Και ξαφνικά την ώρα που κυλούσε ανέφελα ο διαγωνισμός της φετινής Eurovision ο παρουσιαστής της –μαζί με την Μαρία Κοζάκου- Γιώργος Καπουτζίδης, σε ύφος ψύχραιμο, ακομπλεξάριστο και χαλαρό ακούστηκε να λέει τα εξής: «Κάποιος μου έγραψε ότι είμαι κακιά αδερφή. Αδερφή είμαι, αλλά είμαι καλή. Κι όμορφη και έξυπνη και επιτυχημένη. Και μη σοκάρεστε, αυτά πρέπει να τα συζητάμε και να τα συζητάμε ανοιχτά». Στο τέλος της διοργάνωσης πρόσθεσε και το εξής: «Γενικά έχει λυθεί η γλώσσα μου τα τελευταία χρόνια».

Φυσικά, όλοι κατάλαβαν αμέσως, ότι ο γνωστός παρουσιαστής, αναφερόταν σε κάποιο σχόλιο που είχε δεχτεί στο διαδίκτυο. Έκτοτε, η σκόνη που σηκώθηκε για αυτή την ατάκα δεν λέει να «καθίσει» με απόψεις που υπερασπίζονται τη στάση του παρουσιαστή-καλλιτέχνη, όπως αυτή της Ναταλίας Γερμανού και άλλους που την κατακρίνουν. Οι τελευταίοι, ανάμεσα στα άλλα σημειώνουν πως ο παρουσιαστής δεν έχει το δικαίωμα την ώρα που τρέχει ένας πανευρωπαϊκός μουσικός διαγωνισμός, να μεταφέρει εκεί τη συζήτηση ενός κοινωνικού θέματος άσχετου με τον διαγωνισμό ή να απαντά σε προσωπικές επιθέσεις.

Στην πραγματικότητα βέβαια, οι ομοφοβικές επιθέσεις εναντίον του παρουσιαστή της Eurovision έρχονται από το μακρινό 2006 –τότε που ο Καπουτζίδης ήταν και πάλι παρουσιαστής της Eurovision. Τότε, πασίγνωστος αθλητικογράφος σχολιάζοντας τη διοργάνωση εκείνης της χρονιάς είχε πει: «Αμ ο άλλος που έκανε την παρουσίαση; Τι αδερφάρα είναι αυτή ρε; Και να λέει από το μικρόφωνο: “Αχου μωρέ, η Αννούλα, βλέπουμε την Αννούλα”… Όξω πούστη κι άσχημε». Μερικά σχόλια κάτω από το απόσπασμα στο youtube ζητούσαν ακόμα και το δημόσιο κρέμασμα του Καπουτζίδη στο Σύνταγμα.

Κάπως έτσι αναρωτηθήκαμε: δεκαέξι χρόνια μετά από το παραπάνω γεγονός τι έχει αλλάξει; Έκανε καλά ο Καπουτζίδης που χρησιμοποίησε και ο ίδιος για τον εαυτό του τον όρο «αδερφή»; Τι σκέφτονται οι εκπρόσωποι της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας για αυτή την αντίδραση του;

«Κακιά αδερφή θα σε πει μόνο μια καλή αδερφή»

Γρηγόρης Βαλλιανάτος
Γρηγόρης Βαλλιανάτος

Ο πολύ γνωστός ακτιβιστής και δημοσιογράφος Γρηγόρης Βαλλιανάτος έκανε άμεσα, με το γνωστό καυστικό και αιχμηρό ύφος που τον χαρακτηρίζει, ένα σχόλιο στην αντίδραση Καπουτζίδη γράφοντας στα social media του: «Κακιά αδερφή θα σε πει μόνο μια καλή αδερφή». Του ζητήσαμε μια πιο αναλυτική τοποθέτηση πάνω στο θέμα και ο ίδιος μας είπε τα εξής:

