Πόσες φορές έχετε βρεθεί στις διακοπές σας, σε ένα άψογο ξενοδοχείο μεν, αλλά αντιμέτωποι με έναν πολύ κακό διευθυντή ξενοδοχείου δε; Έναν αγενή προϊστάμενο που συμπεριφέρεται μέσα στο κατάλυμα λες και είναι… το τσιφλίκι του, συμπεριφερόμενος απρεπώς και αγενώς στους εργαζομένους του ξενοδοχείου, από την τελευταία καθαρίστρια μέχρι τους ανθρώπους που δουλεύουν στην υποδοχή.

Αυτά τα αλγεινά σκηνικά φαίνεται να τελειώνουν σιγά σιγά στην Ισπανία, όπου ένα συνδικάτο εργαζομένων στον τουρισμό ετοίμασε μια εφαρμογή/πλατφόρμα που ουσιαστικά… προετοιμάζει τον επίδοξο επισκέπτη για όλα αυτά που πρόκειται (ή όχι) να βιώσει κατά την παραμονή του στο εκάστοτε κατάλυμα.

Αν λοιπόν βρεθείτε στην Ισπανία και αναζητάτε ξενοδοχείο που όχι μόνο να πληροί τα κριτήριά σας, αλλά να ξέρετε ότι συμπεριφέρεται καλά και στους υπαλλήλους του (κάτι που έχει αντίκτυπο και στις παρεχόμενες, σε εσάς, υπηρεσίες), τότε ίσως θελήσετε μελλοντικά να μπείτε στην πλατφόρμα που ετοιμάζει αυτόν τον καιρό το ισπανικό συνδικάτο των καθαριστριών των ξενοδοχείων ονόματι «Las Kellys».

Το συνδικάτο, όπως αναφέρει το εκτενές ρεπορτάζ της Guardian, έδωσε σκληρή μάχη να πείσει τις ταξιδιωτικές πλατφόρμες όπως το Booking και το TripAdvisor να συμπεριλάβουν τις συνθήκες εργασίας στον τρόπο υπολογισμού του βαθμού για κάθε κατάλυμα.

Το αίτημά τους, άγνωστο γιατί, δεν ικανοποιήθηκε και για τον λόγο αυτό, το συνδικάτο έφτιαξε την δική του πλατφόρμα. Με μια καμπάνια crowdfunding μέσω Διαδικτύου συγκεντρώθηκαν 60.000 ευρώ για τον ιστότοπο και την ανάπτυξη της εφαρμογής, ενώ σύντομα το ποσό θα φτάσει τις 90.000 ευρώ που είναι και ο μέγιστος απώτατος στόχος.

Για να πληρούν τα κριτήρια του Las Kellys τα ξενοδοχεία πρέπει να σέβονται τις σχετικές συλλογικές συμβάσεις, να αμείβουν με τα ίδια ποσά άνδρες και γυναίκες υπαλλήλους μέχρι και να δίνουν εργασία σε άτομα που είναι φτωχά.

Αφορμή για την ίδρυση του συνδικάτου ήταν, όπως λένε οι ιθύνοντές του, η πάγια τακτική των μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων να αναθέτουν καθήκοντα σε εξωτερικά συνεργεία, τα οποία απασχολούν τις εργαζόμενες ως καθαρίστριες και όχι ως καμαριέρες που έχουν καλύτερο μισθό βάσει της επικρατούσας εθνικής σύμβασης.

Τα ξενοδοχεία μέχρι πρόσφατα απασχολούσαν τις καμαριέρες ως προσωπικό της μονάδας με μισθό 1.200 ευρώ για 40ωρη εργασία την εβδομάδα και άδειες ασθένειας και μητρότητας. Ωστόσο, υπάρχουν «ψιλά γράμματα» στις συμβάσεις αυτές.

