Η τεχνητή νοημοσύνη αρχίζει να επηρεάζει τον τρόπο που καθορίζονται οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, φέρνοντας αλλαγές στη δυναμική της αγοράς και στη διαδικασία κράτησης για τους ταξιδιώτες. Ειδικοί παρακολουθούν τις εξελίξεις, εξετάζοντας τις πιθανές επιπτώσεις στη διαφάνεια και στη μεταβολή των τιμών.

Η Delta Air Lines, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να καθορίσει τις τιμές των εισιτηρίων, μια πρακτική που έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Ωστόσο, εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η αεροπορική εταιρεία σκοπεύει να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία και τι σημαίνει αυτό στην πραγματικότητα για τους επιβάτες.

Η Delta μοιράστηκε τα σχέδιά της για τη χρήση γενετικής τεχνητής νοημοσύνης σε μια τηλεδιάσκεψη για τα οικονομικά αποτελέσματα τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με το Good Morning America. Η αεροπορική εταιρεία χρησιμοποιεί επί του παρόντος την τεχνολογία για να καθορίσει τις τιμές ορισμένων πτήσεων εσωτερικού και ελπίζει να την επεκτείνει σε περίπου 20% του δικτύου της μέχρι το τέλος του έτους.

Μετά την ανακοίνωση, τρεις γερουσιαστές έστειλαν μια επιστολή στον CEO της Delta, Ed Bastian, εκφράζοντας την ανησυχία τους ότι το μοντέλο τιμολόγησης θα οδηγήσει σε προβλήματα απορρήτου, «θα μειώσει τα κίνητρα για τη βελτίωση των υπηρεσιών» και θα οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές «σε μια εποχή που οι αμερικανικές οικογένειες ήδη αγωνίζονται με το αυξανόμενο κόστος ζωής».

Η Delta απάντησε με μια ανοιχτή επιστολή στην οποία ανέφερε ότι «δεν υπάρχει κανένα προϊόν τιμολόγησης που η Delta να έχει χρησιμοποιήσει, να δοκιμάζει ή να σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει το οποίο να στοχεύει πελάτες με εξατομικευμένες τιμές βάσει προσωπικών δεδομένων» και δήλωσε ότι η εταιρεία έχει «μηδενική ανοχή σε διακριτικές ή επιθετικές τιμές».

Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά ερωτήματα σχετικά με το τι θα σημαίνει στην πραγματικότητα η γενετική τεχνητή νοημοσύνη για τους πελάτες, όπως δήλωσε η Katy Nastro, ειδική σε θέματα ταξιδιών για το Going, στο Travel + Leisure. «Αυτό είναι το σημείο όπου τα νερά γίνονται θολά και έχουν προκαλέσει τη μεγαλύτερη ανησυχία τόσο στους νομοθέτες όσο και στους καταναλωτές», είπε η Nastro.

Οι αλλαγές στις τιμές της Delta δεν θα γίνουν αμέσως

Αγορά αεροπορικών εισιτηρίων

Η Delta συνεργάζεται με την εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης Fetcherr για την ανάπτυξη του νέου συστήματος τιμολόγησης, αλλά η Nastro δήλωσε ότι αυτό μπορεί να πάρει χρόνο. Ακόμα και όταν οι τιμές προσαρμοστούν χρησιμοποιώντας αυτή τη νέα τεχνολογία, ενδέχεται να μην προκληθεί μεγάλη διακύμανση στις τιμές.

«Αυτό που έχουν εκφράσει τόσο η Delta όσο και η Fetcherr είναι ότι η τεχνολογία τιμολόγησης με τεχνητή νοημοσύνη θα μοιάζει περισσότερο με έναν σούπερ αναλυτή που λαμβάνει υπόψη όχι μόνο τη ζήτηση της αγοράς και τη διαχείριση των εσόδων, αλλά και εξωτερικούς παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τη ζήτηση, όπως το οικονομικό κλίμα, τις καιρικές συνθήκες, τη διαθεσιμότητα θέσεων, τις αλλαγές στο πρόγραμμα και άλλα, σε πραγματικό χρόνο και με εξαιρετική ταχύτητα», είπε.

Αλλά αυτό μπορεί να μην μεταφραστεί αυτόματα σε δραματικά υψηλότερες τιμές. Αυτό συμβαίνει επειδή η Delta δεν μπορεί να αυξήσει τις τιμές πολύ περισσότερο από άλλες αεροπορικές εταιρείες, καθώς, σε κάποιο σημείο, ακόμη και οι πιο πιστοί πελάτες της Delta θα αναζητήσουν αλλού.

«Με τον ίδιο τρόπο που η αγαπημένη σας αλυσίδα fast-food δεν μπορεί να χρεώσει 50% περισσότερο από τον γείτονά της με παρόμοιο μπέργκερ, επειδή οι πεινασμένοι πελάτες θα πάνε αλλού, η ίδια λογική ισχύει και για τις αεροπορικές εταιρείες», είπε η Nastro.

