Ο λαμπερός κόσμος των MotoGP περνά χαλεπές εποχές. Συνεχώς διαβάζει κανείς σε ρεπορτάζ και χρονογραφήματα πόσο κινδυνεύει «να ακυρωθεί ή υποβαθμιστεί» το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων μοτοσυκλέτας του πλανήτη.

Η Dorna αναζητεί απεγνωσμένα τρόπους να διορθώσει τα πράγματα. Τα τελευταία 2 χρόνια έχει επιφέρει συγκλονιστικές αλλαγές στους κανονισμούς, που όμως δεν έχουν ακόμα το επιθυμητό αποτέλεσμα. Και έτσι, οι περικοπές συνεχίζονται…

Ήδη το 2012 είναι μια ιστορική χρονιά για τα MotoGP, αφού μαζί με τα εργοστασιακά πρωτότυπα (των Honda, Yamaha και Ducati) αγωνίζονται και τα CRT. Πρόκειται για μια ριζοσπαστική προσπάθεια των διοργανωτών (Dorna) να περικόψουν τα δυσθεώρητα έξοδα των ομάδων, να προσελκύσουν νέες συμμετοχές στο πρωτάθλημα και να αυξήσουν το θέαμα των αγώνων.

Κι όλα αυτά διότι η Dorna αλλά και ομάδες, δεν μπορούν να βρουν χορηγούς που θα στηρίξουν τα MotoGP. Η οικονομική κρίση έχει μειώσει τις πωλήσεις των ιαπωνικών εργοστασίων που και με τη σειρά τους προχωρούν σε περικοπές εξόδων, ξεχνώντας ότι ακριβώς από τους αγώνες ήταν που έφτιαξαν τον όνομά τους.

Πριν ελάχιστες μέρες, στη Jerez, η Dorna έδωσε στη δημοσιότητα τις προτάσεις της για νέες αλλαγές στους κανονισμούς, τις οποίες προτείνει προκειμένου να ροδίσει το μέλλον…

Οι προτάσεις θα συζητηθούν με τους κατασκευαστές (MSMA), τις ομάδες (IRTA) και την FIM (Αρχή του Σπορ) ωσότου επέλθει συμφωνία και διαμορφωθούν σε νέους κανονισμούς. Η προθεσμία συμφωνίας ισχύει μέχρι τον Μάιο, ωστόσο κάποιες από τις προτάσεις μπορούν κάλλιστα να εφαρμοστούν από τον πρώτο αγώνα του Qatar σε δέκα ημέρες.

Ακολουθούν οι προτάσεις της Dorna:

1. Μία μόνον μοτοσυκλέτα ανά αναβάτη. Όπως δηλαδή συμβαίνει στις κατηγορίες Moto2 και Moto3 των GP, στο βρετανικό πρωτάθλημα Superbike (BSB) και από φέτος επίσης στο παγκόσμιο Superbike (WSBK). Αυτό σημαίνει ότι στην περίπτωση βροχής δεν θα έχουμε διακοπή και επανεκκίνηση του αγώνα, αλλά αλλαγή ελαστικών με την ταχύτερη ομάδα να κερδίζει θέσεις.

Οι ομάδες θα προπονηθούν στο να αλλάζουν λάστιχα και δισκόπλακες φρένων (στην βροχή χρησιμοποιούνται ατσάλινοι δίσκοι και όχι ανθρακονημάτινοι). Ακόμα σε περίπτωση πτώσης, μόνον αν επισκευαστεί η μοτοσυκλέτα θα μπορεί να επιστρέψει ο αναβάτης στον αγώνα.

2. Πέντε κινητήρες ανά σεζόν ανά αναβάτη. Ήδη πέρυσι και πρόπερσι επιτρέπονταν μόνον 6 κινητήρες ανά σεζόν ανά αναβάτη, και τα εργοστάσια έχουν πλέον όλα τα δεδομένα για να βελτιώνουν την αξιοπιστία τους.

Θεωρείται ότι οι 5 κινητήρες είναι αρκετοί για όλο το πρωτάθλημα. Ο περιορισμός μειώνει το κόστος για τις εργοστασιακές και δορυφορικές ομάδες, παρόλα αυτά οι μοτοσυκλέτες CRT θα έχουν ακόμα σημαντικό πλεονέκτημα.

Μια εργοστασιακή μοτοσυκλέτα κοστίζει 2,5 έως 3 εκατ. ευρώ για να ενοικιαστεί από μια ομάδα και στο τέλος της σεζόν επιστρέφεται στον κατασκευαστή. Μια μοτοσυκλέτα CRT κοστίζει 1 εκατ. ευρώ και παραμένει στην ιδιοκτησία της ομάδας. Που μπορεί να την πουλήσει σε κάποια άλλη ομάδα και να ανανεώσει το στόλο της με χαμηλότερο κόστος.

Το οικονομικό πλεονέκτημα των CRT δύσκολα θα ανατραπεί στο άμεσο μέλλον.

3. «Ταβάνι» στο κόστος ενοικίασης μιας εργοστασιακής μοτοσυκλέτας. Αυτό εξαρτάται βέβαια και από τα εργοστάσια (MSMA), αν θα το δεχτούν. Ο στόχος είναι η τιμή ενοικίασης να κατέβει από τα 3 εκατ. ευρώ τον χρόνο, στο 1 με 1,2 εκατομμύρια.

Η Yamaha έχει δηλώσει ότι κάτι τέτοιο είναι εφικτό, αλλά εξαρτάται και από το τι θα πάρουν σε αντάλλαγμα τα εργοστάσια. Η Ducati έχει δηλώσει αρνητική, διότι θα χαμηλώσει το τεχνολογικό επίπεδο των μοτοσυκλετών, ενώ η Honda περιμένει να μιλήσει τελευταία Μέχρι σήμερα δεν έχει πει ούτε ναι, ούτε όχι.

Η πρώτη ένδειξη της στάσης των ομάδων (IRTA) ήρθε από τον Herve Poncharal της Yamaha Tech3. Σε συνέντευξή του στη γαλλική τηλεόραση αποκάλυψε ότι ήδη τα συμβόλαια της επόμενης χρονιάς έχουν γίνει με τιμές μειωμένες κατά 50%.

Όσο για την Αρχή του Σπορ, θεωρείται βέβαιο ότι συμπλέει με τις θέσεις της Dorna.

Η σύνταξη των IRTA, Dorna και FIM στην ίδια πλευρά είναι δεδομένη. Αυτό αφήνει μόνους τους κατασκευαστές, πράγμα που σημαίνει ότι στην παρούσα φάση θα πρέπει να συμβιβαστούν και να δεχτούν τους όρους του Ezpeleta, ισχυρού άντρα της Dorna.

Η Dorna λοιπόν μπορεί άνετα να κάνει παιχνίδι. Και θα έχει εξολοκλήρου την ευθύνη για το αποτέλεσμα, θετικό ή αρνητικό.