Οι «Μαγεμένες» επιστρέφουν και πάλι στη Θεσσαλονίκη

Αντίγραφά τους θα εκτεθούν στην επετειακή 80ή ΔΕΘ


ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ
2:27
27/08/2015
Οι «Μαγεμένες» επιστρέφουν και πάλι στη Θεσσαλονίκη
5
loading

Οι «Μαγεμένες», γνωστές και ως «Καρυάτιδες» της Θεσσαλονίκης, επέστρεψαν έπειτα από 151 χρόνια στη «γενέθλια» πόλη τους, όπου δέσποζαν από τον 2ο αιώνα μ.Χ., έπειτα από πρωτοβουλία της ΔΕΘ - Helexpo.

Πρόκειται για πιστά αντίγραφα των «Incantadas», των ανάγλυφων μυθολογικών μορφών, οκτώ στο σύνολό τους, όπου διακοσμούσαν μια κορινθιακή κιονοστοιχία και αναπαριστούσαν τον νεαρό θεό Διόνυσο δίπλα σε έναν πάνθηρα, την Αύρα με το πέπλο της, την Αριάδνη στεφανωμένη με τα φύλλα μιας κληματαριάς, τη Λήδα μαζί με τον κύκνο, μια Μαινάδα που παίζει διπλό φλάουτο, τον Γανυμήδη μαζί με τον Δία μεταμορφωμένο σε αετό, μια Νίκη και έναν Διόσκουρο με μια αναπαράσταση αλόγου στα πόδια του.

Screen-shot-2015-08-04-at-4

Οι Μαγεμένες κοσμούσαν τη λεγόμενη στοά των Ειδώλων, εκεί όπου σήμερα είναι η Αρχαία Αγορά, τα οποία κλάπηκαν το 1864 από τον Γάλλο αρχαιοκάπηλο Εμανουέλ Μίλερ και σήμερα εκτίθενται στο Μουσείο του Λούβρου, θα εκτεθούν στην επετειακή 80ή ΔΕΘ, που θα ξεκινήσει στις 5 Σεπτεμβρίου.

Λαϊκή παράδοση

Τα γλυπτά πήραν την ονομασία «Μαγεμένες» ή Incantadas από μια λαϊκή παράδοση, η οποία όμως στερείται ιστορικής βάσης. Σύμφωνα με τον αστικό μύθο ανήκαν σε μια στοά που συνέδεε το παλάτι του Μεγάλου Αλεξάνδρου με ένα άλλο, στο οποίο διέμενε ο φιλοξενούμενός του βασιλιάς της Θράκης με την συνοδεία του. Η βασίλισσα της Θράκης ενέδωσε στη γοητεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου και εκείνος τις νύχτες την επισκεπτόταν κρυφά περνώντας από αυτή τη στοά. Ο άντρας της το έμαθε και ζήτησε να κάνουν στη στοά μάγια. Ο Αριστοτέλης ενημέρωσε τον Αλέξανδρο, ο οποίος εκείνη τη νύχτα δεν βγήκε. Η βασίλισσα, ανήσυχη για την καθυστέρησή του, πήγε με την ακολουθία της στη στοά να τον περιμένει και, χτυπημένη από τα μάγια, μαρμάρωσε, όπως μαρμάρωσε αμέσως μετά κι ο άντρας της, που πήγε κι αυτός εκεί για να δει αν τα μάγια είχαν αποδώσει.

Las_Incantadas,_James_Athenian_Stiuart,_1762

Το μνημείο με την ονομασία «Μαγεμένες» ή Είδωλα, Las Incantadas στα ισπανοεβραϊκά, ανήκε πιθανότατα σε ένα σημαντικό δημόσιο κτήριο στο κέντρο της ρωμαϊκής Θεσσαλονίκης. Χρονολογείται στο τέλος του 2ου ή στις αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ. και τοποθετείται κάπου ανάμεσα στην Παναγία Χαλκέων, τα Λουτρά Παράδεισος και στον Άγιο Νικόλαο, στον άξονα της σημερινής οδού Αριστοτέλους.

Η πρώτη επίσημα καταγεγραμμένη κλοπή

Η αφαίρεση των «Μαγεμένων» έγινε από τον Μιλέρ στις 4 Νοεμβρίου του 1864 και ήταν η πρώτη επίσημα καταγεγραμμένη κλοπή. Η επιχείρηση της επιστροφής τους άρχισε αρκετά χρόνια πριν, από την περίοδο προετοιμασίας της πόλης ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 1997, επανήλθε με αφορμή την ανάπλαση της Αρχαίας Αγοράς και επέστρεψε προ τριετίας, όταν ο πρώην δήμαρχος ανακοίνωνε την πρόθεση επαναδιεκδίκησης των γλυπτών, με αφορμή την προετοιμασία της πόλης για τον εορτασμό των 100 ετών από την απελευθέρωσή της.

