Μια από τις μεγαλύτερες συγκεντρώσεις Porsche έγινε προ ημερών στο αυτοκινητοδρόμιο των Σερρών, όπου είχαμε την χαρά να παραβρεθούμε καλεσμένοι της Porsche Hellas. Αντικείμενο της πρόσκλησης ένα track day γνωριμίας με τα πανίσχυρα (και πανάκριβα…) ηλεκτρικά και θερμικά μοντέλα της μάρκας που ίδρυσε Φέριναρντ Πόρσε, ο άνθρωπος που πριν 91 χρόνια είχε σχεδιάσει για τον Αδόλφο Χίτλερ, το αυτοκίνητο του λαού (Volkswagen).
Κάτω από τον τίτλο Porsche Signature Track Days «κρυβόταν» ένα σχεδόν 8άωρο πρόγραμμα οδήγησης αυτοκινήτων που όλα μαζί αλλά και το καθένα από μόνο του είχαν εκατοντάδες ίππους και κόστιζαν τα «δάνεια της Αγγλίας».
Τετράθυρα και δίθυρα Porsche μαζί και τα SUV της μάρκας, ήταν στην διάθεση των τυχερών προσκεκλημένων για οδήγηση μέσα στο μοναδικό Ελληνικό Αυτοκινητοδρόμιο, αλλά και σε μια extra light διαμορφωμένη off road πίστα ανάμεσα στα 3,1 χιλιόμετρα της ασφαλτοστρωμένης διαδρομής.

«Στην διάθεση των τυχερών…»;;;
Όχι ακριβώς, αφού τα 20 και πλέον πανάκριβα αυτοκίνητα είχαν φύλακες/συνοδούς – εκπαιδευτές με πολλές αγωνιστικές περγαμηνές και την δυνατότητα να περιορίζουν τους «άτακτους» χωρίς να γίνονται ιδιαίτερα δυσάρεστοι.
Συμπληρώνοντας τα απαραίτητα έγγραφα και παρατηρώντας τον περιβάλλοντα χώρο, καταλάβαινες εύκολα ότι, η ποικιλία του μενού ήταν 7άστερη, αλλά οι δόσεις περιορισμένες, καθώς ακόμα και η ευθεία των σχεδόν 600+ μέτρων της πίστας είχε εξαιρεθεί από την διαδικασία των γύρων, για τις ανάγκες ενός παιχνιδιού/διαγωνισμού και την επίδειξη του launch control (ξεκίνημα με το γκάζι στο πάτωμα, χωρίς το αυτοκίνητο να χάνει χρόνο σπινάροντας). Προφάσεις εν αμαρτίαις δηλαδή, καθώς αν δεν δεις το ταχύμετρο να περνά τα 200 χλμ, τι να καταλάβεις στις στροφές ακολουθώντας το κομβόι με «συνεταίρους» VIP’s και Influencers.

Τέλος πάντων, ας μην γκρινιάζω γιατί μου θυμίζω εκείνον που του χάριζαν ένα γάϊδαρο και αυτός τον κοίταζε στα δόντια. Από την άλλη, μπαίνοντας στα γάντια των πλοηγών/συνοδών, καταλαβαίνεις το βάρος της ευθύνης που προκύπτει από την διαχείριση ετερόκλητου πλήθους οδηγών, στην διάθεση των οποίων θέτεις υπεραυτοκίνητα που ή δεν έχουν οδηγήσει ποτέ στο παρελθόν, ή δεν θα οδηγήσουν ποτέ στο μέλλον και μάλιστα σε μια πίστα η οποία επιτρέπει υψηλές ταχύτητες, χωρίς να γίνεται εύκολα αντιληπτή η αίσθηση του κινδύνου.
Το αμέσως επόμενο που μας «χάλασε», ήταν το «δύο άτομα ανά αυτοκίνητο» κάτι που εύκολα διορθώθηκε καθώς κανείς δεν μας πίεσε να παραμείνουμε στην θέση του συνοδηγού την ώρα που δεν οδηγούσαμε.
Αρκετά όμως με την «γκρίνια», καθώς αυτή έρχεται μόνο όταν έχεις χρόνο για σκέψεις ξεπερνώντας τον αρχικό σου ενθουσιασμό που προκύπτει όταν έχεις στην διάθεσή σου μια αληθινή πίστα και σχεδόν δυο ντουζίνες υπεραυτοκίνητα. Και για να καταλάβετε τι εννοώ, παρακάτω είναι το σχόλιο του γράφοντα σε πρώτο χρόνο, την ώρα που εξελισσόταν εκείνη η ξεχωριστή ημέρα στην πίστα των Σερρών.
«Σκυλίσια μέρα…
Τελικά σε αυτή την δουλειά δεν μπορείς να ησυχάσεις…
Μερικές φορές η χαρά έρχεται σαν τα κύματα του Αιγαίου.
Από Μέγαρα με BMW M, στις Σέρρες με Porsche όλων των διαμετρημάτων.
Macan, Taycan, Cayenne, Panamera και φυσικά η θεά, η 911.
Toys not only for boys!
Λίγες ώρες ξεγνοιασιάς, με άρτια οργάνωση και γνώστες οικοδεσπότες.
Περισσότερα στο newsbeast.gr, όταν ο γράφων αποφασίσει να γράψει την εμπειρία του.
Μέχρι τότε, από όλα όσα «γεύτηκα» σε ρυθμούς μην γίνει καμία ζημιά».

