Σε διενέργεια έρευνας και στην εκπόνηση μελέτης για την καταγραφή και διαχείριση των κρίσιμων αιτιών και παραμέτρων, που διευκολύνουν ή δυσχεραίνουν την επιτυχή εφαρμογή των προγραμμάτων επιχειρηματικότητας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα προχωρήσει το υπουργείο Παιδείας.

Όπως αναφέρεται στην πρόσκληση, η σύνδεση των συστημάτων εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και η εισαγωγή του πνεύματος της επιχειρηματικότητας στην εκπαίδευση εξακολουθεί να παραμένει στόχος σε εθνικό επίπεδο και βασική προτεραιότητα της ευρωπαϊκής πολιτικής για την περίοδο 2014 – 2020. Αν και το θέμα του «επιχειρείν» θεωρείται από πολλούς υπόθεση ειδικών ή εμπείρων, τελικά αφορά και εμπλέκει πολλούς και διαφορετικούς συντελεστές (stakeholders), όπως εκπαιδευτικούς, μαθητές, στελέχη υπουργείου, γονείς κλπ.

Οι συντελεστές αυτοί έχουν διαφορετικά ενδιαφέροντα και ιδίως διαφορετική αντίληψη και πρακτική για το τι είναι η επιχειρηματικότητα και σε τι ωφελεί, ενώ διαπιστώνεται και κάποια δυσκολία στο να υπερβούν τα δικά τους στερεότυπα. Επιπλέον, οι θεσμικές Αρχές δυσκολεύονται να συνθέσουν τη συνολική εικόνα και να προσδιορίσουν με σαφήνεια και αντικειμενικότητα τα κοινά σημεία των εμπλεκομένων συντελεστών και να γεφυρώσουν τις διαφορές τους.

Η έρευνα – μελέτη αποσκοπεί:

α) στην αποτύπωση των διαφορών αντίληψης, προτεραιοτήτων και πρακτικής μεταξύ των συντελεστών των προγραμμάτων επιχειρηματικότητας, που αποτελούν γι’ αυτούς «τυφλά σημεία» και εμπόδια στους στόχους αυτής και κυρίως της νέας προγραμματικής περιόδου και

β) στον προσδιορισμό του «κοινού τόπου», όπου μπορούν να εδραστούν νέα προγράμματα επιχειρηματικότητας, αποτιμώντας την επίπτωση δράσεων που είχαν υλοποιηθεί στο Γ ΚΠΣ και αφορούσαν σε επιχειρηματικότητα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Όσον αφορά τη μεθοδολογία της έρευνας αναφέρεται ότι επειδή τα κλασικά εργαλεία έρευνας (π.χ. ερωτηματολόγια) αδυνατούν να αποτυπώσουν τους αστάθμητους παράγοντες που σχετίζονται με τις αντιλήψεις. Για το λόγο αυτό ζητείται να ακολουθηθούν καινοτόμες προσεγγίσεις που χρησιμοποιούν τεχνικές ανάδυσης και αξιοποιούν αυθόρμητες αφηγήσεις γύρω από περιστατικά που θεωρούνται χαρακτηριστικά των διερευνούμενων αντιλήψεων και πρακτικών, αποτυπώνοντας τη συλλογική κουλτούρα ενός συστήματος ή των υποσυστημάτων του.

Η υλοποίηση του έργου θα περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα εξής:

1. Προσδιορισμό των κρίσιμων ζητημάτων που καθορίζουν την επιτυχία ή μη των προγραμμάτων επιχειρηματικότητας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

2. Διενέργεια ποιοτικής έρευνας σε ομάδες εκπαιδευτικών, μαθητών και στελεχών του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων σε επιλεγμένα σχολεία της χώρας.

3. Επεξεργασία των δεδομένων για την ανάδειξη και σύγκριση των βαθύτερων χαρακτηριστικών κάθε ομάδας.

4. Κωδικοποίηση των δεδομένων ώστε να εισαχθούν σε σύστημα διαχείρισης γνώσης, καθώς και οι βασικές προδιαγραφές λειτουργίας αυτής.

5. Αποτίμηση παλιότερων δράσεων επιχειρηματικότητας εντός του εκπαιδευτικού συστήματος.

6. Υποβολή προτάσεων για τη σύνθεση νέων παρεμβάσεων.

Ως προς τα ποσοτικά στοιχεία της έρευνας, ενδεικτικά αναφέρονται τα ακόλουθα αριθμητικά δεδομένα:

Συνολικά 10 σχολεία στην επικράτεια, σε διοικητικές περιφέρειες:

– 4 της Αθήνας
– 2 της Θεσσαλονίκης
– 2 νησιωτικών περιοχών
– 2 σε λοιπές περιφέρειες της χώρας
– Τουλάχιστον 230 συμμετέχοντες συνολικά
– Μαθητές: 15 τουλάχιστον ανά σχολείο, συνολικά 150 τουλάχιστον άτομα
– Εκπαιδευτικοί: κατ’ ελάχιστο 5 ανά σχολείο, συνολικά 50 τουλάχιστον άτομα
– Διοικητικά Στελέχη: 5 τουλάχιστον από κάθε διοικητική περιφέρεια αναφοράς και 30 τουλάχιστον άτομα συνολικά.

Περισσότερες πληροφορίες παρέχονται στο έγγραφο του υπουργείου.

Επιμέλεια: Καλόγηρος Βασίλειος