Η έμπνευση για την επιστροφή

Όπως τόνισε στη συνέντευξη τύπου ο πρόεδρος της ΔΕΘ -  Helexpo, Τάσος Τζήκας, έμπνευση για την επιστροφή των «Μαγεμένων» υπήρξε πρώτον, η πρωτοβουλία που είχε αναλάβει πριν από κάποια χρόνια ο δήμος Θεσσαλονίκης, δεύτερον, ο στόχος να γίνει ακόμη πιο ελκυστική η ΔΕΘ και τρίτον η ιστορική σχέση της έκθεσης με τον πολιτισμό. «Είναι μια σημαντική στιγμή για την πόλη μας η επιστροφή των ‘’Μαγεμένων’’. Είναι μια μορφή Καρυάτιδων για την πόλη και η Θεσσαλονίκη θα έχει την ευκαιρία να τις χαίρεται», ανέφερε ο κ. Τζήκας.«Είναι μια συγκινητική μέρα για μας. Είναι κάτι που δεν το κάνουμε μόνο για την έκθεση αλλά και για την πόλη», υπογράμμισε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ - Helexpo, Κυριάκος Ποζρικίδης, συμπληρώνοντας ότι ήταν μία πολύ δύσκολη γραφειοκρατικά διαδικασία που ξεκίνησε πριν από 14 μήνες.

incadadas

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, εξέφρασε τη χαρά και την ικανοποίησή του για την επιστροφή των «Μαγεμένων». «Ακόμη και αν είναι τα αντίγραφα και όχι τα πρωτότυπα. Είναι η πρώτη φορά που στην Ελλάδα έρχονται αντίγραφα αρχαιοτήτων οι οποίες είναι - να μην πω κλεμμένες - αλλά έχουν απομακρυνθεί από το φυσικό τους χώρο», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπουτάρης.

«Η Θεσσαλονίκη έχει όλο τον πλούτο της ιστορίας και τη μεγαλύτερη ίσως αγκαλιά. Ελάχιστες πόλεις έχουν τη δική μας ιστορία. Πράττουμε το αυτονόητο για την πόλη», υπογράμμισε από πλευράς του ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ, Νίκος Παπαδάκης, ενώ ο πρόεδρος του ΟΛΘ, Γιάννης Παντής έκανε λόγο για συμβολισμό της επιστροφής των αγαλμάτων, τονίζοντας ότι ο ΟΛΘ δεν δίστασε ούτε μία στιγμή στην πρόταση της ΔΕΘ και σημείωσε ότι η πόλη μπορεί να επιτύχει τους στόχους της όταν υπάρχει σύμπραξη φορέων.

Δωρεά στην πόλη της Θεσσαλονίκης

Όπως ανακοίνωσε ο κ. Τζήκας, μετά το πέρας της ΔΕΘ, τα αντίγραφα των αγαλμάτων θα δωριστούν στην πόλη της Θεσσαλονίκης προκειμένου να εκτεθούν σε εξωτερικό χώρο που θα επιλεγεί μετά από συνεννόηση του δήμου Θεσσαλονίκης με το υπουργείο Πολιτισμού και την Εφορία Αρχαιοτήτων, ενώ επεσήμανε ότι τα εκμαγεία είναι στην κατοχή της ΔΕΘ - Helexpo και θα δοθούν και αυτά με τη σειρά τους στην πολιτεία.

Το συνολικό κόστος για τη δημιουργία των αντιγράφων και τη μεταφορά τους ανήλθε στις 150.000 ευρώ, το οποίο μοιράστηκαν οι τέσσερις χορηγοί και η ΔΕΘ, ενώ τα αγάλματα ύψους περίπου 2 μέτρων, είναι κατασκευασμένα από ειδική ρητίνη και μαρμαρόσκονη, προκειμένου να αντέχουν για πολλά χρόνια σε εξωτερικές συνθήκες. Οι «Μαγεμένες» θα εκτεθούν κατά τη διάρκεια της 80ής ΔΕΘ, στο Περίπτερο 3, χωρίς έξτρα εισιτήριο.

ΚΑΝΤΕ LIKE ΣΤΟ NEWSBEAST.GR

5
σχόλια
  1. avatar George Spanoudakis

    Οι αρχαίοι Έλληνες δεν ήταν απλοϊκά δωδεκαθεϊστές ούτε ειδωλολάτρες. Δημιούργησαν ανθρωπόμορφες λατρευτικές θεϊκές μορφές ή απλούστερα ένα ΠΑΝΘΕΟ ΘΕΩΝ ΗΜΙΘΕΩΝ ΚΑΙ ΗΡΩΩΝ δηλαδή θεότητες στις οποίες έδωσαν τις ανθρώπινες ψυχικές διαστάσεις και ιδιότητες για να λατρέψουν μέσω αυτών το Θείο Λόγο της συμπαντικής αρμονίας ή τις υπερφυσικές για την ανθρώπινη διανόηση δυνάμεις και ιδιότητες της δημιουργίας.