Το μοντέλο τιμολόγησης με AI μπορεί να σημαίνει επιπλέον χρεώσεις αργότερα

Όλοι έχουμε δελεαστεί από τις χαμηλές τιμές όταν προσπαθούμε να κλείσουμε μια πτήση, μόνο για να ανακαλύψουμε επιπλέον χρεώσεις κατά τη διαδικασία κράτησης. Η Nastro είπε ότι η AI μπορεί να κάνει τις αεροπορικές εταιρείες ακόμα καλύτερες σε αυτό.

«Σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο τιμών, οι επιβάτες θα αγοράσουν αλλού», είπε. «Αλλά με την τεχνητή νοημοσύνη, η Delta στοιχηματίζει ότι μπορεί να γίνει πραγματικά καλή στο να… κρατά τους επιβάτες στο οικοσύστημα αγορών της, ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να τους προσελκύσει με χαμηλότερες τιμές στην αρχή. Σκεφτείτε το, ακόμα και αν τους προσφέρει χαμηλότερες βασικές τιμές, έχει περισσότερες ευκαιρίες να σας πουλήσει επιπλέον υπηρεσίες με διάφορους τρόπους».

Θα υιοθετήσουν περισσότερες αεροπορικές εταιρείες μοντέλα τιμολόγησης με τεχνητή νοημοσύνη;

Αγορά αεροπορικών εισιτηρίων

Η Delta δεν είναι η μόνη που συνεργάζεται με την Fetcherr. Στην πραγματικότητα, η Nastro δήλωσε ότι αρκετές μεγάλες αεροπορικές εταιρείες έχουν συνάψει συνεργασία με την εταιρεία, συμπεριλαμβανομένων των Virgin Atlantic και Viva Aerobus από το Μεξικό. «Όσον αφορά τη γενική τεχνητή νοημοσύνη, οι αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται σε έναν αγώνα εξοπλισμών τεχνητής νοημοσύνης, προσπαθώντας να βρουν την καλύτερη προσαρμογή που θα τους δώσει ένα μικρό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού», δήλωσε, προσθέτοντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι «η επόμενη γενιά στην τιμολόγηση».

«Η εξατομίκευση των τιμών είναι κάτι που οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να επιτύχουν εδώ και δεκαετίες», πρόσθεσε η Nastro. «Να χρεώνουν περισσότερο τους καταναλωτές που είναι πρόθυμοι ή μπορούν να πληρώσουν περισσότερο, ενώ να χρεώνουν λιγότερο εκείνους που είναι ευαίσθητοι στην τιμή».

Πώς η τεχνική νοημοσύνη επηρεάζει τις προσφορές των αεροπορικών

Η Nastro είπε ότι ο κλάδος βρίσκεται επί του παρόντος σε περίοδο αναμονής, αλλά πρόσθεσε ότι οι περισσότερες τιμές δεν επηρεάζονται από τα μοντέλα τιμολόγησης με τεχνητή νοημοσύνη. «Οι καταναλωτές έχουν την ελεύθερη βούληση να επιλέξουν με ποια αεροπορική εταιρεία θα ταξιδέψουν και δεν υιοθετούν όλες οι αεροπορικές εταιρείες αυτή την πρακτική», είπε. «Η American Airlines, για παράδειγμα, εξέφρασε δημοσίως τις ανησυχίες της σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για τη δυναμική τιμολόγηση των ναύλων, αναφέροντας ότι θα «υπονομεύσει την εμπιστοσύνη».

Ωστόσο, οι ταξιδιώτες δεν μπορούν να κάνουν πολλά για να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους στο διαδίκτυο και να προστατευθούν από την υπερτίμηση των τιμών, καθώς δεν γνωρίζουμε ακόμη ποια συμπεριφορά επηρεάζει την τιμολόγηση της τεχνητής νοημοσύνης.

«Επειδή αυτό είναι ακόμα πολύ νέο και αφορά ένα μικρό ποσοστό των αναγραφόμενων ναύλων, θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να γνωρίζουμε με βεβαιότητα αν η τεχνητή νοημοσύνη τιμολογεί δυναμικά την πτήση που σκέφτεστε να αγοράσετε», είπε η Nasto. «Κάποιοι μπορεί να επιλέξουν να αγοράζουν περισσότερο από διαδικτυακά ταξιδιωτικά πρακτορεία ή να χρησιμοποιούν VPN (αν και δεν έχουμε ακούσει για αυτή την αλλαγή), αλλά προς το παρόν, τα πράγματα συνεχίζουν ως συνήθως μέχρι να δούμε αυτή την πρακτική να υιοθετείται ευρύτερα».