Μέχρι σήμερα τα συστήματα ABS για μοτοσυκλέτες δεν χρησιμοποιούνταν στο χώμα, γιατί δεν λειτουργούσαν σωστά. Όμως η γνωστή ιταλική Husqvarna πιστεύει ότι αυτό μπορεί να αλλάξει.

Παρότι το ABS αποτελεί την κορυφαία εξέλιξη στον τομέα της παθητικής ασφάλειας των διτρόχων, δεν έχει γίνει ακόμα εφικτό να τοποθετηθεί σε μοτοσυκλέτες που κινούνται εκτός δρόμου. Κι αυτό διότι οι αρχές λειτουργίας των συστημάτων αυτών που τα κάνουν τόσο αποδοτικά στην άσφαλτο, στο χώμα αχρηστεύονται.

Αυτό μέχρι τώρα. Γιατί η Husqvarna που πλέον ανήκει στη BMW, μόλις ανακοίνωσε ότι το νέο σύστημα ABS που χρησιμοποιεί, είναι το πρώτο παγκοσμίως που έχει σχεδιαστεί και προγραμματιστεί ώστε να λειτουργεί σωστά σε σαθρά, εκτός δρόμου εδάφη. Το νέο ABS θα προσφέρεται καταρχήν μόνον στο μοντέλο Husqvarna TE 449 του 2012.

Το σύστημα της Husqvarna είναι ένα δικάναλο AΒS με έναν αισθητήρα σε κάθε τροχό, οι οποίοι παρακολουθούν την περιστροφή του. Υπάρχουν ακόμα ένας κατανεμητής πίεσης, ένα υδραυλικό σύστημα υψηλής πίεσης και μια ηλεκτρονική μονάδα. Εξαιτίας των ειδικών χαρακτηριστικών της αγωνιστικής οδήγησης στο χώμα, η λειτουργία του συγκεκριμένου ABS ρυθμίζεται με βάση τις μετρήσεις του εμπρός τροχού και μόνον.

Το πίσω φρένο δεν ελέγχεται από το ABS επιτρέποντας στον αναβάτη να γλιστράει τον τροχό κατά βούληση, προκειμένου να πλασάρει τη μοτοσυκλέτα του στη σωστή γραμμή πριν μία στροφή, για παράδειγμα.

Το σύστημα εξελίχθηκε με βάση τα δεδομένα και την εμπειρία που έχει αποκομίσει η BMW εξελίσσοντας και βελτιώνοντας το εξαιρετικό ABS της S1000RR σε συνεργασία με την κατασκευάστρια Bosch. H off-road έκδοση που τοποθετείται στην Husqvarna ζυγίζει 1,5 κιλό.

Σε σύγκριση με τα υπάρχοντα συστήματα ABS που τοποθετούνται σε μοτοσυκλέτες off-road ή On-off, αυτό της Husqvarna επιτρέπει μεγαλύτερο βαθμό ολίσθησης των τροχών και έχει τις υπόλοιπες παραμέτρους λειτουργίας του ρυθμισμένες τελείως διαφορετικά.

Το αποτέλεσμα είναι να προσφέρει πολύ καλή και ελεγχόμενη επιβράδυνση σε ανώμαλα ή σαθρά εδάφη, χωρίς να επηρεάζει τη σταθερότητα και τη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας.

Το μυστικό μάλλον κρύβεται στον ιδιαίτερα ρυθμισμένο αισθητήρα πίεσης και το λογισμικό που τον καθοδηγεί. Ο προγραμματισμός του συστήματος επιτρέπει στον αναβάτη τον άμεσο έλεγχο της πίεσης που εφαρμόζεται στο εμπρός φρένο. Όταν η πίεση αυτή παραμένει μέσα στα όρια των παραμέτρων του συστήματος, ο αναβάτη νιώθει μια ελαφρά παλμική δόνηση στη μανέτα του φρένου. Η συχνότητα της δόνησης είναι ανάλογη της πίεσης που ασκείται στον δίσκο.

Η αμεσότητα της σύνδεσης είναι τέτοια που επιτρέπει στον αναβάτη να γνωρίζει και ελέγχει ανά πάσα στιγμή την περιστροφή του εμπρός τροχού, όταν φρενάρει.

Η Husqvarna δηλώνει πως το ABS είναι έτοιμο να χρησιμοποιηθεί και σε αγώνες, αλλά βέβαια το σημαντικό νέο είναι ότι τελικά θα ευεργετήσει τους πάμπολλους αναβάτες που επιλέγουν να αγοράσουν μια μοτοσυκλέτα On-off, σαν αυτές που είναι εξαιρετικά δημοφιλείς στην Ελλάδα. Και τελικά στο όχι μακρινό μέλλον, ένα δικαναλικό σύστημα ABS σαν της Husqvarna θα προσφέρει δύο απόλυτα διακριτές λειτουργίες, μία για την άσφαλτο και μία για το χώμα.