    Τελευταία ανακοινώθηκε από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης ότι βρέθηκε και πέμπτος πεσσός από το ναό, γιατί δεν τον παρουσιάζουν "όπως είναι" μαζί με τα άλλα γλυπτά για να μην νοιώθει..μοναξιά; Να έχουμε κάτι αυθεντικό μαζί με τα όμορφα και γενικά καλοκαμωμένα αντίγραφα (εικαστικά μέτρια ή πλαστά φτηνά έργα);

    Οι λαοί που διαγράφουν ένα μέρος της ιστορίας τους διαγράφουν και ένα αντίστοιχο από το μέλλον τους. Γ. Σεφέρης. https://www.youtube.com/watch?v=dWdte4ews2c

  2. avatar George Spanoudakis

    Οι ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ή μαγεμένες δεν επιστρέφουν, εκλάπησαν και είναι στο Μουσείο του Λούβρου.
    Η επιστροφή των ...αντιγράφων (ή καλύτερα των φαντασμάτων των μαγεμένων ή των ινκαντάδας) αποτελεί ηλίθια διατύπωση ή ύβρη. (Η Ύβρις επισείει την ποινή και το μίασμα).
    Οι πράξεις όμως αυτές θέτουν και ερωτηματικά όπως π.χ. αν θα μπορέσουμε να διεκδικήσουμε στο μέλλον τα αυθεντικά έργα.

    Τα γλυπτά αυτά ίσως αποτελούσαν τμήμα του λαμπρού Ελληνικού ναού του Διονύσου στη σημερινή πλατεία Αριστοτέλους της Θεσσαλονίκης όπου υπάρχει και η θεμελίωση. Ενός ναού που έχει πολλές ομοιότητες με τον πασίγνωστο ναό της Αφαίας Αθηνάς στην Αίγινα σύμφωνα με τα σχέδια και τις φωτογραφίες από την έκθεση στο Μουσείο του Λούβρου. Ότι απέμεινε μετά την άλωση και καταστροφή της Θεσσαλονίκης από τους Οθωμανούς στην αυλή μιας έποικης οικίας εβραϊκής οικογένειας. Τα υπολείμματα μισοθαμμένου ελληνικού ναού του Διονύσου αν κρίνουμε από τις παραστάσεις των πεσσών της ελληνιστικής εποχής, ο οποίος πιθανώς να ήταν θεμελιωμένος πάνω σε αρχαιότερο ναό.
    Οι αρχαίοι ναοί και η αριστουργηματική διδασκαλία των ιερών τελετών αποτελούν λαμπρά έργα της ανθρώπινης διανόηση και έργα υψηλής τέχνης. Αποτελούν ιερά σύμβολα των Ελλήνων και πρέπει να επιστραφούν με σεβασμό στον τόπο τους. (Μπορούν αν θέλουν να κρατήσουν εκθεσιακά αντίγραφα για τους επισκέπτες του Μουσείου τους). Το έργο τέχνης αποτελεί ουσιαστικά μια ενότητα οντότητα ως παλμός δράσης εγγενούς Λόγου της ανθρώπινης δημιουργίας.

  3. avatar ιδέα

    Πάμε να βγάλουμε αντίγραφα των κρασιών Μπουτάρη; Φαντάζομαι ο γιάνναρος θα χαρεί επίσης.

  4. avatar geo74

    "Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, εξέφρασε τη χαρά και την ικανοποίησή του για την επιστροφή των «Μαγεμένων». Ακόμη και αν είναι τα αντίγραφα και όχι τα πρωτότυπα."
    Δώσε ρετσίνα στο λαό, χικ!

  5. avatar Αννα Φ

    Πρώτη φορά έρχονται αντίγραφα αρχαιοτήτων; Πόσο «αγράμματος» πρέπει να είσαι Μπουτάρη. Και η Νίκη της Σαμοθράκης, και όχι μόνο, τι είναι;
    Πάντως τόση χαρά και συγκίνηση κλπ,κλπ, για την «επιστροφή», πια επιστροφή, για τα αντίγραφα και για τους κλέφτες, για να γυρίσουν τα πρωτότυπα ούτε λόγος.
    Ευχαριστούμε τους κλέφτες που μας δώσανε την άδεια να φτιάξουμε αντίγραφα!!!!
    Τα πρωτότυπα ΡΕ !! είναι η ιστορία μας και εσείς κλέφτες, με τους δήθεν φιλέλληνες ( κλέφτες) τύπου, Εμανουέλ Μίλερ.

Παρακαλούμε περιμένετε ...
Το newsbeast επιλέγει
Το newsbeast προτείνει