Η κλιματική αλλαγή μεταβάλλει τις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, οι οποίοι σχεδιάζουν να επισκεφτούν κάποια περιοχή στη Μεσόγειο σύμφωνα με τους μεγάλους tour operators σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έχουν διαθέσιμα, παρατηρείται μία χρονική στροφή στις περιόδους που σχεδιάζουν την περίοδο των διακοπών τους.

Έτσι αρχίζουν να αποφεύγουν τους μήνες εκείνους που παρατηρούνται οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες, δηλαδή Ιούλιο και Αύγουστο, και στρέφονται σε εκείνους που οι κλιματικές συνθήκες είναι πιο ήπιες, όπως Μάιο, Ιούνιο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο.

Η μεταβολή αυτή φάνηκε από πέρυσι και εκτιμάται ότι θα είναι ακόμα πιο έντονη εφέτος και τα επόμενα χρόνια.

Τι σημαίνει, όμως, αυτό για την οικονομία, τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους, αλλά και τους απλούς έλληνες πολίτες που θέλουν να κάνουν τις διακοπές τους;

  • Οικονομία – Αγορά: Διά της τεθλασμένης, φαίνεται να επιτυγχάνεται ένας διαχρονικός στόχος που είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Ωστόσο, αυτό σημαίνει πως οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προετοιμαστούν και να παραμείνουν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ανοικτές, προσαρμόζοντας τα κόστη, αλλά και επιχειρώντας να επιλύσουν το μεγάλο πρόβλημα των τελευταίων ετών, που δεν είναι άλλο από την έλλειψη προσωπικού.
  • Εργαζόμενοι: Θα αυξηθεί το διάστημα για το οποίο εργαζόμενοι θα πρέπει να απασχολούνται, κάτι που ίσως αλλάξει πολλά στις σχέσεις εργαζομένων με τους εργοδότες.
  • Έλληνες τουρίστες: Η διαφαινόμενη επιμήκυνση της σεζόν ίσως δημιουργήσει ευκαιρίες για τους γηγενείς, οι οποίοι λόγω των υψηλών τιμών δυσκολεύονται να κάνουν διακοπές σε νησιά, όχι πρώτης, αλλά δεύτερης κατηγορίας από πλευράς ζήτησης.

Οι αιτίες για τη σταδιακή μεταστροφή των τουριστών σε περιόδους με χαμηλότερη ζήτηση, εκτός από τις κλιματολογικές συνθήκες σχετίζεται και με το γεγονός ότι οι τιμές σε ξενοδοχεία και εστίαση είναι πολύ πιο χαμηλές σε σχέση με το διάστημα Ιουλίου – Αυγούστου που παρατηρείται υψηλή ζήτηση και έρχεται στην Ελλάδα ο μεγαλύτερος όγκος των τουριστών.

Η τάση αυτή, όμως, δεν ισχύει μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για την υπόλοιπη Ευρώπη, αφού για να αποφύγουν τους καύσωνες όλο και περισσότεροι ξένοι επισκέπτες προγραμματίζουν διακοπές εκτός θερινής περιόδου. Το σημαντικό, ίσως, αλλά και η τάση για τα επόμενα χρόνια είναι οι διακοπές όλο τον χρόνο, ένα προϊόν που ήδη έχει ξεκινήσει να προσφέρεται από την TUI.

Έρευνα της εταιρείας ξενοδοχείων Accor δείχνει ότι ένας στους τρεις ερωτηθέντες σε όλη την Ευρώπη (32%) λέει ότι θα κάνει σκόπιμα διακοπές πέραν της περιόδου αιχμής, ώστε να επωφεληθεί τη μείωση του κόστους, ενώ ένας στους πέντε (19%) θα το κάνει για να αποφύγει τους καύσωνες.

Τόσο οι περσινές υψηλές θερμοκρασίες όσο και οι δασικές πυρκαγιές δημιουργούν νέα δεδομένα στον τομέα της φιλοξενίας. Η τάση αυτή φαίνεται να ισχύει εκτός από την Ελλάδα και στην Πορτογαλία, την Ισπανία και την Ιταλία, όπου η ζήτηση για ταξίδια εντός Ιουλίου και Αυγούστου μειώνεται, ενώ αυξάνεται η ζήτηση για ταξίδια σε περιόδους που μέχρι πρόσφατα δεν ήταν ανάμεσα σε αυτούς που προτιμούσαν οι ταξιδιώτες.

Την τάση αυτή δείχνουν να την εκμεταλλεύονται και μεγάλοι tour operators αρχίζουν να προσφέρουν διακοπές σε χώρες της νότιας Ευρώπης όλο τον χρόνο, ωστόσο, αντιμετωπίζονται, επίσης, και διάφορες προκλήσεις στη διεύρυνση της χρονιάς.