Τα νέα έπιασαν σχεδόν εξαπίνης τον κόσμο των τεσσάρων τροχών όταν η Rimac ανακοίνωσε πρόσφατα (5 Ιουλίου 2021) πως αποκτά τον έλεγχο της Bugatti, παίρνοντάς τη από τη Volkswagen. Η κροατική εταιρία απέκτησε πλειοψηφικό μερίδιο στην ιστορική γαλλική μάρκα των hypercars, που μετρά ήδη 112 χρόνια ζωής. Την ανακοίνωση έκανε μάλιστα το ίδιο το κροατικό startup, αποκαλύπτοντας πως αναλαμβάνει τα ηνία της Bugatti από τη Volkswagen (την είχε από το 1998), δημιουργώντας μια νέα εταιρία που ονομάζεται Bugatti Rimac.

Οι Financial Times ήταν οι πρώτοι που είχαν αποκαλύψει την τουλάχιστον ιστορική εξαγορά, βάζοντας ξανά στο στόχαστρο της ειδησεογραφίας τον Mate Rimac, το αφεντικό της Bugatti Rimac πια.

Ο «Elon Musk της Ευρώπης», όπως τον αποκαλούν χαρακτηριστικά για την καινοτόμα δουλειά του στην ηλεκτρική αυτοκίνηση, ίδρυσε το startup του το 2009 σε ένα γκαράζ, αλίμονο. Ήταν μάλιστα ολομόναχος στις πρώτες εκείνες στιγμές της Rimac Automobili.

Μέσα σε μια δεκαετία ωστόσο, η Rimac κατάφερε να γίνει μια εντελώς ιδιοσυγκρασιακή ιστορία επιτυχίας. Τόσο προβεβλημένος και καθιερωμένος είναι στον κόσμο της αυτοκίνησης που τον καλούν συχνά παλιές και ιστορικές μάρκες να τους βοηθήσει με τα δικά τους ηλεκτρικά αμάξια.

Και είναι βέβαια κάτι παραπάνω από ξεκάθαρο το γιατί. Νωρίτερα μέσα στη χρονιά, η Rimac έβγαλε στην αγορά το φοβερό και τρομερό Nevera, ένα ηλεκτρικό hypercar 1.914 αλόγων και πρωτόγνωρης για τον μηχανοκίνητο κόσμο ροπής.

Η κινούμενη αυτή εκκεντρικότητα πιάνει από στάση τα 100 χλμ/ώρα σε μόλις 1,85 δευτερόλεπτα και το κοντέρ σταματά στα 415 χλμ/ώρα. Το Nevera έχει να επιβεβαιώσει τώρα πως είναι πράγματι το γρηγορότερο αυτοκίνητο παραγωγής που έχει κατασκευαστεί ποτέ, κλέβοντας τον τίτλο από την Bugatti.

Η ηχηρή συνεργασία

Η συμφωνία Rimac και Volkswagen απέδωσε στην κροατική φίρμα το 55% της Bugatti. Το υπόλοιπο 45% συνεχίζει να το ελέγχει η Porsche (ιδιοκτησίας Volkswagen). Η Porsche κατέχει όμως και τμήμα της ίδιας της Rimac, γεγονός που δεν αναμένεται να επηρεάσει τον απόλυτο έλεγχο που θα έχει η Rimac στην Bugatti, όπως επιβεβαίωσαν και οι δύο εταιρίες στους Financial Times.

Η Rimac Group έχει πια στον έλεγχό της τη νέα Bugatti Rimac, αλλά και τη Rimac Technologies, μια θυγατρική που αναπτύσσει ηλεκτρικές τεχνολογίες, όπως μπαταρίες, κινητήρες και άλλα εξαρτήματα.

Παρά το γεγονός ότι αμφότερες οι εταιρίες θα διατηρήσουν τα στρατηγεία τους, η Rimac προγραμματίζει να ενώσει τα εργατικά δυναμικά τους σε μια νέα μονάδα 200 εκατ. ευρώ στην Κροατία, που θα ανοίξει τις πύλες της το 2023.

Η Rimac είπε επίσης πως η Bugatti θα αποκτήσει ένα πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο «αυτή τη δεκαετία»…

Rimac και Nevera

Δεν είναι μυστικό στην αγορά των τεσσάρων τροχών τι αντίκτυπο είχε στην αυτοκινητοβιομηχανία η παραδοξότητα που ακούει στο όνομα Rimac Nevera.

Στην αρχή ήταν το ηλεκτρικό Rimac Concept_One, που παρουσιάστηκε το 2012, αποδίδοντας 1.073 άλογα. Το 2018 έκανε το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το Rimac C_Two Concept, το οποίο μέσα σε τρία χρόνια εξελίχθηκε σε αυτό που γνωρίσαμε πρόσφατα ως Rimac Nevera.

