Την προτίμηση των αμερικανών καταναλωτών στα ελληνικού τύπου προϊόντα γιαούρτης, επιβεβαιώνουν πρόσφατα στοιχεία, σύμφωνα με έκθεση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του προξενείου της Ελλάδας στον Άγιο Φραγκίσκο των στις ΗΠΑ.

Ειδικότερα, όπως σημειώνεται στο σχετικό έγγραφο, η αξία των πωλήσεων της ελληνικού τύπου γιαούρτης αυξήθηκε μέσα σε πέντε χρόνια από τα 35,4 εκατ. δολάρια σε 2 δισ. δολάρια (εκτίμηση για το 2012). Αυτή η τάση ώθησε μεγάλες εταιρείες εμπορίας γιαούρτης να συμπεριλάβουν στον κατάλογό τους και ελληνικού τύπου γιαούρτη (πχ Yoplait και Stonyfield), αναφέρει το ΑΜΠΕ. Η Yoplait ανήκει στην General Mills, ενώ η Stonyfiled στον όμιλο Danone. Η Danone πουλάει επίσης μέσω των επωνυμιών Dannon και Oikos.

Εντούτοις, τη μεγαλύτερη αύξηση (144%) στις πωλήσεις του συγκεκριμένου είδους κατά το περασμένο έτος παρουσίασε η Chobani (ιδιοκτησίας Agro- Farma). Το μερίδιο της Chobani στην αγορά ελληνικού τύπου γιαούρτης φθάνει το 47,3%, ενώ αναφέρεται ότι η Dannon Oikos με 19,7% εκτόπισε την Fage (13,9%) από τη δεύτερη θέση.

Ιδρυτής της Chobani είναι ο Τούρκος μετανάστης Χαμντί Ουλούκαγια, ο οποίος ίδρυσε και την Agro- Farma και όπως φαίνεται από τα στοιχεία, παρά τη σημαντική αύξηση των πωλήσεων ελληνικού τύπου γιαούρτης, καμία ελληνική εταιρεία δεν μπόρεσε να επεκταθεί με αξιώσεις στην αμερικάνικη αγορά.

Στην έκθεση σημειώνεται ότι η ελληνικών συμφερόντων Fage USA παρά τον σημαντικό ρόλο που έπαιξε στο άνοιγμα της αγοράς και την εξοικείωση των καταναλωτών με τη νέου τύπου γιαούρτη, φαίνεται να εκτοπίζεται από τον ανταγωνισμό ενώ «μεμονωμένες προσπάθειες από άλλες εταιρείες (Mevgal, Olympus) επί του παρόντος δεν έχουν επιτύχει ιδιαίτερα αξιοσημείωτα αποτελέσματα».

Εκτίμηση της πρεσβείας μας είναι ότι πλην της Fage η οποία έχει επενδύσει σημαντικά ποσά για την προώθηση και διανομή του προϊόντος, οι λοιπές ελληνικές εταιρείες δεν χρησιμοποιούν ικανοποιητικές μεθόδους marketing και διαφήμισης και συνεπώς πρέπει οι ελληνικές εταιρείες γαλακτοκομικών προϊόντων να εκμεταλλευτούν άμεσα το ευνοϊκό για την ελληνική γιαούρτη κλίμα, έτσι ώστε να διεισδύσουν στην αγορά των ΗΠΑ. «Οι προσπάθειες αυτές θα πρέπει να είναι συντονισμένες και διαρκείς μέσω διαφημιστικών εκστρατειών όπου θα τονίζεται η ιδιαιτερότητα και η ποικιλία των ελληνικών γαλακτοκομικών προϊόντων καθώς και οι παραδοσιακές τεχνικές.

Εάν αυτό δεν πραγματοποιηθεί από έλληνες παραγωγούς και εταιρείες, θα βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση να δημιουργηθούν ομάδες μεσαζόντων οι οποίες θα καθορίζουν την ποιότητα, τις τιμές και εν τέλει τη χώρα προέλευσης των προϊόντων» καταλήγει η σχετική έκθεση.