«Χαίρομαι πολύ για το σχόλιο του Γιώργου Καπουτζίδη. Νομίζω ότι η μεγάλη/ Gay/Drug/ Queer παράδοση είναι μια παράδοση πηγαίου χιούμορ και χαράς, χαράς της ζωής. Είναι η χαρά της ζωής που επιτρέπει σε εμάς να χαιρόμαστε την ομοφυλοφιλία μας και όλες τις άλλες παραλλαγές. Καταλαβαίνω ότι ζούμε σε δύσκολες εποχές. Υπάρχει η οργή και η απόγνωση για το αύριο, ο τρίτος παγκόσμιος πόλεμος που ζούμε και υπάρχουν προτεραιότητες. Όμως όχι. Την ίδια ώρα υπάρχει η καθαρά πολιτική άποψη που δεν επιτρέπει πια προσβολές στους ανθρώπους, σε κανέναν άνθρωπο και υπάρχει και το χιούμορ, το οποίο είναι ο ήλιος της ζωής και αυτό μας χρειάζεται περισσότερο παρά ποτέ σήμερα».

Το σχόλιο του Καπουτζίδη έρχεται σε ένα timing που η δημόσια συζήτηση σε σχέση με τη ζωή και την καθημερινότητα των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα, είναι στο προσκήνιο. Αύριο, 17/5/2022 είναι η «Διεθνής Ημέρα Κατά της Τρανσφοβίας, Ομοφοβίας και Αμφίφοβίας» μέσω της οποίας η ΛΟΑΤΚΙ+κοινότητα ζητά ίσα δικαιώματα και ορατότητα. Την ίδια στιγμή μια τρανς γυναίκα, η οποία περιέγραψε την εμπειρία της στο Newsbeast, έχει καταφέρει να οδηγηθεί ένας ιερέας που της αρνήθηκε τη συμμετοχή της σε συσσίτιο στην Καλλιθέα, στο πειθαρχικό της Ιεράς Συνόδου μετά από παρέμβαση του αρχιεπίσκοπου Ιερώνυμου.

Επίσης, εδώ και ημέρες, συζητείται ξανά ενεργά και με διαρροές ότι θα έχουμε εξελίξεις άμεσα, στο θέμα της θέσπισης του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών στη χώρα μας. Για όλη αυτή τη μεγάλη κουβέντα ο κος Βαλλιανάτος μας είπε τα εξής:

«Η κυβέρνηση, είτε στο πλαίσιο ενός εκσυγχρονισμού που πια δεν την αφήνει να κάνει και αλλιώς, είτε επειδή συγκεκριμένοι άνθρωποι της κυβέρνησης το πιστεύουν, ζήτησε να καταρτιστεί ένα γενικό γενικό σχέδιο για την Ισότητα στη χώρα μας. Όμως για εμένα το θέμα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας πρέπει να αντιμετωπίζεται συνολικά και όχι μέσα από ένα νέο κομματάκι τη φορά. Όταν σέβεσαι έναν άνθρωπο πρέπει να τον σέβεσαι από την κορυφή ως τα νύχια, από το πρωί μέχρι το βράδυ. Τα μέλη της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας στην Ελλάδα ζούμε σε μια κοινωνία απαρτχάιντ διότι κανείς δεν ασχολείται με τα προβλήματά μας και γιατί η εκκλησία έχει… βγάλει μια γλώσσα τεράστια.

Αυτό που θέλουμε για εμάς είναι απέραντα νόμιμο και ελεύθερο αλλά η κυβέρνηση καθυστερεί το νόμο γιατί έχει ανάγκη το συντηρητικό της ακροατήριο. Είναι οντολογικό το πρόβλημα. Στο τέλος, όποια κυβέρνηση και αν βρίσκεται εκείνη τη στιγμή στην εξουσία, θα αναγκαστεί, έστω αν συρθεί να κάνει πραγματικότητα και τον γάμο των ομόφυλων. Αυτές είναι μάχες οπισθοφυλακών, μάχες δειλών αλλά κάποια στιγμή οι αναβολές θα σταματήσουν.

Προσωπικά, συμμετέχω σε όλες τις καμπάνιες για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών αλλά πάνω απ’ όλα πρέπει να μιλάμε για Ισότητα. Οι άνθρωποι γεννιούνται, ανακαλύπτουν τι είναι αυτό που θέλουν και ζουν ευτυχισμένοι ή δυστυχισμένοι. Εμείς θέλουμε ανθρώπους ευτυχισμένους, ειλικρινείς, ανθρώπους που να χαίρονται τη ζωή τους».

