«Το πραγματικά ουδετερόθρησκο κράτος δεν εμποδίζεται λόγω της ύπαρξης της συμβολικής διάταξης του άρθρου 3, γιατί οι μείζονες τομές που σχετίζονται με το διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας έχουν συντελεστεί σε ένα βαθμό με κοινή νομοθετική πρωτοβουλία».

Αυτό τόνισε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, σε παρέμβασή του κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια για την αναθεώρηση του Συντάγματος, απαντώντας στη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου, που υπεραμύνθηκε της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ για συνταγματική κατοχύρωση του ουδετερόθρησκου κράτους, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Ακόμα, σχολιάζοντας αναφορές για το ζήτημα της εθνικής ταυτότητας όπως προσδιορίζεται από το Σύνταγμα, ο κ. Γεραπετρίτης επεσήμανε ότι «η έννοια αυτή δεν είναι ζήτημα πολιτειολογικό και πολιτικής φιλοσοφίας αλλά είναι ένα πολύ απτό ζήτημα».

Η εθνική ταυτότητα, που ορίζεται στο Σύνταγμα, όπως είπε, «χρησιμοποιείται παγίως από το Δικαστήριο της ΕΕ όταν θέλει να αναδείξει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε συνταγματικής τάξης ώστε να δώσει ώθηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να μπορεί το κάθε κράτος-μέλος να λειτουργεί μέσα στο δικό του συνταγματικό κείμενο. Άρα ο όρος “εθνική, συνταγματικά, ταυτότητα” συνιστά έναν όρο που είναι απολύτως αποδεκτός και ενισχύει αυτού του τύπου την ποικιλομορφία των κρατών της ΕΕ και δεν λειτουργεί υπό καμία εκδοχή συρρικνωτικά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γεραπετρίτης.

ΚΚΕ: Διαρκής ιστορική αναγκαιότητα ο χωρισμός κράτους-εκκλησίας

«Αν χάνεται μια μεγάλη ευκαιρία, αυτή δεν είναι άλλη από τον υπερώριμο διαχωρισμό του κράτους από την εκκλησία», ανέφερε, κατά τη συζήτηση στη Βουλή, ο εισηγητής του ΚΚΕ Ιωάννης Δελής.

«Το αίτημα του διαχωρισμού πρωτοδιατυπώθηκε πριν από 101 χρόνια, το 1918, στο ιδρυτικό συνέδριο του ΚΚΕ», επισήμανε ο κ. Δελής για την αναγκαιότητα αυτού του διαχωρισμού από το 1918. «Και ενώ τελειώνει και η δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα, ενώ αποτελεί πάγιο αίτημα του λαϊκού κινήματος και πόθο κάθε δημοκρατικού και προοδευτικού ανθρώπου, ο χωρισμός της εκκλησίας από το κράτος παραμένει μια διαρκής ιστορική εκκρεμότητα, αφού τα αστικά κόμματα, ενώ έχουν τη δυνατότητα, εξακολουθούν να δείχνουν απροθυμία και ατολμία να τον πραγματοποιήσουν, και φέρουν τεράστιες, ιστορικές ευθύνες γι΄αυτό», σημείωσε ο βουλευτής του ΚΚΕ.

Υπογράμμισε πως και η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ καταλήγει τελικά στο μη διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, αφού «όσες λεκτικές ακροβασίες και αν επιχειρεί ο ΣΥΡΙΖΑ, στην ουσία διατηρεί τη σύζευξη του κράτους με την εκκλησία» και από τη μια ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει ρητή κατοχύρωση τα θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους και από την άλλη δέχεται τη διατήρηση της διατύπωσης περί επικρατούσας θρησκείας. Ο κ. Δελής χαρακτήρισε αναγκαίο τον υποχρεωτικό πολιτικό χαρακτήρα μιας σειράς τελετών, όπως ο πολιτικός γάμος ή ονοματοδοσία των παιδιών, χωρίς να αμφισβητείται το δικαίωμα του καθενός να κάνει και θρησκευτικό γάμο ή βάπτιση.

Αναφορικά με την ενότητα για τα δικαιώματα, υπογράμμισε ότι σήμερα εξελίσσεται ένας ανούσιος καυγάς ανάμεσα στη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ, αν και ολοφάνερα βρίσκονται σε στρατηγική συμπόρευση, αφού από κοινού διατηρούν τα εφοπλιστικά προνόμια, αναγνωρίζουν την υπεροχή το ευρωενωσιακού δικαίου.

«Στην ουσία έχουμε συνταγματική κατοχύρωση της ακραίας φτώχειας», είπε, σχολιάζοντας τις προτάσεις ΝΔ για ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και ελάχιστη αξιοπρεπή διαβίωση. «Συνταγματοποιείται, δηλαδή, συνολικά η στρατηγική που σαρώνει τα εργατικά και κοινωνικά δικαιώματα για χάρη της κερδοφορίας του κεφαλαίου», κατήγγειλε ο βουλευτής του ΚΚΕ.

ΜέΡΑ25: Διάκριση Πολιτείας και Εκκλησίας με ειλικρίνεια και πραγματισμό

«Το ΜέΡΑ25 παραμένει αταλάντευτο υπέρ της θρησκευτικής ουδετερότητας της Πολιτείας, υπό την έννοια της ίσης μεταχείρισης όλων των θρησκειών και της απαλοιφής οποιασδήποτε άλλης περιττής αναφοράς», ανέφερε η εισηγήτρια του ΜέΡΑ25 Αγγελική Αδαμοπούλου.

