Στα χέρια της της ειδικής ανακρίτριας βρίσκεται ήδη η ογκωδέστατη δικογραφία που σχηματίστηκε έπειτα από ενάμιση χρόνο προκαταρκτικής έρευνας για το μεγάλο σκάνδαλο της απευθείας ανάθεσης των γερμανικών υποβρυχίων. Οι 29 κατηγορούμενοι, μεταξύ των οποίων συνδικαλιστεί, πρώην στελέχη της Διεύθυνση Εξοπλισμών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και ιδιώτες που είχαν τον ρόλο μεσάζοντα, διώκονται, σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα της Real News, κατά περίπτωση για οκτώ βαρύτατα αδικήματα: απιστία στην υπηρεσία, άμεση συνέργεια σε απιστία, δωροδοκία ενεργητική και παθητική, απλή και άμεση συνέργεια στην ενεργητική και παθητική δωροδοκία, καθώς και ξέπλυμα βρόμικου χρήματος.

Η ομάδα Α

Πρόκειται για επιχειρηματίες που είχαν αναλάβει να προσεγγίσουν Έλληνες αξιωματούχους για τη συμφωνία των υποβρυχίων. Σύμφωνα με τον Γιόχαν Χάουν της HDW, τον πολιτικό μηχανικό Γιάννη Μπέλτσιο τους τον γνώρισε ο ίδιος ο Ακης Τσοχατζόπουλος. Διορισμένος νομάρχης Καβάλας στο παρελθόν και γενικός γραμματέας στο υπουργείο Εσωτερικών επί υπουργίας του Α. Τσοχατζόπουλου, κατέλαβε στη συνέχεια θέσεις σε δημόσιους οργανισμούς. Στην υπόθεση των υποβρυχίων φέρεται να είχε ουσιαστικά τον ρόλο του ταμεία του πρώην υπουργού. Ο Αλέξανδρος Αβατάγγελος είναι ο επιχειρηματίας που άνοιξε τον ασκό του Αιόλου για τα υποβρύχια, αφού με αγωγή του το 2006 κατά της HDW Ferrostaal ζητούσε προμήθεια 60 εκατ. ευρώ, αλλά τελικά συμβιβάστηκε με 11 εκατ. ευρώ.

Ο Πρώην ΓΕΕΘΑ

Έκπληξη προκάλεσε το γεγονός ότι στη λίστα των προσώπων που διώκονται περιλαμβάνεται και ο πρώην αρχηγός ΓΕΕΘΑ (1999 2002), στρατηγός Μανούσος Παραγιουδάκης, που υπέγραψε την εγκριτική σύμβαση για τα υποβρύχια. Στο υπόμνημα του, ο πρώην αρχηγός ΓΕΕΘΑ υποστηρίζει ότι: “Όταν συνυπέγραψα την απόφαση αυτή του ΚΥΣΕΑ της 26ης Ιουλίου 1 99, δεν είχα κανένα στοιχείο που να με οδηγεί στο ότι έπρεπε να διαφοροποιηθώ από τις προηγούμενες αποφάσεις… Την υπέγραψα, δεδομένου ότι δεν προβλήθηκε κατά τη συνεδρία εκείνη κάποια διαφορετική άποψη, τεχνικοεπιχειρησιακή, οικονομική ή άλλη, που να με πείθει ότι η εισήγηση ήταν επιβλαβής για τα συμφέροντα της χώρας ή ότι υπήρχε καλύτερη εναλλακτική επιλογή. Τα περισσότερα από τα μέλη του ΚΥΣΕΑ είναι σήμερα καταξιωμένα πολιτικά στελέχη, βουλευτές μερικοί δε και υπουργοί της σημερινής κυβέρνησης…”. .

Οι γενικοί διευθυντές

Ο Γιάννης Σμπώκος υπήρξε η σκιά του Ακη Τσοχατζόπουλου στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και ο εξ απορρήτων του την επίμαχη περίοδο. Το ΣΔΟΕ, κατά την ερευνά του, διαπίστωσε ότι είχε υπογράψει πλήθος τροποποιήσεων στις επίμαχες συμβάσεις. Το 2000 τον διαδέχθηκε στη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών ο στενός του φίλος Γιώργος Κολλίρης, που υπήρξε και μέλος του Δ.Σ. των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο του 2002. Αναπληρωτής του Γ. Σμπώκου ήταν ο Αντώνης Κάντας, ο οποίος υπέγραφε έγγραφα που κοινοποιούνταν στη ΜΙΕ και τον Αντώνη Χάγια. Ο Σπύρος Τραυλός ανέλαβε γενικός διευθυντής Εξοπλισμών τον Οκτώβριο του 2001, επί Γιάννου Παπαντωνίου. Ήταν στην ουσία το δεξί χέρι του, αφού είχαν συνεργαστεί στενά και στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, όπου ο Σπ. Τραυλός κατείχε τη θέση του γενικού γραμματέα.

