Την εκταμίευση της δεύτερης δόσης του δανείου αναμένεται να εγκρίνουν και τυπικά αύριο στις Βρυξέλλες οι υπουργοί Οικονομίας της ευρωζώνης.

Το πράσινο φως όμως θα συνοδεύεται και από συστάσεις, πέραν των αναμενόμενων ευσήμων ότι «μέχρι τώρα πάμε καλά».

Υψηλά ιστάμενος κοινοτικός αξιωματούχος ανέφερε στο euro2day ότι το Eurogroup αναμένεται να εγκρίνει ένα κείμενο συστάσεων προς την Ελλάδα, στο οποίο θα εμπεριέχονται πέντε «αγκάθια» για την ομαλή εφαρμογή του μνημονίου στο δεύτερο εξάμηνο και θα καλεί τη χώρα μας να επισπεύσει τις μεταρρυθμίσεις. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι ανησυχίες των υπουργών Οικονομικών επικεντρώνονται στους εξής τομείς:

1. Στα στοιχεία για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα και τις οφειλές του Δημοσίου σε ασφαλιστικά ταμεία, τοπική αυτοδιοίκηση και νοσοκομεία, που εξακολουθούν να είναι ελλιπή και γι’ αυτό δεν είναι δυνατές μεσοπρόθεσμες προβλέψεις για τα έσοδα και τις δαπάνες πάνω στα οποία βασίζεται η επίτευξη των στόχων του 2010. Οι υπουργοί αναμένεται να επαναλάβουν την έκκλησή τους για «γρηγορότερη συλλογή στοιχείων από όλους τους φορείς και καλύτερη ποιότητα».

2. Στο δημόσιο χρέος, το οποίο κινδυνεύει να βρεθεί εκτός στόχων για δύο λόγους:

– Από τις εγγυήσεις του Δημοσίου προς τις ελλειμματικές ΔΕΚΟ, που λόγω των κανονισμών ESA95 πρέπει να προσμετρηθούν τόσο στο έλλειμμα όσο και στο χρέος.

– Από τις αναθεωρήσεις της Eurostat που εκκρεμούν τόσο για το 2009 όσο και για το 2010. Ήδη από τις 22 Απριλίου η Eurostat έστειλε επιστολή στην ελληνική κυβέρνηση και στην Κομισιόν ότι δεν θα επικυρώσει τα δημοσιονομικά στοιχεία του 2009 εάν δεν έχει στην κατοχή της πλήρη στοιχεία και ότι αναμένει αναθεώρηση του ελλείμματος έως και 0,5% του ΑΕΠ στο έλλειμμα του 2009 και μέχρι 7% στο δημόσιο χρέος. Για το 2010 οι αναπροσαρμογές παραμένουν αδιευκρίνιστες καθώς ακόμα η συλλογή στοιχείων συνεχίζεται.

Οι υπουργοί αναμένεται να ζητήσουν επίσπευση των ιδιωτικοποιήσεων που μπορούν να φέρουν μαζικά έσοδα στα ταμεία του κράτους. Αντίθετα με το έλλειμμα, οι προβλέψεις του μνημονίου για το δημόσιο χρέος είναι ανοδικές μέχρι το 2015. Όμως υπάρχει πλαφόν για τον κάθε χρόνο. Φέτος το χρέος δεν πρέπει να ξεπεράσει το 133,2% του ΑΕΠ και το 2011 το 145,2% του ΑΕΠ. Εκτροχιασμός των στόχων αυτοματοποιεί και τους όρους του μνημονίου για νέα μέτρα κυρίως στον τομέα εκμετάλλευσης της δημόσιας περιουσίας

3. Στον στόχο των εσόδων και σε περαιτέρω συρρίκνωση των δαπανών. Το μαξιλάρι των 4 δισεκατομμυρίων που εξοικονομήθηκαν το πρώτο εξάμηνο θεωρείται επισφαλές λόγω των πολλών εκκρεμοτήτων του Δημοσίου στο δεύτερο εξάμηνο. Οι υπουργοί Οικονομίας υιοθετούν την άποψη της Κομισιόν και της ΕΚΤ ότι η ύφεση θα είναι μεγαλύτερη τους επόμενους μήνες και σε συνδυασμό με την έλλειψη ρευστότητας και τις εκλογές στους δήμους τα 4 δισεκατομμύρια ίσως δεν καλύψουν την τρύπα από τα έσοδα.

Αναμένεται να ζητήσουν νέες περικοπές στις λειτουργικές δαπάνες του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα, συμπεριλαμβανομένης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, που φαίνεται πως θα υποστεί και δεύτερο «μαχαίρι». Ζητείται επίσης η ενίσχυση του μηχανισμού ελέγχων ώστε να αντιμετωπιστούν η φοροδιαφυγή και η παραοικονομία.