«Θέλουμε οι ίδιοι να επαναοικειοποιηθούμε τις κακοποιητικές λέξεις»

Στέλλα Μπελιά
Στέλλα Μπελιά

Την τοποθέτηση της για το επίμαχο ζήτημα μας έδωσε και η ακτιβίστρια Στέλλα Μπελιά, πρόεδρος των «Οικογενειών Ουράνιο Τόξο» (σ.σ ΜΚΟ που απευθύνεται σε LGBTQI+ γονείς) και μέλος της επιτροπής για την «Εθνική Στρατηγική για την Ισότητα των ΛΟΑΤΚΙ+».

Ιδού τι μας είπε και η ίδια: «Ας ξεκινήσουμε με το εξής- κατ’ αρχάς δεν θα απολογηθούμε για το ποιοι είμαστε. Η κοινωνία οφείλει να απολογηθεί που μας θεωρεί λιγότερο ανθρώπους από τους υπόλοιπους. Δεύτερον, η λέξη “αδερφή” υπήρξε για χρόνια μια απολύτως κακοποιητική λέξη ως προσδιορισμός για τους ανθρώπους, συνήθως πάντα μαζί με το επίθετο “κακιά”. Ο Γιώργος Καπουτζίδης διαπιστώνοντας το ομοφοβικό παραλήρημα απάντησε “στον αέρα” δηλώνοντας με τον δικό του τρόπο και το απίστευτο χιούμορ του ότι τον προσβάλει μόνο το “κακιά” και όχι το “αδερφή”.

«Στον σκοταδισμό και τις ύβρεις λοιπόν μπαίνουμε σε μια διαδικασία επαναοικειοποίησης των λέξεων και μαζί και του υβριστικού “αδερφή”. Ο Καπουτζίδης έκανε το “αδερφή” μέρος της ταυτότητάς του και με θάρρος το έκανε δημόσια, κάτι που πολλά άλλα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα δεν κάνουν και εξακολουθούν να μένουν κρυμμένα στην ντουλάπα.

Δήλωσε επίσης ότι όλα αυτά πρέπει πια στο 2022 να πάψουμε να τα κρύβουμε κάτω από το χαλί και να τα φέρουμε στο δημόσιο λόγο. Λέξεις όπως λεσβία, αδερφή κλπ και εγώ και άλλα άτομα τις κάναμε δικές μας και κομμάτι της ταυτότητας μας, απενοχοποιημένα για το ποιες/οι/ είμαστε και χωρίς να επιτρέπουμε ούτε μια σταγόνα ντροπής να τις ποτίσει στην συνείδηση του κόσμου.

Οι ΛΟΑΤΚΙ+ άνθρωποι δεν είμαστε “άρρωστοι”, δεν είμαστε “η ντροπή του έθνους”, δεν είμαστε τέρατα με ουρά και δύο κεφάλια κοκ. Διεκδικούμε ίσα δικαιώματα και καταλαμβάνουμε τον ζωτικό μας χώρο στο δημόσιο λόγο ως ακριβώς αυτό που είμαστε. Πολίτες και μέλη του κοινωνικού γίγνεσθαι που προσφέρουμε και τελικά απολαμβάνουμε πολύ λιγότερα δικαιώματα ενώ ταυτόχρονα δεχόμαστε και επιθέσεις ρητορικής μίσους, όπως αυτή που βίωσε ο Γιώργος Καπουτζίδης, γιατί κάποιοι προσπαθούν να μας πείσουν ότι η “ελληνική κοινωνία” μένει εγκλωβισμένη σε αναχρονιστικά λαγούμια. Δεν είμαστε εκεί σαν κοινωνία, δεν θα ξαναγυρίσουμε εκεί σαν κοινωνία και δεν θα επιτρέψουμε σε όσα άτομα νομίζουν ότι μπορούν να μας οδηγήσουν στη σιωπή, να το καταφέρουν».