Ένα ηλεκτρικό hypercar που έχει 4 κινητήρες (έναν σε κάθε τροχό), αποδίδοντας το αστρονομικό και σχεδόν απίστευτο νούμερο των 1,4 MW δύναμης. Το οποίο υπολογίζει η Rimac στα 1.914 άλογα.

Βελτιώνοντας μάλιστα το σύστημα υγρής ψύξης της μπαταρίας του, το Nevera αποδίδει πια για περισσότερο χρόνο τις αδιανόητες επιδόσεις του, πριν αρχίσουν δηλαδή να διαμαρτύρονται οι μπαταρίες του.

Αντίστοιχη μέριμνα δόθηκε και στον έλεγχο της κτηνώδους ροπής, η Rimac ανέπτυξε ένα νέο σύστημα τετρακίνησης που λειτουργεί ως traction control. Το λογισμικό εκτελεί «πάνω από 100 υπολογισμούς το δευτερόλεπτο ώστε να καθορίσει τα επίπεδα ροπής για την επίτευξη του προτιμώμενου κάθε φορά οδηγικού στιλ».

Αν αυτά δεν είναι αρκετά, η Rimac έφτιαξε και έναν «δάσκαλο οδήγησης τεχνητής νοημοσύνης», που συνδυάζει τους 12 υπερηχητικούς αισθητήρες και τα 6 ραντάρ, αλλά και τις 13 κάμερες του οχήματος, με στόχο «τη βελτιστοποίηση της απόδοσης του οδηγού στην πίστα».

Με λίγα λόγια, παρέχει στον οδηγό οπτικές και ηχητικές πληροφορίες για το πότε να στρίψει, πότε να φρενάρει και πώς να βγει γρήγορα από τη στροφή.

Μιλάμε για ένα όχημα βγαλμένο από τα υγρά όνειρα της επιστημονικής φαντασίας. Μόλις 150 άνθρωποι θα το απολαύσουν, με τιμή εκκίνησης τα 2,4 εκατ. δολάρια.

Ο πελάτης θα πρέπει να πεταχτεί ως την Κροατία για να σχεδιάσει το δικό του Nevera, το οποίο θα τεστάρει στην πίστα ο ίδιος ο Mate Rimac.

Ο οποίος δήλωσε πως το Nevera «είναι το αυτοκίνητο που είχα στο μυαλό μου όταν επιδόθηκα σε αυτό το ‘‘αδύνατο’’ ταξίδι πριν από 10 χρόνια».

Ποιος είναι ο Mate Rimac

Οραματιστής και εφευρέτης, σχεδιαστής και μηχανικός, επιχειρηματίας και αθεράπευτος λάτρης της σπορ αυτοκίνησης, ο πιονέρος της ηλεκτροκίνησης θα μας απασχολήσει πολύ στο μέλλον.

Κάποιοι σπεύδουν μάλιστα να τον συγκρίνουν με τους δύο ήρωές του, τον Elon Musk και τον Νίκολα Τέσλα.

Ο 33χρονος βοζνιακής καταγωγής Κροάτης ονειρευόταν από μικρός τα αυτοκίνητα. Η ζωή του μοιάζει σαν να έχει βγει από παραμύθι. Ένας πιτσιρικάς που ζούσε στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και ονειρευόταν να φτιάξει δικά του υπεραυτοκίνητα. Σε μια χώρα που μόνο σπάνια ήταν τέτοια πράγματα.

Γεννημένος στη Βοσνία, μετακόμισαν οικογενειακώς στη Γερμανία όταν ήταν 3 ετών για να γλιτώσουν από τη φλεγόμενη Γιουγκοσλαβία και εγκαταστάθηκαν τελικά στην Κροατία. Εκεί τελείωσε το σχολείο και πήγε να φοιτήσει στο πανεπιστήμιο του Ζάγκρεμπ.

Πριν καν κλείσει τα 18 του, είχε στα χέρια του βραβεία και επαίνους από διεθνείς διαγωνισμούς έρευνας και καινοτομίας σε Γερμανία, Κροατία και Νότια Κορέα. Μια από τις πρώτες του αξιοσημείωτες εφευρέσεις ήταν το iGlove, ένα ψηφιακό γάντι που αντικαθιστούσε το ποντίκι και το πληκτρολόγιο (πριν καν τις οθόνες αφής).

Το πάθος του για την αυτοκίνηση επικράτησε όμως και τον οδήγησε σε μεγάλα πράγματα. Όπως το να μπει στα Ρεκόρ Γκίνες με το Rimac e-M3! Ο Mate αγόρασε το 2006 μια παλιά BMW 323i (E30) του 1984 και άρχισε να τρέχει σε τοπικούς αγώνες.

