Στην τελική ευθεία μπαίνει η επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, αφού ο χρόνος μετρά πλέον αντίστροφα για την ανάδειξη του ανάδοχου, ο οποίος θα κατασκευάσει το έργο, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Αγγελιοφόρος».

Η «Αττικό Μετρό ΑΕ», ο φορέας που επιβλέπει την κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης και ταυτόχρονα «τρέχει» τις διαδικασίες για την επέκταση προς την Καλαμαριά, αλλά και για τις υπόλοιπες επεκτάσεις, έχει από την περασμένη Παρασκευή στα χέρια της τους φακέλους με τις τεχνικές και οικονομικές προσφορές για τη δεύτερη και τελική φάση του διαγωνισμού.

Προσφορές κατέθεσαν τέσσερα σχήματα-εταιρίες, που προεπιλέχθηκαν από την πρώτη φάση του διαγωνισμού, η οποία είχε προηγηθεί.

Προσφορές κατέθεσαν οι: 1) ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ – IMPREGILO – SELI – ANSALDO STS. 2) ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. 3) ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – ALPINE BAU GMBH – FCC CONSTRUCCION S.A. 4) J&P – ΑΒΑΞ ΑΕ – GHELLA SPA – ALSTOM TRANSPORT SA.

Οι προσφορές των τεσσάρων διαγωνιζομένων θα αξιολογηθούν από την «Αττικό Μετρό ΑΕ» και, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρίας, μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται η εγκατάσταση του αναδόχου, προκειμένου να αρχίσει η κατασκευή του έργου. Αυτό, φυσικά, θα ισχύσει, υπό την προϋπόθεση ότι δε θα υπάρξουν ενστάσεις και προσφυγές.

Η γραμμή

Η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά θα ξεκινά από το σταθμό Πατρικίου (πάρκο Κρήτης), τον ενδέκατο κατά σειρά της βασικής γραμμής του μετρό (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Νέα Ελβετία). Θα εκτείνεται σε μήκος 4,8 χιλιομέτρων και θα διαθέτει πέντε σταθμούς, ενώ όπως και στη βασική γραμμή, θα κατασκευαστούν δύο ανεξάρτητες σήραγγες.

Από το σταθμό Πατρικίου, διά της οδού Κρήτης, θα κατευθύνεται προς την οδό Μητροπολίτου Κυδωνιών και από εκεί θα μπαίνει στην οδό Πόντου, για να καταλήγει τελικά στη Μίκρα. Με τη νέα αυτή γραμμή του μετρό, υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετούνται ημερησίως περί τους 90.000 επιβάτες.

Το έργο είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ, με 425 εκατ. ευρώ, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του είναι 550 εκ. ευρώ. Η συμβατική διάρκεια κατασκευής του θα είναι 60 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Έτσι, αν όλα πάνε καλά, το μετρό θα φτάσει στην Καλαμαριά το 2018. Πάντως, στη συγκεκριμένη γραμμή δεν αναμένονται καθυστερήσεις από αρχαιολογικά ευρήματα και μακρόχρονες, εκτεταμένες αρχαιολογικές ανασκαφές, σύμφωνα τουλάχιστον με γνωματεύσεις από τις εφορίες αρχαιοτήτων, αν και κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει τίποτα.

Οι σταθμοί

Το μετρό της Καλαμαριάς, θα διαθέτει πέντε σταθμούς. Ο πρώτος σταθμός, που προσωρινά ονομάζεται «Νομαρχία», θα βρίσκεται απέναντι από τη Ναυτική Διοίκηση Βορείου Ελλάδος, υπογείως των οδών Βασ. Ολγας και Μητροπολίτου Κυδωνιών. Πρόκειται για κομβικό σταθμό, μέσω του οποίου θα εξυπηρετούνται αυτοί που μένουν στο Ντεπό, το Βυζάντιο, το Βότση, τον Αγιο Ελευθέριο, ακόμη και το Καραμπουρνάκι. Λόγω της στρατηγικής του θέσης -θα βρίσκεται στο βασικό άξονα που ακολουθούν πολλές λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΘ- προσφέρεται για μεγάλη ανάπτυξη. Μάλιστα, η «Αττικό Μετρό ΑΕ» διερευνά το ενδεχόμενο δημιουργίας πάρκινγκ στην περιοχή, ενδεχομένως στο πρώην στρατόπεδο «Φαρμάκη». Στο τραπέζι υπάρχουν προτάσεις ακόμα και για τη δημιουργία τερματικού σταθμού λεωφορείων του ΟΑΣΘ στην περιοχή.

Ο δεύτερος σταθμός, που ονομάζεται «Καλαμαριά», θα βρίσκεται στην εμπορική καρδιά του δεύτερου μεγαλύτερου δήμου της Θεσσαλονίκης, στη συμβολή των οδών Αιγαίου, Μεταμορφώσεως και Πόντου.

Ακολουθεί ο σταθμός «Αρετσού», ο οποίος θα βρίσκεται δίπλα στο γήπεδο του «Αριστοτέλη», στο τέλος της οδού Πόντου και στην Αγίου Νικολάου, που θα εξυπηρετεί την περιοχή του Αγίου Παντελεήμονα.

Ο επόμενος σταθμός, «Νέα Κρήνη», θα βρίσκεται στη συμβολή της επέκτασης της οδού Πόντου με τη Βρυούλων, ο οποίος θα εξυπηρετεί και μεγάλο τμήμα της περιοχής του Αγίου Ιωάννη.

Ο τελευταίος σταθμός της επέκτασης του μετρό προς την Καλαμαριά, που θα ονομάζεται «Μίκρα», θα βρίσκεται στη γωνία της επέκτασης της οδού Πόντου με την οδό Ανδρέα Παπανδρέου, πριν από το γήπεδο του Ηρακλή. Από το σταθμό αυτό, από όπου μελλοντικά θα φεύγει νέα επέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», θα μπορούν να εξυπηρετούνται, εκτός από τους κατοίκους της Νέας Κρήνης, του Αγίου Ιωάννη, της Μίκρας και του Φοίνικα, κάτοικοι περιοχών που βρίσκονται ανατολικότερα της Καλαμαριάς (π.χ. Πλαγιάρι, Τρίλοφος, Περαία, Αγία Τριάδα κ.ά.).