Οι εκπρόσωποι των Ναυπηγείων

Πρόσωπο κλειδί στην υπόθεση ήταν ο Σωτήρης Εμμανουήλ, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά μέχρι το 2002, οπότε τα αγόρασε η HDW. Στην κατάθεσή του, ο Μιχάλης Ματαντός τον είχε συνδέσει με την εταιρεία Inveco, που εμφανιζόταν να δέχεται αμοιβές από τη HDW Ferrostaal. Ο Ιωάννης Μανωλέμης υπήρξε διευθυντής πωλήσεων πολεμικών πλοίων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και διευθυντής συμβάσεων αμυντικού τομέα. Υπέγραψε πολλές από τις τροποποιήσεις των επίμαχων συμβάσεων.

Οι Στρατιωτικοί

Πέντε αξιωματικοί που εμφανίζονται να συνεργάζονται, μετά την αποστρατεία τους, με την εταιρεία ΜΙΕ είχαν βρεθεί από την πρώτη στιγμή στο στόχαστρο των Αρχών. Δίωξη ασκήθηκε και κατά ενός υπαλλήλου της ΜΙΕ που δεν ήταν στρατιωτικός, ενώ στη λίστα των προσώπων που διώκονται βρίσκονται άλλοι οκτώ αξιωματικοί, που υπηρετούσαν κυρίως στη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και υπήρξαν πρόεδροι ή μέλη των επιτροπών για τις διαπραγματεύσεις, την αξιολόγηση των προσφορών και την πορεία υλοποίησης των συμβάσεων.

Οι ιδιοκτήτες της ΜΙΕ

Ο εφοπλιστής Μιχάλης Ματαντός, που κατέθεσε στη γερμανική Δικαιοσύνη ότι έδωσε στον Γιάννη Μπέλτσιο 1 εκατ. ευρώ, υπήρξε ιδιοκτήτης της MIE (Marine and Industrial Enterprises), με έδρα στον Πειραιά, μέσω της οποίας διακινήθηκαν οι ωφέλιμες πληρωμές.

Οι συνδικαλιστές

Αίσθηση προκαλεί η άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του πρώην νομάρχη Πειραιά και νυν προέδρου του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) Γιάννη Μίχα, που είχε αναπτύξει έντονη συνδικαλιστική δράση όσο εργαζόταν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Αντιπρόεδρος του σωματείου Τρίαινα μέχρι το 1996, ανέλαβε στη συνέχεια γενικός γραμματέας του συνεταιρισμού εργαζομένων, που κατείχε τότε το 49% των μετοχών των Ναυπηγείων. Επίσης από το 1996 ήταν εκλεγμένος αντιπρόσωπος της Τρίαινας στο Εργατικό Κέντρο Πειραιά, μέχρι που συνταξιοδοτήθηκε, τον περασμένο Μάρτιο. Το γεγονός ότι διώκεται από τη Δικαιοσύνη για το πολύκροτο σκάνδαλο των υποβρυχίων προκαλεί ερωτήματα για το αν μπορεί να παραμείνει στην προεδρία του ΕΦΕΤ. Ακόμη, διώκονται ο άλλοτε στενός συνεργάτης του Γ. Μίχα και πρώην αντινομάρχης Πειραιά Σταύρος Μαρκάτος, πρόεδρος της Τρίαινας μέχρι το 2008, και ο αρχισυνδικαλιστής των Ναυπηγείων Γιώργος Κοντάκης πρόεδρος του σωματείου από το 1983 μέχρι το 1995. Οι διοικήσεις της Τρίαινας είχαν μπει στο κάδρο του σκανδάλου από την κατάθεση του πρώην διευθυντή της Ferrostaal Χανς Μούλενμπεκ, ο οποίος είχε υποστηρίξει ότι «μέρος των πληρωμών κατέληγε σε συνδικαλιστές που έπρεπε να ικανοποιηθούν ώστε να προχωρήσει η πώληση του Σκαραμαγκά στους Γερμανούς».