Ο πίνακας του Προσαλέντη με την «Αμφιτρίτη»

Η νέα ψηφιακή πλατφόρμα του Υπουργείου Πολιτισμού που έφερε στο φως εβδομήντα χιλιάδες αντικείμενα με τον διακριτικό τίτλο «Συλλογές Τατοΐου» έφερε στο φως και έναν πίνακα υδατογραφία, μικρών διαστάσεων, του ζωγράφου Αιμίλιου Προσαλέντη που αναπαριστά τη Βασιλική θαλαμηγό «Αμφιτρίτη» μετά της ακταιωρού της (το σημερινό tender θα μπορούσαμε να πούμε). Στον πίνακα, ωστόσο, του Προσαλέντη υπάρχει και ένα κότερο το οποίο πιθανότατα είναι το «Βόνιτσα» που χρησιμοποιήθηκε ως μικρή βασιλική θαλαμηγός στο πλάι της επίσημης «Αμφιτρίτης». Το κότερο «Βόνιτσα», που το πρώτο του όνομα ήταν «Λέων», τέθηκε στην υπηρεσία του βασιλιά των Ελλήνων Όθωνα από το 1833 μέχρι και το 1862 και, όπως έχει γίνει γνωστό, αποσύρθηκε και διαλύθηκε το 1875, φέροντας το όνομα «Ιέραξ».

Η «Αμφιτρίτη IV», από την άλλη, ναυπηγήθηκε το 1865 στα ναυπηγεία «Cammel Laird» του Λίβερπουλ με πρώτο όνομα «Penguin» και κατέπλευσε στην Ελλάδα το 1867 μαζί με το πλοίο «Μπουμπουλίνα». Το 1869 τροποποιήθηκε σε βασιλική θαλαμηγό και το 1872 έκανε αλλαγή λεβήτων στην Τεργέστη. Όπως έχει γίνει γνωστό, το σκάφος χρησιμοποιήθηκε μέχρι και το 1909 ως κοιτώνας αξιωματικών στο ναύσταθμο της Σαλαμίνας και κατόπιν οδηγήθηκε για σκραπ. Το 1895 και το «Μπουμπουλίνα», μέχρι πρότινος «Malvina», μετονομάστηκε σε «Αμφιτρίτη» και χρησιμοποιήθηκε ως νοσοκομειακό πλοίο κατά τη διάρκεια του Μικρασιατικού Πολέμου – Ελληνοτουρκικού πολέμου. Στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε ως τέντερ υποβρυχίου για μεταφορά άνθρακα και βυθίστηκε από γερμανικά αεροσκάφη στη Ναυτική Βάση της Σαλαμίνας τον Απρίλιο του 1941.

Το τελευταίο «κεφάλαιο» της Ίλης του Ιππικού

Την προηγούμενη εβδομάδα, και πιο συγκεκριμένα την ημέρα Πέμπτη, υπογράφηκε επίσημα πλέον το πρωτόκολλο που αφορούσε την παράδοση των ίππων της Ίλης του Ελληνικού Ιππικού σε δύο Σωματεία που ασχολούνται με τη θεραπευτική ιππασία. Και πιο συγκεκριμένα στο Σύνδεσμο Θεραπευτικής Ιππασίας αλλά και σε ένα Σωματείο στην περιοχή της Βαρυμπόμπης που ασχολείται και αυτός με τη θεραπευτική ιππασία. Πρόκειται για τα άλογα που δεν επιστράφηκαν στους δωρητές της Ίλης, μετά και από δική τους απόφαση, και τα οποία, όπως έμαθα, παρέμειναν στη μονάδα που έδρευε μέχρι πρότινος στον Αυλώνα. Η Ίλη του Ελληνικού Ιππικού αποτελεί και επίσημα πλέον παρελθόν!

