπέδου …άρματος, αλλά η πραγματικότητα διαφέρει. Ο σύγχρονος κινητήρας, το υποδειγματικό στην λειτουργία σύστημα start/stop και η σωστή κλιμάκωση/λειτουργία του κιβωτίου, σε συνδυασμό με την κατάλληλη ανά περίσταση επιλογή χαρτογράφησης του κινητήρα (έχει 4 επιλογές), μας έδωσαν μέση κατανάλωση 7,3 λίτρα/100 χλμ, στην διάρκεια της δοκιμής μας, που έγινε σε σχεδόν 700 χιλιόμετρα μικτής διαδρομής.

Στην διάρκεια της συμβίωσής μας με το S90 diesel, ούτε μια στιγμή δεν αισθανθήκαμε την ανάγκη περισσότερης δύναμης ή ροπής, ενώ η κάθε διαδρομή (ακόμα και στο μποτιλιάρισμα) είχε έντονα τα χαρακτηριστικά σβελτάδας, άνεσης και ασφάλειας. Το τελευταίο ενισχύεται ιδιαίτερα και από τα φρένα που είναι αποτελεσματικά, ανθεκτικά στην χρήση και σε καμιά περίπτωση δεν προδίδουν το μεγάλο βάρος της κατασκευής.

Η οδική συμπεριφορά δεν έχει σχεδόν τίποτα να ζηλέψει από τον ανταγωνισμό, αρκεί ο οδηγός να μην ξεχαστεί από την προθυμία του κινητήρα να μετακινήσει το βαρύ sedan σε αγωνιστικούς ρυθμούς. Εκεί θα προκύψει υποστροφή (ή και υπερστροφή αν αφήσουμε απότομα το γκάζι) και θα μπουν στο παιχνίδι τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης προκειμένου να φέρουν στην τροχιά του …θεού το μακρύ, βαρύ αμάξωμα με την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Πάντως οι κλίσεις του αμαξώματος είναι περιορισμένες από την σφιχτή και χωρίς ενοχλητικούς θορύβους ανάρτηση.

Εκεί όμως που χρειάζεται προσοχή είναι οι στενοί δρόμοι, όπου το μακρύ όχημα βρίσκεται έξω από τα νερά του και ο οδηγός πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός, ειδικά όταν στρίβει στα στενά, καθώς το μακρύ μεταξόνιο χρειάζεται έξτρα υπολογισμό προκειμένου να αποφύγετε το φανοποιείο ή το βουλκανιζατέρ (αν ο πίσω τροχός ανέβει απότομα σε κάποιο αιχμηρό πεζοδρόμιο).

Στο δια ταύτα αυτής της δοκιμής, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι, όπως και στα XC90, XC60, XC40, έτσι και εδώ, στην περίπτωση του S90, να σημειώσουμε πόσο έξυπνοι είναι οι Κινέζοι (ιδιοκτήτης της Volvo είναι η Geely του Κινέζου δισεκατομμυριούχου Li Shufu), που αγόρασαν και δεν κατάκτησαν την Σουηδική μάρκα, δίνοντας στους ανθρώπους της να κάνουν απερίσπαστοι αυτό που γνώριζαν πολύ καλά εδώ και δεκαετίες, την κατασκευή αυτοκινήτων premium κατηγορίας.

Γιατί το Volvo S90 D4 της δοκιμής μας, ανήκει στην κορυφή της κατηγορίας των μεγαλομεσαίων επιβατικών και μάλιστα με πλεονέκτημα τιμής σε σχέση με τον ανταγωνισμό, καθώς η τιμή για το S90 D4 Auto ξεκινά από τα 51.955 ευρώ, ενώ η έκδοση R-Design που δοκιμάσαμε κοστίζει 55.895 ευρώ.

Υπέρ

Εντυπωσιακό αμάξωμα

Χώροι

Κινητήρας

Επιδόσεις

Κατανάλωση

Ποιότητα κατασκευής

Άνεση

Φώτα

Φρένα

Τιμή

Κατά

Μέγεθος/Βάρος

Πολύπλοκος χειρισμός οθόνης πολυμέσων

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: Μεγαλομεσαίο 4θυρο, 5θέσιο, sedan

Διαστάσεις: 4.963 Χ 1.879 Χ 1.443 χλστ

Μεταξόνιο: 2.941 χλστ

Βάρος: 1.808 κιλά

Χώρος αποσκευών: 500 λίτρα

Κινητήρας: Turbodiesel, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.969 κ.εκ.

Ισχύς: 190 ίπποι / 4.250 σαλ

Ροπή: 400 Nm / 1.750 – 2.500 σαλ

Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο: Αυτόματο 8 σχέσεων

Ανάρτηση: Εμπρός Πολλαπλών Συνδέσμων / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων

Ελαστικά: 245/45/18

Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι

Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ με κύκλο στροφής 11,8 μ.

Επιτάχυνση 0-100:  Σε 8,2΄΄

Τελική ταχύτητα: 230 χλμ/ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής): 7,3 λτ/100 χλμ

Ρεζερβουάρ καυσίμων: 60 λτ

Τέλη κυκλοφορίας: 113.68 €

Φορολογήσιμοι ίπποι: 14

Εκπομπές CO2: 116 γρ/χλμ

Νίκος Τσάδαρης