Επενδύει στην ελληνική γη και στην ποιότητα των προϊόντων. Στηρίζει τους έλληνες παραγωγούς και βασίζεται στον επαγγελματισμό των συνεργατών της. Προσφέρει στους καταναλωτές της περισσότερους από 1.500 εγχώριους κωδικούς. Η Lidl Ελλάς ακολουθεί το στρατηγικό της πλάνο για την ανάδειξη της ελληνικής ετικέτας, με σημείο αναφοράς την τοπική παραγωγή. Η γη της Κρήτης θεωρείται ένα από τα δυνατά χαρτιά της εταιρείας.

Το δίκτυο της Lidl στο νησί μετρά 16 καταστήματα, ενώ οι συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς, σε Ηράκλειο και Χανιά, τροφοδοτούν με ξεχωριστές συσκευασίες τα ράφια της αλυσίδας σούπερ μάρκετ σε ολόκληρη τη χώρα. Βρεθήκαμε στην Κρήτη για δύο ημέρες. Γνωρίσαμε τους παραγωγούς που συνεργάζονται με τη Lidl Ελλάς. Ζήσαμε μέρος της διαδικασίας. Γευτήκαμε τα προϊόντα στον τόπο που παράγονται.

Το ταξίδι ξεκίνησε από τα Χανιά…

Στη γραμμή παραγωγής της AgroCreta

Η εταιρεία, με έδρα τα Χανιά, ιδρύθηκε το 1999 και από το 2011 αποτελεί το βασικό προμηθευτή της Lidl στο αβοκάντο. Η συνεργασία της AgroCreta με τη Lidl Ελλάς, της αποφέρει το 30% του κύκλου εργασιών της. Η AgroCreta, με τη σειρά της, έχει δημιουργήσει δίκτυο συνεργασίας με δεκάδες μικρούς τοπικούς παραγωγούς και προσφέρει αβοκάντο υψηλής ποιότητας – βιολογικό, συμβατικό, ζυγισμένα σε δίχτυ 700 γρ., baby αβοκάντο. Στο ταξίδι μας στην Κρήτη, ο κύριος Αντώνης Κοκκαλάκης, ένας εκ των ιδρυτών της εταιρείας, μας ξενάγησε στη μονάδα παραγωγής της AgroCreta, στο Βατόλακκο Χανίων.

Στη γραμμή παραγωγής της AgroCreta

Στη συζήτηση που είχαμε, στάθηκε στα αυστηρά κριτήρια συνεργασίας που έχει θεσπίσει η Lidl – βασική προϋπόθεση για να μακροημερεύσει η σχέση τους. Οι έλεγχοι προκειμένου να διαπιστωθεί η υπολειμματικότητα χημικών ουσιών στο αβοκάντο, κάποιοι εξ αυτών αιφνιδιαστικοί, η διεθνής πιστοποίηση, η ετικέτα ιχνηλασιμότητας στα κιβώτια των αβοκάντο, εγγυώνται την καλύτερη δυνατή ποιότητα από το πρώτο μέχρι το τελικό στάδιο παραγωγής.

Ο Δημήτρης Κουλαξίδης, εξηγεί το ρόλο που παίζει η ετικέτα ιχνηλασιμότητας

Ο purchasing manager της Lidl Ελλάς, Δημήτρης Κουλαξίδης, εξήγησε πως η εταιρεία έχει θεσπίσει υψηλότερα στάνταρ από αυτά που ορίζει η νομοθεσία, με τη Lidl να ζητά το ποσοστό φυτοφαρμάκων να είναι χαμηλότερο του 33% και να μην υπάρχουν πάνω από 5 ουσίες στα προϊόντα. «Έχουμε διακόψει συνεργασίες εξαιτίας μη τήρησης των προϋποθέσεων που έχουμε θέσει», σημειώνει ο κ. Κουλαξίδης.

Πέρα από τη συνεργασία της με τη Lidl, η AgroCreta εξάγει τους κωδικούς των προϊόντων της (αβοκάντο, πορτοκάλια, ελιές, παρθένο ελαιόλαδο, κάστανα) σε περίπου 15 χώρες – μεταξύ αυτών Γερμανία, Ιταλία, Δανία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Ρουμανία, Καναδά. Ο τζίρος της εταιρείας για το προηγούμενο έτος έκλεισε στα 3,5 εκατ. ευρώ και στα άμεσα σχέδια της είναι να καταφέρει να μπει σε νέες αγορές της Ευρώπης.

Πριν αφήσουμε τη μονάδα παραγωγής της AgroCreta και επισκεφθούμε τα 16 στρέμματα της οικογένειας Σιγάλα, εκεί που καλλιεργούνται αβοκάντο, δοκιμάσαμε το βασικό καρπό που προμηθεύει ο κ. Κοκκαλάκης και οι συνεργάτες του τη Lidl. Εξαιρετικής ποιότητας, κερδίζει ακόμη και όσους δεν έχουν εντάξει το αβοκάντο στη διατροφή τους…

Kreta Food: Η πρώτη εταιρεία που συνεργάστηκε με την Lidl Ελλάς

Επόμενος σταθμός η Kreta Food. Η εταιρεία που φτιάχτηκε από τον Νίκο Μαρματάκη και τον Μιχάλη Στρατηγάκη. Η συνεργασία της με τη Lidl Ελλάς έχει ένα ιδιαίτερο και ιστορικό σημείο αναφοράς. Είναι η πρώτη εταιρεία που συνεργάστηκε η αλυσίδα στην Ελλάδα. Η πρώτη παλέτα προϊόντων που ξεφορτώθηκε το 1998, ήταν της Kreta Food.