Ο κινητήρας της τον πρόδωσε όμως νωρίς. Τόσο το καλύτερο για τον ίδιο, που έφτιαξε έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 600 αλόγων, γεννώντας ένα από τα πρώτα αγωνιστικά ηλεκτροκίνητα οχήματα.

Όπως έχει πει, ό,τι ακολούθησε έκτοτε είναι βασισμένο στις ίδιες αρχές με την τροποποιημένη BMW του. Το 2010 κέρδισε μάλιστα και την πρώτη του κούρσα απέναντι σε βενζινοκίνητα αγωνιστικά, με την ηλεκτρική BMW του να καταρρίπτει ουκ ολίγα ρεκόρ. Ρεκόρ που του αναγνώρισε η FIA ήδη από το 2011.

Εντωμεταξύ, έφτιαξε και την εταιρία του, Rimac Automobili, η οποία είχε μόνο εκείνον. Το 2010 προσέλαβε και τον πρώτο υπάλληλό του, τον σχεδιαστή Adriano Mudri, και από κοινού άρχισαν να φτιάχνουν το πρώτο ηλεκτρικό supercar.

Το Rimac Concept_One χρηματοδοτήθηκε τελικά από μέλη της βασιλικής οικογένειας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 2011. Είχε ιπποδύναμη 1.088 αλόγων, η οποία θα άγγιζε τους 1.224 ίππους στις επόμενες εκδόσεις.

Οχτώ μοντέλα του Concept_One απέδωσε η παραγωγή του, καθώς μέχρι τότε ο Mate και η ομάδα του είχαν άλλα όνειρα. Και τα όνειρά τους απέδωσαν το πρόσφατο Nevera.

Μόνο που όσο τα έκανε όλα αυτά, συνειδητοποίησε πως τα ηλεκτρικά supercars και hypercars δεν ήταν ο μοναδικός στόχος του στη ζωή. Όπως δήλωσε σε συνέντευξή του στο Automotive News Europe τον Ιανουάριο του 2020, το πιο φιλόδοξο σχέδιό του, πλάι στην επόμενη Bugatti, είναι να γίνει ο βασικός προμηθευτής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συστημάτων για τους μεγάλους κατασκευαστές.

Έναν στόχο που τον έχει πετύχει μερικώς. Οι πελάτες της Rimac Automobili είναι τρανταχτά ονόματα της αυτοκινητοβιομηχανίας: AMG, Aston Martin, Ferrari, Hyundai, Jaguar, Koenigsegg, Mercedes, Pininfarina, Porsche και Renault.

Σήμερα η Rimac Automobili έχει 1.000 υπαλλήλους και αξία στα 795 εκατ. δολάρια. Όσο για το ιδιοκτησιακό της καθεστώς, ανήκει στον Mate Rimac κατά 37%, ενώ σημαντικό μερίδιο έχουν οι Porsche (24%) και Hyundai (12%). Το υπόλοιπο 27% ανήκει σε επενδυτικά κεφάλαια.

Όσο για τους δικούς του ήρωες, «νιώθω τη μεγαλύτερη συγγένεια με τον Elon Musk, αλλά όταν ξεκίνησα αυτό τον δρόμο θαύμαζα τον Νίκολα Τέσλα. Σε τελική, είμαι Κροάτης, όπως εκείνος. Στην αρχή, οι Christian von Koenigsegg και Horacio Pagani ήταν επίσης οι ήρωές μου, αλλά σήμερα είμαστε φίλοι και δουλεύουμε μαζί».

Συνιδιοκτήτης και αφεντικό πλέον της ιστορικότατης Bugatti Automobiles, ο Rimac είναι η ευρωπαϊκή απάντηση σε όσα κομίζει στις ΗΠΑ ο Elon Musk.

Και μιας και η εταιρία του αναμένεται να μπει σύντομα στο χρηματιστήριο, θα έχει κάποια στιγμή τους πόρους που χρειάζεται για να τον απειλήσει και εμπορικά.

Απλός, προσγειωμένος και προσιτός, είναι γνωστός για τα δαιμονισμένα γρήγορα ηλεκτρικά αυτοκίνητά του, αν και η καρδιά της επιχειρηματικής του δραστηριότητας είναι η προμήθεια μπαταριών και ηλεκτρικών συστημάτων σε κάθε αυτοκινητοβιομηχανία που θέλει να εμπλακεί με την ηλεκτροκίνηση.

Ο Mate Rimac είναι ένα πρόσωπο που θα ακούμε πολύ στο άμεσο μέλλον. Και για όσα φαίνονται, όπως το Nevera, και για όσα ξέρουν μόνο αυτοί που καρπώνονται την πρωτοποριακή έρευνά του…