Η Ιβάνα Ζάικο έγραψε τη «Γυναίκα – Βόμβα» το 2004. Ο θεατρικός μονόλογος της Κροατής συγγραφέως εμπλουτισμένος με αποσπάσματα από δημοσιογραφικό υλικό, έρευνες και επιστημονικές στατιστικές, απευθύνεται σε κάθε σκεπτόμενο και προβληματισμένο άνθρωπο.

Γράφει η Χαρά Κιούση

Στον πολίτη που ζει καθημερινά το φόβο μιας τρομοκρατικής επίθεσης, αλλά και σε εκείνον που στο όνομα μιας πολιτικής σκοπιμότητας και ενός θρησκευτικού φανατισμού, στρατολογείται αμετάκλητα βομβιστής. Δυστυχώς οι άνθρωποι δεν πρόκειται να σταματήσουν αυτό το παιχνίδι του σκύλου και της γάτας. Το θέμα είναι τι κάνουμε εμείς γι’ αυτό, που δεν είναι μια αφηρημένη πολιτική έννοια, αλλά σάρκα ανθρώπινη ζωσμένη με εκρηκτικά.

Η Ιβάνα Ζάικο με σύγχρονη και τολμηρή θεατρική γραφή εμπλουτίζει την δραματουργική εξέλιξη του έργου με πολυφωνίες, διευρύνοντας έτσι την οικουμενικότητά του. Με άμεση αφήγηση διανθισμένη με χιούμορ σε απρόσμενες στιγμές, ρίχνει φως σε κίνητρα, επιλογές και αποφάσεις σ’ ένα κύκλο βίας και θανάτου. Με γλώσσα ποιητική και άλλοτε λιτή και ρεαλιστική, η συγγραφέας καταπιάνεται με το υπόστρωμα της ψυχής μιας Γυναίκας – Βόμβας.

Μιας ανώνυμης καμικάζι, παρακλάδι κάποιας οργάνωσης με υπερεθνικιστικές ιδεολογίες που σπέρνει  το θάνατο στη Γαλλία. Σε μια δημόσια εμφάνιση του Προέδρου της χώρας καθώς είναι περιτοιχισμένος από πλήθος κόσμου, η «Γυναίκα – Βόμβα» πυροδοτεί τον εκρηκτικό μηχανισμό. Προηγουμένως τον ακολουθεί από απόσταση ασφαλείας στο Μουσείο του Λούβρου, αφήνοντας το βλέμμα της να περιπλανηθεί πάνω του και στην κυρία που τον συνοδεύει.

Η εύστοχη σκηνοθεσία και η στρωτή μετάφραση του Αλέξη Αλάτση καθοδηγούν την ερμηνεύτρια Μαρία Στεφανίδου με δεξιοτεχνικές κινήσεις και εκφράσεις. Με υποκριτική ευελιξία νοηματοδοτεί το κείμενο προσδίδοντάς του το «άπιαστο χαμόγελο» της Τζιοκόντας.

Η ερμηνεύτρια σ’ ένα ρόλο που απαιτεί και καλογυμνασμένο σώμα, με ανδρόγυνη μορφή (εντυπωσιακή στ’ αλήθεια η εικόνα της) αφήνει ένα αδιόρατο χαμόγελο νίκης στο πρόσωπό της. Οι μηχανικές κινήσεις των χεριών της στους χτύπους της βόμβας, «η νευρικότητα που δεν μπορεί να την αφοδεύσει», η αγριότητα, η περιφρόνηση, η πρόκληση, ο θυμός, η εκδικητικότητα, οι καλπάζουσες σκέψεις και φαντασιώσεις της, η χαρά της εκδίκησης, ο αναδυόμενος ερωτισμός, η ατομική της οδύνη και φόβος, ο πόνος για τη σύντομή της μητρότητα, με «τα εκρηκτικά στον κόλπο της» θέτουν ερωτήματα με κρυμμένους κώδικες που θα παραμένουν αναπάντητα.

Στο λιτότατο σκηνικό ο φωτισμός και η μουσική παίζουν συνωμοτικά με τα συναισθήματα. Σε μια ατμόσφαιρα που δονείται από τον αναμενόμενο εκκωφαντικό θόρυβο της έκρηξης, η αγωνία καταλαγιάζει στο τέλος με ένα σιωπηλό «μπαμ».

Η βομβιστική επίθεση αυτοκτονίας που πραγματοποιήθηκε μέσα σε λίγα λεπτά, κάνει τον θεατή να αναρωτηθεί ποιος θα αναλάβει την ευθύνη. Υπάρχουν μόνο αθώοι; μόνον ένοχοι;
Ποιοι δίνουν στον βομβιστή το μέσον της πρόκλησης του θανάτου; Ποια πλύση εγκεφάλου τον διαποτίζει τις ουσίες της σ’ αυτό το καθεστώς του μαρτυρίου; Αποτελεί για εκείνον ηθική υποχρέωση αυτή η εκτέλεση;

Η αξιόλογη παράσταση αποτελεί μια πολιτική πράξη, όπου η έκρυθμη κατάστασή μας υπενθύμισε το λουτρό αίματος στα πολύνεκρα χτυπήματα ανά τον κόσμο. Με τα παγιδευμένα δεκάδες πτώματα και τους ανθρώπους – κινητές βόμβες που σπέρνουν τον θάνατο.

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία/Μετάφραση/Μουσική Επιμέλεια: Αλέξης Αλάτσης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Δέσποινα Γιαρίμπαμπα
Ηχογράφηση/Στούντιο: Κώστας Τσιούτας, Βαγγέλης Μπαλάφας
Φωτογραφία: Γρηγόρης Μούργελας
Κοστούμι: Λήδα Αντωνιάδου
Μακιγιάζ: Μάγδα Θεοδωρούδα

Ερμηνεύει η Μαρία Στεφανίδου

Διάρκεια: 80 λεπτά

Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας/ Β’ Σκηνή, Κεφαλληνίας 16-18, Κυψέλη, Αθήνα

Από την Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016
Κάθε Κυριακή στις 21.00

Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 12 ευρώ
Φοιτητικό: 8 ευρώ
Άνεργοι & Ατέλειες: 5 ευρώ

Προπώληση: viva.gr, 11876, Media Markt, Public, SevenSpots, Βιβλιοπωλεία «Ευριπίδης»

Πληροφορίες – κρατήσεις: Τηλ.: 210 8838727