Όροι για το πόσα δωμάτια πρέπει να ετοιμάσει η εργαζόμενη στη βάρδια της, που κατά μέσο όρο είναι 25 με 30, κάτι που, όπως ισχυρίζονται οι ίδιες, είναι ανθρωπίνως αδύνατο. Κάπως έτσι, προκειμένου να «πιάσουν» τον απαιτούμενο αριθμό δωματίων, οι καθαρίστριες εργάζονταν απλήρωτες υπερωρίες και, αν δεν έπιαναν τον προβλεπόμενο αριθμό, απολύονταν με συνοπτικές διαδικασίες.

Και φυσικά, η επικρατούσα κατάσταση με τον κορονοϊό, επιδείνωσε ακόμη περισσότερο τις συνθήκες εργασίας των γυναικών αυτών.

«Περίπου 16.000 καθαρίστριες με συμβόλαια σε ξενοδοχεία έμειναν ξεκρέμαστες, άνεργες και δίχως ούτε ένα βοηθητικό επίδομα για όλους αυτούς τους μήνες της πανδημίας», συνοψίζει την κατάσταση, μιλώντας στην βρετανική εφημερίδα η εκπρόσωπος του συνδικάτου, Βάνια Αράνια.

Και καταλήγει με νόημα: «Σε όλους όσοι ταξιδέψουν στην Ισπανία, θα τους έλεγα το εξής: αν αναζητάτε ένα ξενοδοχείο να μείνετε, κοιτάξτε και άλλους παράγοντες και όχι μόνο αν το δωμάτιό σας θα είναι μεγάλο και ευρύχωρο. Κοιτάξτε αν οι συνθήκες εργασίας στο κατάλυμα είναι ανθρώπινες για όλους τους υπαλλήλους του. Γιατί, εντέλει, αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή στον τουριστικό κλάδο της χώρας μας έχει επιφέρει μια τεράστια οικονομική και κοινωνική αδικία εις βάρος μας».

Από την πλευρά τους οι τουρίστες δηλώνουν ότι «δεν έχουν ιδέα για τις συνθήκες εργασίες του προσωπικού των ξενοδοχείων», ενώ άλλοι δεν μπορούν να πιστέψουν ότι συμβαίνουν όλα όσα καταγγέλλουν οι καμαριέρες σε μια ευρωπαϊκή χώρα.

Η εκστρατεία των Las Kellys

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι καμαριέρες στην Ισπανία ξεκίνησαν μια εκστρατεία για να σταματήσουν να πληρώνονται με μισθούς πείνας καθώς από το 2018 και έπειτα, συχνά διοργανώνουν απεργίες και διαμαρτυρίες μπροστά στα αρμόδια υπουργεία Τουρισμού και Εργασίας.

«Μας μεταχειρίζονται χειρότερα από τα ζώα. Σε εμάς μπορούν πρακτικά να κάνουν τα πάντα» ανέφερε στην DW η 52χρονη Αμάλια, καμαριέρα από την Αλικάντε, ένα από τα διάσημα τουριστικά θέρετρα της Ισπανίας, αναφερόμενη στις 200.000 καμαριέρες που εργάζονται στον ξενοδοχειακό κλάδο της Ισπανίας πολύ συχνά κάτω από απάνθρωπες συνθήκες εργασιακής εκμετάλλευσης, όπως λέει.

Από το καλοκαίρι του 2018 μέχρι και φέτος, διοργανώθηκαν ανά τακτά διαστήματα μεγάλες και άκρως δυναμικές σε παλμό και συμμετοχή πορείες διαμαρτυρίας από χιλιάδες ισπανίδες καμαριέρες σε πάρα πολλές ισπανικές πόλεις με σύνθημα «Basta!» [Φτάνει] και βασικό αίτημά τους την άμεση βελτίωση των συνθηκών εργασίας τους σε όλα τα καταλύματα. Ειδικά στις Βαλεαρίδες Νήσους, όπως την Ίμπιζα, οι καμαριέρες απαιτούν εδώ και χρόνια να μην εργάζονται σε 48ωρη βάση τα Σαββατοκύριακα στην καρδιά της τουριστικής σεζόν.