4. Στις ελλειμματικές ΔΕΚΟ. Η διαχρονική μαύρη τρύπα που δημιουργούν στους προϋπολογισμούς καλείται να αντιμετωπιστεί με επίσπευση της αναδιάρθρωσης τους ή με το κλείσιμό τους ώστε να αποφευχθεί περαιτέρω επιβάρυνση των δημοσιονομικών στοιχείων. Αναφέρεται ότι ακόμα δεν υπάρχει πλήρης εικόνα για τις οφειλές τους τη φετινή χρονιά.

5. Στις διαρθρωτικές αλλαγές. Παρά την πρόοδο που έχει γίνει, αναμένεται να ζητηθεί η άμεση εφαρμογή αναπτυξιακού νόμου, ώστε να βελτιωθούν η ανταγωνιστικότητα και η επιχειρηματικότητα, αλλά και τρόποι ώστε να απορροφούνται καλύτερα και γρηγορότερα τα κοινοτικά κονδύλια που λιμνάζουν. Αναμένεται να ζητηθεί επίσπευση των αποκρατικοποιήσεων και της απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας.

Όσο για το ασφαλιστικό, επαναλαμβάνεται ότι είναι προς το παρόν αδύνατη η πρόβλεψη για τις επιπτώσεις της μεταρρύθμισης που έχει περάσει και ότι βάσει της αναλογιστικής μελέτης που βρίσκεται σε εξέλιξη υπάρχει περίπτωση για νέες διορθώσεις το 2011, ώστε η κρατική δαπάνη να αντιστοιχεί μόλις στο 2,5% του ΑΕΠ.

Από τι θα κριθεί η επιβολή επιπρόσθετων μέτρων φέτος

Σύμφωνα με κοινοτικό αξιωματούχο, η εφαρμογή διορθωτικών (όπως βαφτίστηκαν) μέτρων για φέτος θα εξαρτηθεί από το έλλειμμα στους στόχους των εσόδων.

«Εάν η τρύπα αποδειχθεί μικρή, τότε μπορεί να μεταφερθεί στο 2011. Εάν όμως όχι, τότε ενεργοποιείται η συμφωνία του Μαΐου που προβλέπει επιμήκυνση (extension) ήδη υπαρχόντων μέτρων όπως η αύξηση φόρου σε ποτά, τσιγάρα, βενζίνη, ακόμα και του βασικού συντελεστή ΦΠΑ. Όλα εξαρτώνται από την τελική εικόνα εσόδων – εξόδων του Δημοσίου και από το πότε θα γίνει η αναπροσαρμογή των στοιχείων ελλείμματος και χρέους από τη Eurostat», αναφέρει ο αξιωματούχος.

Χρήση του όρου «εκτάκτων συνθηκών» σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση

Όπως έγραψε την Παρασκευή το euro2day, τα μέτρα που θα περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του 2011 αναγράφονται αναλυτικά στο άρθρο 2 (2) των αποφάσεων του Συμβουλίου.

Τα μέτρα αυτά μπορεί να αλλάξουν και να αντικατασταθούν με ισόποσα μόνο σε περίπτωση «εκτάκτων συνθηκών». Σε αυτήν τη λογική κινούνται τόσο η κυβέρνηση όσο και η τρόικα, που παραδέχεται πλέον την ασφυξία στην αγορά, στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις που δημιουργούν έναν φαύλο κύκλο.

Κυβερνητικές πληροφορίες αναφέρουν ότι ο υπουργός Οικονομικών θα παρουσιάσει στους ομολόγους του στο Eurogroup τα αποτελέσματα του οκταμήνου, «αλλά δεν αναμένεται να δώσει αναλυτικά στοιχεία για το ποια μέτρα -εναλλακτικά ή μη- θα εφαρμοστούν ώστε να ενισχυθεί το σκέλος των εσόδων».

«Η κυβέρνηση προσανατολίζεται πρώτα στο μάζεμα των δαπανών και στις αποκρατικοποιήσεις και όχι σε νέα φοροεισπρακτικά μέτρα», αναφέρει στέλεχός της, που συμπληρώνει ότι προς το παρόν στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών «υπάρχουν απόψεις οι οποίες θα συζητηθούν με τα στελέχη της τρόικας τα οποία θα καταφθάσουν στη χώρα μας τις επόμενες εβδομάδες, για την κατάρτιση του προϋπολογισμού του 2011».

Πηγή: euro2day.gr