Πρόκειται για μια τηλεοπτική σειρά που αγαπήθηκε πολύ και θεωρείται μία από τις πιο επιτυχημένες όλων των εποχών, χάρη στο καλογραμμένο της σενάριο, τις ερμηνείες, την αριστοτεχνική σκηνοθεσία της και, κυρίως, το διττό και αινιγματικό της τέλος.

Οι «The Sopranos» ξαναζούν λοιπόν καθώς ο δημιουργός τους, ο Ντέιβιντ Τσέις, αποφάσισε να γράψει το πρίκουελ της σειράς, την ταινία «The Many Saints of Newark», «βουτώντας» στην εφηβική και νεανική ζωή του μαφιόζου Τόνι Σοπράνο, του πρωταγωνιστή της, τον οποίο υποδύθηκε εξαιρετικά ο Τζέιμς Γκαλντολφίνι.

Υπήρξε, όμως, ένας πραγματικός Τόνι Σοπράνο, ένας αληθινός χαρακτήρας πάνω στον οποίο βασίστηκε ο τηλεοπτικός «νονός»; Τα αμερικανικά ΜΜΕ απαντούν θετικά, προβάλλοντας τρεις ανθρώπους ως τις επικρατέστερες εκδοχές του.

Ο χαρακτήρας του Γκαλντολφίνι κατά μεγάλη πιθανότητα είναι εμπνευσμένος από τον Βίνσεντ Παλέρμο, έναν «κάπο» [ήτοι αρχηγό ή «κεφαλή»] της μαφιόζικης οικογένειας των ΝτεΚαβαλκάντε, ο οποίος στη συνέχεια έγινε ανεπίσημο αφεντικό όλης της οικογένειας.

Οι ΝτεΚαβαλκάντε λυμαίνονταν με την δράση τους το Νιού Τζέρσι την δεκαετία του 1960, υπό τον έλεγχο του ιδρυτή, Σιμόνε ΝτεΚαβαλκάντε, ο οποίος είχε μάλιστα το ευφάνταστο παρατσούκλι «Σαμ ο Υδραυλικός», καθώς κατά τις πρωινές, νόμιμες, δραστηριότητές του, διατηρούσε μια επιχείρηση θέρμανσης και κλιματισμού.

Ο Βίνσεντ Παλέρμο παντρεύτηκε την ανιψιά του ΝτεΚαβαλκάντε, κατόπιν έγινε γνωστός στους μαφιόζικους κύκλους ως «Βίνι Οσεαν» (επειδή εργαζόταν στην ψαραγορά που συνόρευε, τρόπον τινά, με τον Ατλαντικό ωκεανό), ωστόσο διατηρούσε φιλικές και εξαιρετικά στενές σχέσεις και με τις «Πέντε Οικογένειες» της Νέας Υόρκης, δηλαδή τις βασικές εγκληματικές οικογένειες του οργανωμένου εγκλήματος στο «Μεγάλο Μήλο»: τους Μπονάνο, τους Κολόμπο, τους Γκαμπίνο, τους Τζενοβέζε και τους Λουκέσε.

Το δεύτερο σενάριο λέει ότι ο Τόνι Σοπράνο ήταν ο ίδιος ο Σιμόνε ΝτεΚαβαλκάντε, ο οποίος παρακολουθούταν στενά από το FBI από το 1969. Ο «αρχινονός» ήταν ένας άνθρωπος πολύ αγχώδης, που έβλεπε συνέχεια κακά όνειρα και μάλιστα για τον λόγο αυτό επισκεπτόταν και ψυχολόγο – όπως ακριβώς κάνει και ο Τόνι Σοπράνο στη σειρά που βλέπει ψυχίατρο, την Τζένιφερ Μέλφι (που υποδύεται η Λορέιν Μπράκο) αναλύοντάς της την ημέρα του.

Τελικά, ο ΝτεΚαβαλκάντε παραδέχτηκε την ενοχή του για παράνομο τζόγο 20 εκατ. δολαρίων και πήγε στη φυλακή για δύο χρόνια, παραχωρώντας, για όσο καιρό θα παρέμενε έγκλειστος, τον έλεγχο της οικογένειας στον «υπαρχηγό» Τζιοβάνι Ρίτζι: κάτι ανάλογο συμβαίνει και στους «Sopranos», με το φυλακισμένο αφεντικό της μαφιόζικης οικογένειας των ΝτιΜέο που κινεί τα νήματα από την φυλακή.

