Οι πρώτοι αντιπρόσωποι αυτοκινήτων εμφανίστηκαν στη χώρα μας το 1908, ένα χρόνο πριν στους δρόμους της Αθήνας κυκλοφορήσει το πρώτο ταξί. Ανοιχτό, 7θέσιο με 4κύλινδρο κινητήρα.

Έξι χρόνια πριν είχε  κυλήσει στους δρόμους της πρωτεύουσας το πρώτο αγοραίο αυτοκίνητο, που στάθμευε στην Πλατεία Συντάγματος, «εκεί από όπου ξεκινούν οι καλύτεροι δρόμοι», που τόσο εντύπωση έκανα σε μια Βρετανή επισκέπτρια.

dgttyr

Ως πρώτος αντιπρόσωπος καταγράφεται ο Νικόλαος Σιμόπουλος, ο οποίος διατήρησε το κατάστημά του στην Αθήνα για περισσότερα από δεκαπέντε χρόνια. Ο Σιμόπουλος ήταν γιος του βουλευτή Παρνασσίδος και υπουργού Οικονομικών Ανάργυρου Σιμόπουλου, του ανθρώπου που το 1900 εισηγήθηκε πρώτος την ίδρυση Σχολής Δημόσιας Διοίκησης στην  Ελλάδα, σχέδιο που, όπως σωστά υποθέσατε, τότε δεν υλοποιήθηκε.

Στους πρώτους αντιπροσώπους συναριθμείται ο Ανδρέας Βήχος. Η επιχείρησή του, το «Εργοστάσιον Αυτοκινήτων και Ποδηλάτων Α. Βήχου» βρισκόταν από το 1987 στον προαύλιο χώρο της Βουλής, εκεί που σήμερα στεγάζονται ανθοπωλεία.

ghfhgf

Μέχρι τουλάχιστον τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο, οι αντιπρόσωποι βρίσκονταν εκεί που η ευκαιρία του καλούσε. Ας πούμε, στη Θεσσαλονίκη, εμπορικός οίκος πουλούσε συγχρόνως στον ίδιο χώρο ραπτομηχανές, ποδήλατα, αυτοκίνητα με δόσεις, ενώ διαφήμιζε δωρεάν μαθήματα οδήγησης… ποδηλάτου. Στην Ξάνθη, πάλι, ένας έμπορος ελαιολάδου και εδωδίμων και αποικιακών διαφήμιζε τα  καλούδια που πουλούσε μαζί με αυτοκίνητα.

Στην Αθήνα, πάντως, το 1916 καταγράφονται πλέον δεκαεπτά αντιπρόσωποι αυτοκινήτων. Θα τους γνωρίσουμε, συντονισμένοι, από κοντά.

Ηλίας Καφάογλου