«Εμείς σεβόμαστε την Εκκλησία και το ρόλο της. Σεβόμαστε και την Πολιτεία. Γι’ αυτό προωθούμε πρόταση που οριοθετεί με ειλικρίνεια και πραγματισμό τη διάκριση Πολιτείας και Εκκλησίας, με σαφώς διακριτές τις λειτουργίες τους. Αυτό το πράττουμε με σεβασμό στην ιστορία της καθεμιάς και με συνείδηση ότι επιτέλους ωρίμασαν οι συνθήκες για να ολοκληρωθεί μια αυτονόητη μετάβαση», είπε η βουλευτής του ΜέΡΑ 25.

Αναφορικά με τον πολιτικό όρκο, δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι «οι ίδιοι οι ιερείς, επικαλούνται την ιεροσύνη τους και δεν ορκίζονται. Αλλά εμείς θέλουμε να ορκίζονται όλοι οι υπόλοιποι. Βεβαίως και ο πολιτικός όρκος από τα ίδια προβλήματα πάσχει και υπάρχει απλώς χωρίς να παράγει κάποια έννομη συνέπεια». Τόνισε δε ότι πρέπει να απαλειφθούν όλες οι διατάξεις στο Σύνταγμα για τον όρκο.

Αναφορικά με τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα, η κ. Αδαμοπούλου είπε ότι το ΜέΡΑ25 θα υπερψηφίσει:

Την τροποποίηση της παρ. 3 του άρθρου 21 για το δικαίωμα καθολικής πρόσβασης στην υγεία και την αποτελεσματικότητα του ΕΣΥ, την εισαγωγή παραγράφου στο άρθρο 21 για το δημόσιο έλεγχο των βασικών κοινωνικών αγαθών και των δικτύων διανομής τους, την αναθεώρηση των παρ. 2 και 4 του άρθρου 22 για την κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων για τη διαιτησία και την αρχή της εύνοιας υπέρ του εργαζομένου, για τις συλλογικές συμβάσεις και διαπραγματεύσεις για τον κατώτατο μισθό και την απαγόρευση επίταξης εργασίας.

Ελληνική Λύση: Άρρηκτος ο δεσμός του Συντάγματος με την ορθόδοξη χριστιανική πίστη

«Και μόνο η αναφορά της αγίας και ομοούσιας και αδιαίρετης Τριάδας στο προοίμιο του Συντάγματος, είναι μια τρανή απόδειξη του άρρηκτου δεσμού του κορυφαίου ελληνικού νόμου με την ορθόδοξη χριστιανική πίστη», ανέφερε, κατά τη συζήτηση, ο εισηγητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Χήτας. Ο βουλευτής επισήμανε ότι ήδη το Σύνταγμα προστατεύει με τρόπο απόλυτο τη θρησκευτική ελευθερία και τόνισε ότι ευλόγως το Σύνταγμα χαρακτηρίζει επικρατούσα θρησκεία την ορθοδοξία, διότι το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού είναι ορθόδοξοι.

Ο κ. Χήτας αναφερόμενος στην ενότητα των δικαιωμάτων, είπε ότι το Σύνταγμα πρέπει να είναι λιτό, ευσύνοπτο και να δίνει τις συνταγματικές επιταγές προς υπόλοιπους κανόνες δικαίου. «Με αυτόν τρόπο προστατεύει καθολικά τη ζωή, την τιμή και ελευθερία όλων όσων βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια», είπε ο Κωνσταντίνος Χήτας και πρόσθεσε πως η Ελληνική Λύση είναι υπέρ της μεταβίβασης εξουσιών στα χέρια των εργαζομένων, που αφορούν στη ζωή τους, αυτό όμως απαιτεί συναίνεση και σωστή οργάνωση.

Η σύγκρουση είναι ανάμεσα στο παγκόσμιο ανεξέλεγκτο οικονομικό σύστημα και στους λαούς που υπερασπίζονται την ιστορία και παράδοση του πολιτισμού τους. «Η νεοδεξιά υπερασπίζεται την ελεύθερη διακίνηση κεφαλαίων και εμπορευμάτων και η νεοαριστερά αγωνίζεται για την ελεύθερη διακίνηση της δουλεμπορικής εργασίας, την ελεύθερη μετανάστευση. Και οι δύο εξυπηρετούν τέλεια τους στόχους της μετανάστευσης», είπε ο εισηγητής της Ελληνικής Λύσης και υπογράμμισε την ανάγκη «γενναίων αλλαγών», λέγοντας: «Tο δικαίωμα στην απεργία είναι σεβαστό, όπως και όλα τα δικαιώματα. Δεν μπορεί όμως να υπερτερεί εις βάρους του αγαθού της υγείας. Η καταχρηστική άσκηση δικαιωμάτων, δεν πρέπει να επιτρέπεται».

Το Σύνταγμα αποτελεί τον καταστατικό χάρτη του νομικού προσώπου του κράτους, δεν μπορεί να είπε πεδίο κομματικών αντιπαραθέσεων ούτε κομματικών σκοπιμοτήτων. Η Ελληνική Λύση θα είναι θεματοφύλακας του συντάγματος με γνώμονα την ευημερία του Έλληνα πολίτη, είπε ο εισηγητής της Ελληνικής Λύσης.