Αύξηση μεγεθών τόσο σε επίπεδο εσόδων, όσο και κερδών κατέγραψε για το δωδεκάμηνο που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2023, η Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών με τα κέρδη μετά από φόρους να ανέρχονται σε 231,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 37,8% σε σχέση με 168,0 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

Τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα αυξήθηκαν κατά 126,8 εκατ. ευρώ ή 26,6% σε 603,7 εκατ. ευρώ το 2023, με τις ροές εσόδων Αεροπορικών και Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης κατά 24% καθώς και της δυναμικής ανάπτυξης εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες.

Το Προσαρμοσμένο EBITDA, ανήλθε σε 367,2 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,7% σε σύγκριση με το 2022, ενώ το προσαρμοσμένο περιθώριο EBITDA ανήλθε σε 62,9%. Το Προσαρμοσμένο EBITDA εξαιρώντας τα έξοδα της Αρχικής Δημόσιας Προσφοράς (IPO) ανήλθε σε 378 εκατ. ευρώ.

Η χρηματοοικονομική θέση είναι υγιής με καθαρό χρέος ύψους 649,7 εκατ. ευρώ και Δείκτη Καθαρού Χρέους προς Προσαρμοσμένο EBITDA ύψους 1,8x ενώ το διοικητικό συμβούλιο θα προτείνει στην Ετήσια Γενική Συνέλευση, τη διανομή υπολοίπου μικτού μερίσματος ύψους 0,33 ευρώ ανά μετοχή.

Ο κ. Ιωάννης Παράσχης, Διευθύνων Σύμβουλος (CEO) του ΔΑΑ, δήλωσε: «Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε τις ισχυρές οικονομικές επιδόσεις μας για το οικονομικό έτος 2023, το οποίο παρουσίασε αύξηση 26,6% σε σύγκριση με το 2022, ως προς τα συνολικά έσοδα που ανήλθαν σε 603,7 εκατ. ευρώ. Είναι θετικό το γεγονός ότι καταγράφηκαν σημαντικές αυξήσεις στα έσοδα τόσο από τις αεροπορικές όσο και από τις μη αεροπορικές δραστηριότητες.

Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι με την ισχυρή ανάκαμψη του δικτύου μας, με περισσότερους προορισμούς, αυξημένες συχνότητες και με την επιτυχημένη δραστηριότητα ανάπτυξης δρομολογίων, καθώς και με τα σημαντικά βήματα που έγιναν στην εμπορική ανάπτυξη. Επιπλέον, το 2023 σηματοδότησε ένα ιστορικό ορόσημο για την Εταιρεία μας, καθώς επικεντρωθήκαμε στην εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών, η οποία ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2024. Αυτό το σημαντικό επίτευγμα αποτελεί απόδειξη της αδιάλειπτης αφοσίωσης και της εξαιρετικής επιμέλειας των ανθρώπων μας. Οι επιδόσεις μας αντικατοπτρίζουν την ανθεκτικότητα και την επιχειρηματική δυναμική της Εταιρείας. Συνεχίζουμε με στόχο τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των πελατών μας και τη δημιουργία αξίας για όλους τους συμμετόχους μας».

Συνολικά, το έτος 2023 η κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ανήλθε σε 28,17 εκατομμύρια επιβάτες, υπερβαίνοντας τα επίπεδα του 2022 κατά 24% και κατά 10,2% υψηλότερα από τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019, σημειώνοντας υψηλότερο ρυθμό ανάκαμψης σε σχέση με τον μέσο όρο των ευρωπαϊκών αεροδρομίων. Σημειώνεται ότι κατά τους πρώτους μήνες του 2022 υπήρχαν ακόμη ταξιδιωτικοί περιορισμοί.

Αναλυτικά, οι επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 18,9% και κατά 26,4%, ενώ ξεπέρασαν και τα επίπεδα του 2019 κατά 13,3% και 8,8% αντίστοιχα. Το έτος 2023 χαρακτηρίστηκε από ισχυρή ζήτηση αεροπορικών ταξιδιών παρά τις μακροοικονομικές και γεωπολιτικές προκλήσεις.Το 2023, η Αθήνα συνδέθηκε απευθείας με τακτικά δρομολόγια με 156 προορισμούς-πόλεις (143 το 2022 και 157 το 2019), σε 57 χώρες (50 το 2022 και 55 το 2019), που εξυπηρετήθηκαν από 66 αεροπορικές εταιρείες (66 το 2022 και 66 το 2019). Οι κινήσεις αεροσκαφών ανήλθαν σε 241.605, δηλαδή 13,2% πάνω από τα επίπεδα του 2022 και 7,1% πάνω από τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019.