Στην πίστα λοιπόν που κατασκευάστηκε το 1998 με πρωτοβουλία του τότε δημάρχου Σερρών κ. Ιωάννη Βλάχου, ο οποίος δεν …επανεξελέγη την επόμενη τετραετία, ενώ σήμερα η πίστα δημιουργεί μεγάλο τζίρο για πολλούς επαγγελματίες της περιοχής, με έμφαση στους ξενοδόχους και τους εστιάτορες. Μια πίστα μοναδική στην Ελλάδα που εκτείνεται σε έκταση 1.000 στρεμμάτων, είναι δεξιόστροφη, έχει 16 στροφές, μήκος 3.186 μέτρα και πλάτος από 12 έως 15 μέτρα.

Στην πίστα αυτή, η αφεντιά μου παρέα με περίπου 30 συναδέλφους και μη, δοκιμάσαμε τις δυνατότητες 14 μοντέλων της Γερμανικής θρυλικής φίρμας μέσα από μια σειρά δυναμικών οδηγικών ασκήσεων, ως εξής:
– Διαγωνισμός Slalom & Δοκιμή του Launch Control με την 911 GTS
– Οδήγηση στην πίστα με τις 2θυρες 911 Carrera, Carrera 4 GTS, Carrera GTS, GT3 και Targa 4 GTS
– Οδήγηση στην πίστα με τις 4θυρες Cayenne GTS, Cayenne Turbo, Panamera Turbo S και την αμιγώς ηλεκτρική Taycan Turbo S
– Οδήγηση Off-Road με τις Cayenne (S Coupé, Turbo) και Macan (Macan 4, Macan 4S).
Ναι, όπως ακριβώς το διάβάζετε. Οδήγηση. Απλή οδήγηση, σβέλτη σε ελάχιστες των περιπτώσεων, αλλά μέχρι εκεί. Οπότε μην περιμένετε, περιγραφές του στυλ «πιέσαμε, απογειώσαμε, διπλώσαμε, γλιστρήσαμε, …σκίσαμε κ.λπ.».
Α,ναι, υπήρχε και αυτός ο διαγωνισμός. Ένα σλάλομ των 20 δευτερολέπτων, με μια πανίσχυρη 911 GTS των 541 ίππων, δοκιμασία «ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε» ιδανική για νέους, γνώστες και διψασμένους για διάκριση, που τελικά κέρδισαν το τρόπαιο καταχειροκροτούμενοι για την οδήγησή τους, αλλά και το ήθος τους (ο έμπειρος οδηγός αγώνων που κέρδισε για λίγα δέκατα του δευτερολέπτου, αυτοεξαιρέθηκε του διαγωνισμού υπέρ του αμιγώς δημοσιογράφου).

