Πολυτελή αυτοκίνητα που είχαν κατακλύσει τους αθηναϊκούς δρόμους τα προηγούμενα χρόνια έχουν εξαφανιστεί ως διά μαγείας. Ένα από τα σενάρια θέλει τα θηριώδη οχήματα κλεισμένα σε γκαράζ των βορείων και νοτίων προαστίων, με τους ιδιοκτήτες τους να ανησυχούν μην προκαλέσουν το κοινό αίσθημα. Ένα άλλο σενάριο είναι ότι πολλά υπερπολυτελή οχήματα, Μερσεντές, Τζάγκουαρ, Πόρσε, BMW κ. ά. βρίσκονται παρκαρισμένα σε ενεχυροδανειστήρια στα Μεσόγεια.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής», εταιρεία στο Κορωπί, που δραστηριοποιείται μεταξύ άλλων σε αγοραπωλησίες οχημάτων, δέχεται ως ενέχυρο αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, φορτηγά και σκάφη. Δίνει στον ιδιοκτήτη το μισό της εκτιμώμενης αξίας πώλησης του οχήματος, με την προοπτική τα χρήματα να επιστραφούν μαζί με τόκο 0,75% τον μήνα συν κάποια έξοδα.

«Φέτος έχουμε παρατηρήσει αύξηση της τάξεως του 30%, των ατόμων που βάζουν ενέχυρο το όχημά τους για να πάρουν μετρητά. Περίπου 10% αυτών δεν μπορούν να αποπληρώσουν και τελικά καταφεύγουν σε κάποιο πρόγραμμα πώλησης. Πριν από τρία χρόνια, αυτό το ποσοστό ήταν σχεδόν μηδενικό. Άλλο ένα 15% το φέρνει απευθείας για πώληση», δηλώνει ο διευθυντής της επιχείρησης κ. Χρήστος Ιωάννου.

Όπως εξηγεί ο επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται τα τελευταία επτά χρόνια στην Ελλάδα, οι περισσότεροι δίνουν τα πολυτελή αυτοκίνητά τους εξαιτίας της μεγάλης έλλειψης ρευστότητας που υπάρχει στην αγορά. «Οι τράπεζες δεν διευκολύνουν τους επιχειρηματίες, έχουν σταματήσει να δίνουν δάνεια, με αποτέλεσμα πολλοί να αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα. Περισσότερο, όπως προκύπτει από την πελατεία μας, έχει πληγεί ο κατασκευαστικός κλάδος.

Δεν μιλάμε για μικρές επιχειρήσεις, προσφάτως δανείσαμε σε κάποιον 100.000 ευρώ και εκείνος μας άφησε ενέχυρο μια πανάκριβη Φεράρι», περιγράφει ο κ. Ιωάννου. Αντίθετα, όπως υποστηρίζει, ανάρπαστα γίνονται τα μικρά και οικονομικά οχήματα.

Όπως παραδέχονται ενεχυροδανειστές, όλο και περισσότεροι αφήνουν το αυτοκίνητό τους, το φορτηγό της δουλειάς, ακόμα και βαριά μηχανήματα για να ξεπληρώσουν δόσεις του σπιτιού.

Ανάλογη είναι η εικόνα και για τα σκάφη αναψυχής, ιδιοκτήτες των οποίων προσπαθούν με κάθε τρόπο να τα ξεφορτωθούν «σκοτώνοντάς» τα ακόμα και στο ένα τρίτο της αρχικής τιμής. Ένας από τους βασικούς λόγους, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, έχει να κάνει με τα αυξημένα τεκμήρια που επιβλήθηκαν, αλλά και τον φόβο επιβολής μιας νέας φορολογίας.

Τα φουσκωτά που αγοράστηκαν σε περίοδο ευημερίας, τώρα έχουν γίνει βάρος αβάσταχτο. Σκάφη οκτώ μέτρων, πλήρως εξοπλισμένα, πωλούνται έναντι 40.000 ευρώ, ενώ μισοτιμής πωλούνται αυτοκίνητα με αρχική εμπορική αξία 50, 60 ή 100.000 ευρώ.