Αεροπορικές Δραστηριότητες

Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, η εταιρεία εφάρμοσε όλα τα απαραίτητα επιχειρησιακά μέτρα και παρείχε τους απαραίτητους πόρους για την ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία του Αεροδρομίου.
Τιμολογιακή Πολιτική και Μάρκετινγκ Αεροδρομίου

Η ετήσια διαβούλευση για το ύψος των αεροπορικών χρεώσεων με τους χρήστες του Αεροδρομίου πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2023 στο πλαίσιο της Οδηγίας για τα Αεροπορικά Τέλη (2009/12/ΕΚ), όπως εφαρμόστηκε στην Ελληνική νομοθεσία (ΠΔ 52/12). Σε συνέχεια της διαβούλευσης, η Εταιρεία ανακοίνωσε ότι οι αεροπορικές χρεώσεις παραμένουν αμετάβλητες σε σχέση με το 2022. Επίσης, το Πρόγραμμα Αναπτυξιακών Κινήτρων του ΔΑΑ συνέχισε να εφαρμόζεται με τρόπο πλήρως διαφανή και χωρίς διακρίσεις.

Σε συνέχεια της θετικής πορείας της επιβατικής κίνησης το 2022, η ομάδα ανάπτυξης δρομολογίων του ΔΑΑ είχε εντείνει τις συζητήσεις και τις συναντήσεις με τις αεροπορικές εταιρείες σχετικά με τα σχέδια ανάκαμψης και ανάπτυξης. Ως εκ τούτου, μέχρι το τέλος του 2023 σημειώθηκαν αξιοσημείωτα αποτελέσματα στις μεγάλες αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ, οι οποίες αντιπροσωπεύουν ποσοστό μεγαλύτερο του 87% της διεθνούς κίνησης του αεροδρομίου.

Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες
Εμπορικές Δραστηριότητες

Κατά την 31η Δεκεμβρίου 2023, σε σχέση με τις εμπορικές δραστηριότητες στους αεροσταθμούς, η Εταιρεία έχει 70 εμπορικές συμβάσεις οι οποίες έχουν συναφθεί, μεταξύ άλλων, με 19 επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, 5 επιχειρήσεις εστίασης και 6 επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων διεθνών και ελληνικών επιχειρήσεων.

Οι σχετικοί εμπορικοί όροι με τα καταστήματα λιανικής και τα καταστήματα εστίασης περιλαμβάνουν μεταβλητές χρεώσεις, σε συνδυασμό με ελάχιστο ετήσιο εγγυημένο ποσό, καθώς και εξασφαλίσεις σε μετρητά ή τραπεζικές εγγυήσεις που ενισχύουν την οικονομική ασφάλεια των συμβάσεων.

Στις 31 Δεκεμβρίου 2023, το Αεροδρόμιο διέθετε συνολικά 155 καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων 75 εμπορικών καταστημάτων, 47 χώρων εστίασης και 33 καταστημάτων παροχής υπηρεσιών, που κάλυπταν συνολικά πάνω από 13.500 τετραγωνικά μέτρα, ενώ το συνολικό ποσοστό πληρότητας των εμπορικών χώρων στους αεροσταθμούς του ΔΑΑ ήταν περίπου 99%.

Εκτός από την σημαντική αύξηση στην επιβατική κίνηση, οι κύριοι παράγοντες της επιτυχημένης πορείας του έτους ήταν αφενός το ευνοϊκό καταναλωτικό προφίλ των επιβατών και αφετέρου η αναβάθμιση της εμπορικής προσφοράς των αεροσταθμών του ΔΑΑ μέσω της στρατηγικής «Best of Greece», με την οποία εισήχθησαν εγχώρια concepts και brands, με σημαντική παρουσία στην ελληνική αγορά. Συνολικά, κατά τη διάρκεια του έτους εισήχθησαν 8 νέα καταστήματα λιανικής, εστίασης και παροχής υπηρεσιών, συμβάλλοντας περαιτέρω στον εκτενή μετασχηματισμό των εμπορικών περιοχών των αεροσταθμών, που έχει πραγματοποιηθεί κατά τα τελευταία έτη.