Με το ίδιο αυτοκίνητο στην δοκιμασία 0-100-0, για καλύτερη κατανόηση της χρήσης του launch control και των κορυφαίων φρένων, παραλίγο να αφήναμε το πρωϊνό στο …πάτωμα, καθώς τα όργανα της 911 κατέγραφαν 1,2 g στην επιτάχυνση και 1,3 g στην ακινητοποίηση, με τα 0- 100 χλμ./ώρα από στάση να έρχονται σε λιγότερο από τα 3 δλ. που ισχυρίζεται το εργοστάσιο, ενώ για την ακινητοποίηση χρειάστηκαν μόλις 30 μέτρα. Μάλιστα, τώρα που γράφω αυτές τις λέξεις, απορώ με την αντοχή του συνοδού/φύλακα άγγελου που σε όλη αυτή την διαδικασία καθόταν στη θέση του συνοδηγού.
Όλα τα άλογα στην πίστα
Πολλές Porsche λοιπόν και ακόμα περισσότερα …άλογα. Εκατοντάδες άλογα κάτω από τα κεκλιμένα καπό, έτοιμα να καλπάσουν στο πάτημα των δεξιών πεντάλ που ενεργοποιούσαν θερμικούς-υβριδικούς κινητήρες αλλά και ηλεκτροκινητήρες.
Στην κορυφή της απόδοσης, η ηλεκτρική Taycan Turbo S, το πρώτο από τα Porsche που μας συντρόφευσε στους δυο πρώτους γύρους μέσα στην τελειοποιημένη (μετά την τελευταία ανακατασκευή) πίστα.
Με μέγιστη ισχύ 952 ίππων, ακαριαία ροπή 1.050 Nm και τα 0-100 να έρχονται σε μόλις 2,5 δευτερόλεπτα, εύκολα βάζεις φωτιά στην πίστα, αλλά πρέπει και να κρατηθείς για να μην περάσεις την 911 του πλοηγού από πάνω και φας την κόκκινη κάρτα…
Κάπου εκεί το πήραμε απόφαση και δεν σκεφτήκαμε καν να πλησιάσουμε ούτε τα όρια οποιουδήποτε μοντέλου, ούτε βέβαια τα προπορευόμενα οχήματα στο δικό μας κομβόι που μερικές φορές (συχνά) θύμιζε το τρενάκι από τον Βόλο στα χωριά του Πηλίου…
Αντί λοιπόν μιας ενθουσιώδους περιγραφής με το γκάζι στο πάτωμα και τα μυαλά στα κάγκελα, ας δούμε εν συντομία τα bullet points των εντυπώσεών μας από το σύνολο των Porsche που δοκιμάσαμε επί τροχάδην εκείνη την – για πολλούς – μαγική ημέρα:

– Όλα τα Porsches έχουν μεγαλώσει (και βαρύνει φυσικά) υπερβολικά, ενώ ειδικά η 911, το θρυλικό μοντέλο της μάρκας, έχει φαρδύνει τόσο που για να την αγοράσεις δεν αρκεί το να έχεις τα περίπου 200 χιλιάρικα ευρώ που κοστίζει, αλλά χρειάζεται να φαρδύνεις και το γκαράζ σου, καθώς το πλάτος της φθάνει στα 2.033 χιλιοστά!
– Η ποιότητα υλικών και κατασκευής αγγίζει το τέλειο, ενώ η ακαμψία των πλαισίων πρέπει να σχετίζεται άμεσα με τα ομοεθνή άρματα Leopard της Krauss-Maffei.
– Τα φρένα, ακόμα και όταν έχουν να αντιμετωπίσουν τα 2.570 κιλά βάρους του Cayenne Turbo E-Hybrid, λειτουργούν σαν άγγυρες σε βράχο, ανεξαρτήτως ταχύτητας και κούρασης.
– Τα ηλεκτρομηχανικά συστήματα διεύθυνσης, με μεταβλητή σχέση και ηλεκτρική υποβοήθηση, θυμίζουν καρτ σε ακρίβεια και έλλειψη υποβοήθησης σε αίσθηση.