Ο συλλέκτης Νίκος Μπάκος

Σε έναν από τους πλέον δραστήριους συλλέκτες ιστορικών και κλασικών αυτοκινήτων έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, ο επιχειρηματίας Νίκος Μπάκος. Όπως μου έκαναν γνωστό, ο σύζυγος της Αφροδίτης Σταθοκωστοπούλου, εκτός από μια πολύ ωραία κολεξιόν κλασικών αυτοκινήτων που διαθέτει σε χώρο στα βόρεια προάστια της Αθήνας, συμμετέχει, όποτε οι επαγγελματικές του υποχρεώσεις το επιτρέπουν, σε ράλι κλασικών και ιστορικών αυτοκινήτων, τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος, με μια ιδιαίτερη προτίμηση στα ράλι που πραγματοποιούνται στη γειτονική μας Ιταλία. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως ο Νίκος Μπάκος επέλεξε μαζί με τη σύζυγό του να τελέσει το γάμο του στη Βενετία, πριν κάποια χρόνια, διοργανώνοντας ταυτόχρονα για τους καλεσμένους του και ένα πάρτι – δεξίωση που άφησε εποχή. Επιστρέφω και πάλι στη συλλογή του επιχειρηματία και θα σας αναφέρω πως πολλά Σαββατοκύριακα μέσα στη χρονιά ο Νίκος Μπάκος συγκεντρώνει φίλους του που έχουν το ίδιο μεράκι και συζητούν στο κτήμα που διαθέτει για δημοπρασίες κλασικών και ιστορικών αυτοκινήτων, για επικείμενες συμμετοχές σε ράλι αλλά και για αναπαλαιώσεις πάνω σε τετράτροχες καλλονές.

Η χρυσή νεολαία επιλέγει restaurant-bar και όχι μεγάλες πίστες για να διασκεδάσει

Δυόμισι το πρωί της Παρασκευής, που μας πέρασε, και οι αφίξεις στο «Zuka» στο Κολωνάκι συνεχίζονταν με αμείωτο ενδιαφέρον, όπως είδα. Γόνοι επιχειρηματικών οικογενειών απολάμβαναν τη μουσική με το ποτό τους, ενώ βρίσκονταν στην Αθήνα, σε ένα σύντομο διάλειμμα από τις σπουδές τους, καλλίγραμμες κοριτσοπαρέες λικνίζονταν με τον ρυθμό της μουσικής, ενώ τελευταίος έφθασε στο φημισμένο restaurant-bar ο Λάκης Γαβαλάς, δίνοντας έναν διαφορετικό αέρα στην ατμόσφαιρα. Όπως διαπίστωσα, οι προτιμήσεις του νεαρόκοσμου για φέτος το χειμώνα έχουν να κάνουν περισσότερο με τα καθιερωμένα restaurant-bar του κέντρου της Αθήνας και λιγότερο με τις μεγάλες πίστες…

Dolce vita με το «μπλε τρένο»

Και μια που μίλησα για την dolce vita του «ΣΚ» θα αναφερθώ και στο διάσημο «μπλε τρένο», το περίφημο Venice Simplon – Orient Express, του οποίου η εταιρεία έχει ακόμη μέσω της «μαμάς» εταιρείας, ελληνικά κεφάλαια στη μετοχική δομή, για περισσότερα από εκατό χρόνια.

Το διάσημο λοιπόν «μπλε τρένο» προσθέτει από 4 Μαΐου του 2026, την ακτή Αμάλφι στον χάρτη με τους ιστορικούς προορισμούς του, δημιουργώντας ένα νέο κεφάλαιο στο κεφάλαιο dolce vita και υψηλές υπηρεσίες. Τα δρομολόγια θα ξεκινούν από το Παρίσι, βεβαίως βεβαίως, θα έχουν διάρκεια ταξιδιού τριών ημερών, διασχίζοντας την ιταλική ύπαιθρο προς την Πομπηία και το Ραβέλο, όπου οι ταξιδιώτες του τρένου θα έχουν την ευκαιρία να μείνουν στο ξενοδοχείο Caruso του Belmond. Η απαγόρευση για ενδυμασία με τζιν παντελόνι συνεχίζει ωστόσο να υφίσταται!