Οι ερευνητές συμφωνούν ότι ο Τόνι διαθέτει πολλά κοινά χαρακτηριστικά τόσο με τον ΝτεΚαβαλκάντε, όσο και με τον Παλέρμο, ο οποίος κατάφερε να ξαναβάλει την οικογένεια «στο παιχνίδι» με μια σειρά από καλά υπολογισμένες κινήσεις το 1989, μόλις δέκα χρόνια πριν την προβολή του πρώτου επεισοδίου των Sopranos, το 1999.

Στη σειρά υπάρχουν και άλλες κρυμμένες αναφορές στην οικογένεια των ΝτεΚαβαλκάντε: όταν αποκαλύπτεται ότι ένας χαρακτήρας, ο Βίτο Σπαταφόρε είναι ομοφυλόφιλος, τον ξυλοκοπούν μέχρι θανάτου, κάτι το οποίο θυμίζει το πραγματικό περιστατικό με τον Τζον Ντ’Αμάτο, ο οποίος έγινε αρχηγός της φαμίλιας, αλλά δολοφονήθηκε όταν αποκαλύφθηκε ότι είχε σεξουαλικές σχέσεις με άνδρες.

Αλλοι πάλι ερευνητές της Ιταλοαμερικανικής Μαφίας διαφωνούν και με τις δυο ανωτέρω εκδοχές και υποστηρίζουν ότι ο Τόνι Σοπράνο βασίστηκε στον αληθινό Τόνι Μπόι Μποϊάρντο ο οποίος διηύθυνε τις επιχειρήσεις της φαμίλιας Τζενοβέζε στο Νιου Τζέρσεϊ.

Ο πατέρας του «Tony Boy» ήταν ο Ρουτζιέρο Μποϊάρντο, ένας Ιταλός γαλατάς που την δεκαετία του ’20 και του ’30 μπλέχτηκε γερά με το λαθρεμπόριο ποτών την εποχή της ποτοαπαγόρευσης και κατόπιν με τον παράνομο στοιχηματισμό.

Οι επιχειρήσεις του Ρουτζιέρο εξαπλώθηκαν ώστε τελικά αναγκάστηκε να δώσει τα ηνία στον Τόνι Μπόι στα τέλη της δεκαετίας του 1950. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’70, ο Τόνι Μπόι είχε προλάβει να κατηγορηθεί για 64 κατηγορίες για ξέπλυμα χρήματος, εκβιασμούς, ψευδορκίες και φορολογικές απάτες. Και ο Τόνι Μπόι, όπως και ο Τόνι Σοπράνο, έκανε ψυχοθεραπεία, ενώ είχαν και άλλες ομοιότητες, πλην του κοινού πρώτου τους ονόματος καθώς ο αληθινός Τόνι Μπόι ζούσε στο Εσεξ Φελς, πολύ κοντά στην έπαυλη του Σοπράνο στο Νορθ Κάλντγουελ.

Μάλιστα, σε μια πρόσφατη συνέντευξή του, ο γιος του Τόνι Μπόι, δρ. Ρίτσαρντ Μποϊάρντο, υποστήριξε ότι «οι «Sopranos» βασίστηκαν στην οικογένειά μου, αν και οι παραγωγοί δεν το παραδέχονται».

«Ο Ντέιβιντ Τσέις σαφώς και δανείστηκε μπόλικο υλικό από τους ΝτεΚαβαλκάντε και άλλες οικογένειες του Νιου Τζέρσεϊ για τη σειρά, αλλά όλα ξεκίνησαν από την οικογένειά μου», επισημαίνει εμφατικά ο γιος του Tony Boy.

Για κατακλείδα πάντως, να αναφέρουμε ότι ο ίδιος ο Τσέις, όταν ρωτήθηκε από πού εμπνεύστηκε τους «Sopranos», απάντησε ότι η σειρά είναι «εντελώς φανταστική, ωστόσο ακολούθησα το μοντέλο της οικογένειας Τζενοβέζε».

Η οποία, σύμφωνα με τους μελετητές της Μαφίας, είχε στους κόλπους της και την ομάδα του Μποϊάρντο, οπότε, όπως καταλήγουν όλοι με νόημα, όλα δένουν αρμονικά προς την κατεύθυνση του Tony Boy –χωρίς, ωστόσο, κανείς να βάζει με πάσα βεβαιότητα και 100% το χέρι του στη φωτιά ή στο Ευαγγέλιο…

Τέλος, να πούμε ότι την σκηνοθεσία της ταινίας – που έκανε πρεμιέρα την 1η Οκτωβρίου σε επιλεγμένες κινηματογραφικές αίθουσες αλλά και στο HBO Max για τις ΗΠΑ – ανέλαβε ο Aλαν Τέιλορ, που σκηνοθέτησε και πολλά από τα επεισόδια της αυθεντικής σειράς του HBO.