– Συνολικά, όλα τα μοντέλα που οδηγήσαμε, ακόμα και τα 2,5 τόνων SUV (Cayenne & Macan), στις στροφές κρύβουν το βάρος τους, παραμένουν σε σχεδόν οριζόντια θέση, αλλάζουν άμεσα πορεία χωρίς η μεταφορά βάρους να αλλοιώνει την τροχιά και καταλαβαίνεις τον όγκο τους μόνο όταν χρειαστεί να τα παρκάρεις.
– Τα δυο SUV της μάρκας, Cayenne & Macan μπορούν στην πίστα να κινηθούν σε ρυθμούς που λίγοι οδηγοί αντέχουν, ενώ αν τους τύχουν δυσκολίες εκτός δρόμου (το πεδίο ασκήσεων της ημερίδας ήταν πολύ κατώτερο των ελάχιστων δυνατοτήτων τους) δεν θα διστάσουν πουθενά, αφού τα συστήματα υποστήριξης οδηγού (Porsche Traction Management, τετρακίνηση, αερανάρτηση και Off Road προγράμματα) μπορούν να αναπληρώσουν τα ασφάλτινης χάραξης ελαστικά και να φθάσουν τα βαριά (2.500 κιλών) οχήματα μέχρι εκεί που το ύψος από το έδαφος θα απαγορεύσει.

– Στην ίδια κατεύθυνση και η τεράστια Panamera Turbo S E-Hybrid, μία λιμουζίνα μήκους 5.202 χλστ. που ζυγίζει 2,4 τόνους, έχει συνδυαστική ισχύ 782 ίππων και 1.000 Nm ροπής από τον 4λιτρο V8 κινητήρα και μπορεί να κάνει 0-200 σε 10,2 δεύτερα για να φθάσει πολύ γρήγορα τα 325 χλμ./ώρα της τελικής ταχύτητας της.
– Τέλος, η 911 ήταν, είναι (η νέα γενιά 992.2) και θα παραμείνει το σύμβολο της μάρκας όσα χρόνια και αν περάσουν, όσα μοντέλα κι αν δημιουργήσουν οι σχεδιαστές του Τσουφενχάουζεν. Ξεκινώντας από την «απλή» Carrera με τον 3λιτρο μπόξερ των 394 ίππων, μέχρι την «αγωνιστική» GT3 των 510 ίππων, αλλά και την GTS (3,6 λίτρων) των 541 ίππων με τα 610 Nm ροπής, η όποια 911 παραμένει ένα από τα διαχρονικά σύμβολα της αυτοκίνησης, όντας το πετράδι στο στέμμα της εταιρίας, χωρίς αυτό να σημαίνει πως η οδηγησιμότητά της είναι σημείο αναφοράς.
Αυτό όμως που διαφοροποιεί τις Porsche από τις περισσότερες άλλες μάρκες αυτοκινήτων υψηλών επιδόσεων είναι το ότι, από την αμιγώς θερμική 718 Cayman (που οσονούπω σταματά να παράγεται) μέχρι τις θηριώδεις Cayenne και Panamera, όλα τα μοντέλα που παράγει το Τσουφενχάουζεν έχουν φτιαχτεί για να οδηγούνται είτε σε δημόσιο δρόμο, είτε σε πίστα, ακόμα και σε καθημερινή βάση, δίνοντας μεγάλες γεύσεις οδηγικής απόλαυσης στους τυχερούς οδηγούς, με ταυτόχρονη εγγύηση αξιοπιστίας .

Όσο για εμάς, στο τέλος της ημέρας η καρδιά μας κατακτήθηκε (ως ήταν φυσικό άλλωστε μετά από 8 χρόνια αγωνιστικής δραστηριότητας με 911 RSR) από την 911 GT3, αλλά ψύχραιμα σκεφτόμενοι αν ήταν να αγοράσουμε κάποιο από τα μοντέλα που οδηγήσαμε, αυτό θα ήταν η …Macan.
Όχιιιιιιιιιιιιιιι…. Μας ξεγέλασε… Είναι αμιγώς ηλεκτρικό (ένας ηλεκτροκινητήρας ανά άξονα, 639 ίπποι & 1.130 Nm ροπής). Παίρνω πίσω την απόφαση και ψάχνω για τα 350 χιλιάρικα που κοστίζει η 911 GT3.
Αλλά και η Porsche πήρε πίσω την απόφασή της για άμεσο πλήρη εξηλεκτρισμό των μοντέλων της, δίνοντας παράταση στην εξέλιξη θερμικών κινητήρων, γεγονός που της κόστισε μερικά δις ευρώ, αλλά έδωσε φιλί ζωής στους ηλεκτροσκεπτικιστές πελάτες της. Κερδάμε αδέλφια…