Η Kreta Food παράγει εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο ΠΓΕ (Προστασία Γεωγραφικής Ένδειξης) Χανίων και είναι κυρίως μια εξαγωγική εταιρία. Δραστηριοποιείται στην εκτός Ελλάδος αγορά, με τη μοναδική εγχώρια συνεργασία να είναι αυτή με τη Lidl Ελλάς. Η αλυσίδα απορροφά το 1/3 του συνολικού τζίρου και το νούμερο αυτό φτάνει το 50% αν συνυπολογιστεί η συνεργασία που έχει η Kreta Food με τη Lidl International.

Ο Νίκος Μαρματάκης

Η πρωτογενής επεξεργασία γίνεται στα ελαιουργεία, κρατώντας τον τοπικό χαρακτήρα. Εν συνεχεία, το προϊόν καταφθάνει στην Kreta Food. Ξεκινά η διαδικασία της πρώτης αξιολόγησης. «Αν μας ενδιαφέρει, αποθηκεύεται στις δεξαμενές μας και περνάμε στη διαδικασία τυποποίησης. Πριν φτάσουμε εκεί, γίνεται μια σοβαρή επιλογή ως το γευστικό του προφίλ, τη διαβάθμιση της ποιότητάς του», εξηγεί ο κύριος Μαρματάκης.

Κάθε παρτίδα πριν την εμφιάλωσή της, αναλύεται στο Εργαστήριο Γευσιγνωσίας Ελαιολάδου Καλαμάτας. Πιστοποιείται η ποιότητα και αν δεν τηρούνται οι προδιαγραφές, δεν εμφιαλώνεται.

Η Kreta Food προμηθεύει ετησίως τη Lidl Ελλάς με 500 τόνους παρθένο ελαιόλαδο. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε στα 20 εκατομμύρια ευρώ το 2022, με τα προϊόντα της να ταξιδεύουν σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία.

Τσατσάκης: Αν κάνεις καλά τη δουλειά σου, ανταμείβεσαι

Τελευταίος σταθμός στο ταξίδι βιωματικής εμπειρίας η αρτοποιία Τσατσάκης, στο χωριό Σταυράκια. Η συνεργασία με τη Lidl Ελλάς ξεκίνησε το 2012, όταν ο Αριστείδης Τσατσάκης κάλεσε ο ίδιος την εταιρεία. Αφού συστήθηκε, εξήγησε στη Lidl ποια ήταν η εξειδίκευσή του. Έτσι ξεκίνησαν να συνεργάζονται…

«Τον πρώτο χρόνο κάναμε, με δύο κωδικούς, τζίρο 250 χιλιάδες ευρώ. Κάθε χρόνο ανεβαίνει. Σήμερα είναι στα 6 εκατ. ευρώ. Το σημαντικότερο που πήραμε από τη Lidl είναι η νοοτροπία και η κουλτούρα. Αν κάνεις καλά τη δουλειά σου, ανταμείβεσαι», σημειώνει ο κύριος Τσατσάκης, επικεφαλής της αρτοποιίας.

Η Lidl βοήθησε την αρτοβιομηχανία να βγει στο εξωτερικό. Σήμερα, η εταιρεία Τσατσάκης έχει παρουσία σε 28 χώρες. Ο τζίρος του 2022 έκλεισε στα 12,3 εκατ. ευρώ και οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα χρονιά είναι πως θα ξεπεράσει τα 15 εκατ. ευρώ. Το 55% του τζίρου προέρχεται από τη συνεργασία με τη Lidl Ελλάς με τα προϊόντα Χρυσός Μύλος και Νώμα.

Στα σχέδια της εταιρείας είναι η δημιουργία μια δεύτερης μονάδας παραγωγής, 14.000 τ.μ. σε όμορο οικόπεδο – 8.000 τ.μ. είναι η μονάδα που διαθέτει τώρα, αυτή που επισκεφθήκαμε, συν 1.500 τ.μ. αποθηκευτικού χώρου. Μια επένδυση που ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ.

Το 60% του τζίρου από έλληνες παραγωγούς

Το στρατηγικό πλάνο της Lidl Ελλάς είναι η αύξηση των εγχώριων κωδικών στα ράφια όλων των καταστημάτων της εταιρείας στην Ελλάδα. Σήμερα, οι έλληνες παραγωγοί αντιπροσωπεύουν το 60% του συνολικού της τζίρου της Lidl.

Τι γίνεται, όμως, όταν ένας προμηθευτής δεν τηρεί τις προϋποθέσεις της Lidl Ελλάς; Η εταιρεία έχει επιβάλει αυστηρές προϋποθέσεις αξιολόγησης και σε ετήσια βάση πραγματοποιούνται εκτεταμένοι έλεγχοι. Εφαρμόζει ένα τριπλό διαβαθμισμένο σύστημα όπου στο πράσινο όλα είναι όπως θα έπρεπε να είναι σε επίπεδο ποιότητας, στο κίτρινο χτυπάει το καμπανάκι της προειδοποίησης και στο κόκκινο έρχεται η αποβολή. Οι έλεγχοι διενεργούνται μια φορά το χρόνο από τον οίκο πιστοποίησης Lloyd’s.