Πρόσθετοι βασικοί παράγοντες που συνέβαλαν στην αύξηση των εμπορικών εσόδων ήταν η πρόσβαση των επιβατών προς το Ηνωμένο Βασίλειο σε αγορές αφορολογήτων ειδών, η περιορισμένη παροχή γευμάτων στην οικονομική θέση των περισσότερων πτήσεων, η αυξημένη συνδεσιμότητα με προορισμούς των ΗΠΑ και οι πληθωριστικές αναπροσαρμογές.

Με αυτό τον τρόπο, ο ΔΑΑ κατάφερε να ξεπεράσει τις αρνητικές επιπτώσεις δυσμενών γεωπολιτικών εξελίξεων, όπως η απουσία επιβατών με υψηλό καταναλωτικό προφίλ από τη Ρωσία, την Ουκρανία και, για τους δύο τελευταίους μήνες του έτους, το Ισραήλ.

Υπηρεσίες Στάθμευσης Οχημάτων

Ο ΔΑΑ διαθέτει 2 χώρους στάθμευσης μικρής διάρκειας 1.200 θέσεων, έναν χώρο στάθμευσης μακράς διάρκειας 5.800 θέσεων και έναν χώρο στάθμευσης valet 350 θέσεων. Οι υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων προσφέρονται σύμφωνα με σύμβαση διαχείρισης με εργολάβο έναντι αντιτίμου. Για να βελτιωθεί η λειτουργία στα οδικά τμήματα πρόσβασης στους χώρους αναχωρήσεων και αφίξεων, και προκειμένου να αντιμετωπισθεί η κατάχρηση του χρόνου στάθμευσης από τους χρήστες, η Εταιρεία εισήγαγε τον Ιούνιο του 2023 ένα νέο σύστημα ελεγχόμενης πρόσβασης και επιβάλλει αντίτιμο για χρόνο στάσης των οχημάτων πέρα από τον προβλεπόμενο.

«Το 2023, ενισχύσαμε περαιτέρω τη διαχείριση της χωρητικότητας των χώρων στάθμευσης, παρακολουθώντας στενά την ημερήσια πληρότητα των θέσεων στάθμευσης και κάνοντας τις απαραίτητες προσαρμογές» αναφέρει η εταιρεία. Τα έσοδα από τις ηλεκτρονικές κρατήσεις έφτασαν το 40% των συνολικών εσόδων από τη στάθμευση και σχεδόν το 60% των εσόδων από τη στάθμευση μακράς διαρκείας.

Μισθώματα, πληροφορική, τηλεπικοινωνίες και λοιπές υπηρεσίες (αφορούν Αεροπορικές και Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες)

Τα έσοδα από μισθώματα, τόσο από ιδιωτικούς όσο και από δημόσιους φορείς, αυξήθηκαν το 2023 σε σχέση με το 2022. Η εν λόγω θετική επίδοση των εσόδων αποδίδεται κυρίως στα πρόσθετα μισθώματα που προέκυψαν από τις νέες συμβάσεις για το κύριο υπόστεγο συντήρησης αεροσκαφών («Maintenance Repair Overhaul – MRO») με την Olympic Air (από τον Δεκέμβριο του 2022) και για τα κεντρικά γραφεία της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), από τον Ιανουάριο του 2023, καθώς και στην ισχύουσα συμβατική ετήσια αύξηση των μισθωμάτων.

Μέρισμα

Το Διοικητικό Συμβούλιο προτίθεται να προτείνει προς την επόμενη Γενική Συνέλευση των μετόχων, τη διανομή υπολοίπου μικτού μερίσματος 0,33 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση 2023.

Σημειώνεται ότι για τη χρήση 2023, η Γενική Συνέλευση των μετόχων της 14 Δεκεμβρίου 2023 ενέκρινε τη διανομή προσωρινού μερίσματος ποσού 130,0 εκατ. ευρώ ή 0,433 ευρώ ανά μετοχή, το οποίο ήταν μέρος των καθαρών κερδών που προέκυψαν για την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2023, πληρωτέα σε δύο δόσεις των 65,0 εκατ. ευρώ η καθεμία προς τους μετόχους της Εταιρείας πριν την ολοκλήρωση της Ελληνικής και της Διεθνούς Δημόσιας Προσφοράς και εισαγωγής των μετοχών στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Η πρώτη δόση καταβλήθηκε στις 16 Ιανουαρίου 2024, ενώ η δεύτερη δόση θα καταβληθεί στις 5 Μαρτίου 2024 (στους μετόχους της Εταιρείας πριν από την ολοκλήρωση της Ελληνικής και της Διεθνούς Δημόσιας Προσφοράς), δηλαδή αμέσως μετά την έγκριση για δημοσίευση των Χρηματοοικονομικών