Μέχρι λίγα χρόνια πριν, οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης αντιλαμβάνονταν ότι η χριστουγεννιάτικη αγορά «ξυπνάει», όταν το κατάστημα εποχικών ειδών στο πρώην «Ερμείον» άρχιζε, ήδη από τις πρώτες ημέρες του Νοεμβρίου, να κρεμάει τα χριστουγεννιάτικα στολίδια και τις γιρλάντες του.

Φέτος, ούτε το συγκεκριμένο κατάστημα- «σήμα κατατεθέν» για την πόλη, όπως χαρακτηριστικά παρατηρεί ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ), Κωστής Χαντζαρίδης, έχει ανοίξει -προς το παρόν- τις πόρτες του.

«Η εικόνα που έχουμε μέχρι στιγμής είναι ότι ο αριθμός των καταστημάτων εποχικών ειδών θα είναι φέτος περιορισμένος, όπως και η ποικιλία των προσφερόμενων ειδών» παρατηρεί ο κ. Χαντζαρίδης μιλώντας στο ΑΜΠΕ.

Σε άλλες πόλεις της Βόρειας Ελλάδας, η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη: τα καταστήματα του είδους, π.χ. στο Κιλκίς, είναι λιγότερα κατά σχεδόν 80%, σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με την πρόεδρο του εκεί Εμπορικού Συλλόγου, Αθηνά Χαραλαμπίδου.

Στη Βέροια, ήδη από πέρυσι, δεν άνοιξε κατάστημα εξειδικευμένο στα χριστουγεννιάτικα είδη, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου, Αναστάσιο Κοντογουλίδη, ενώ και στη Δράμα, παρά την ώθηση που δίνει κάθε χρόνο στην αγορά η χριστουγεννιάτικη «Ονειρούπολη», η εικόνα δεν είναι καλύτερη.

Αν τα καταστήματα εποχικών ειδών δίνουν απλώς μια πρόγευση για το τι μέλλει γενέσθαι στη χριστουγεννιάτικη αγορά, οι εκτιμήσεις των προέδρων των Εμπορικών Συλλόγων προοιωνίζονται ρητά μια κακή περίοδο Χριστουγέννων για το βορειοελλαδικό εμπόριο, συνεπεία παραγόντων όπως η ουσιαστική κατάργηση του χριστουγεννιάτικου δώρου για χιλιάδες εργαζόμενους, η συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης των πολιτών και η πολύ αρνητική ψυχολογία των καταναλωτών.

Και όπως παρατηρούν ορισμένοι από τους ερωτηθέντες, το ζήτημα δεν είναι πώς θα πάει φέτος η χριστουγεννιάτικη αγορά, αλλά πόσα ακόμη καταστήματα θα έχουν κλείσει μέχρι να φτάσουν τα Χριστούγεννα…

Ζητούμενα μια γιορτινή πόλη και η προσέλκυση καταναλωτικού τουρισμού

«Τέτοια εποχή πέρυσι, είχαμε ήδη ξεκινήσει να στολίζουμε. Φέτος, σε μια βόλτα που έκανα το Σάββατο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης είδα μόνο ένα-δύο καταστήματα στολισμένα για τα Χριστούγεννα», λέει στο ΑΜΠΕ ο πρόεδρος του ΕΣΘ, Κωστής Χαντζαρίδης και προσθέτει ότι στόχος του Συλλόγου, σε συνεργασία και με άλλους φορείς, «είναι να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να έχουμε μια γιορτινή πόλη, ν΄αλλάξει η ψυχολογία».

Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, έχει προγραμματιστεί σύσκεψη με τη συμμετοχή φορέων της πόλης και του δήμου, προκειμένου να συζητηθεί η προετοιμασία της εορταστικής περιόδου. Θα επαναληφθεί φέτος η περσινή πρωτοβουλία για τη μετατροπή της Αριστοτέλους σε «Χριστουγεννιάτικη Πλατεία»; Σύμφωνα με τον κ.Χαντζαρίδη, «πρέπει να προσπαθήσουμε για να γίνει» αλλά προς το παρόν δεν έχει ληφθεί κάποια απόφαση.

Το φετινό καλοκαίρι, ο τουρισμός από τα Βαλκάνια έσωσε, σε μεγάλο βαθμό, την «παρτίδα» για τον βορειοελλαδικό τουρισμό. Θα μπορούσε να γίνει το ίδιο και για τη χριστουγεννιάτικη αγορά; «Είναι τελείως διαφορετικό το σκηνικό του θερινού τουρισμού και δεν είχε σημαντικό οικονομικό αποτέλεσμα για την αγορά της Θεσσαλονίκης. Πάντως, αν πετύχουμε κάτι φέτος τα Χριστούγεννα, θα το πετύχουμε μέσω του καταναλωτικού τουρισμού» καταλήγει ο κ.Χαντζαρίδης.

Υπενθυμίζεται ότι από σήμερα και για δύο εβδομάδες «τρέχει» η πρωτοβουλία του ΕΣΘ για την πραγματοποίηση φθινοπωρινών προσφορών στα εμπορικά καταστήματα της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τον κ.Χαντζαρίδη, μέχρι σήμερα το πρωί είχαν δηλώσει συμμετοχή στην εν λόγω πρωτοβουλία πάνω από 500 καταστήματα και ο αριθμός τους αυξάνεται συνέχεια.

Οι καταναλωτές μπορούν ν΄ αναγνωρίζουν τα καταστήματα που συμμετέχουν στο δεκαπενθήμερο φθινοπωρινών προσφορών από τις σχετικές επιγραφές στις βιτρίνες τους (ήδη, οι επωνυμίες των πρώτων από τις συμμετέχουσες επιχειρήσεις έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΕΣΘ).

ΚΙιλκίς: Μειωμένα κατά 80% τα καταστήματα εποχικών ειδών και μπαράζ λουκέτων

Στους δρόμους του Κιλκίς, πολύ λίγα πράγματα θυμίζουν φέτος ότι τα Χριστούγεννα πλησιάζουν, δεδομένου ιδίως ότι τα καταστήματα εποχικών ειδών έχουν σχεδόν εκλείψει.

«Τα καταστήματα αυτού του είδους είναι μειωμένα πάνω από 80%, αλλά δεν είναι τα μόνα που θίγονται από την κρίση», σημειώνει -μιλώντας στο ΑΜΠΕ- η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, Αθηνά Χαραλαμπίδου.

Όπως υποστηρίζει, από τις αρχές του 2012 μέχρι σήμερα έχουν κλείσει 50 εμπορικά καταστήματα επί συνόλου 250 στην πόλη του Κιλκίς και για άλλα 50 το «λουκέτο» αποτελεί άμεσο κίνδυνο. Στο σκηνικό αυτό, προσθέτει, η κίνηση στην χριστουγεννιάτικη αγορά είναι το τελευταίο πρόβλημα για πολλούς εμπόρους στην περιοχή του Κιλκίς.

Κατερίνη: Άδεια 90 καταστήματα στο κέντρο της πόλης

«Δεν υπάρχει καταναλωτική κίνηση. Εμείς, σε συνεργασία με τον δήμο και άλλους φορείς, θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να φτιάξουμε μια γιορτινή ατμόσφαιρα στην πόλη για τα Χριστούγεννα, αλλά τα μηνύματα δεν είναι καλά, η κατάσταση είναι δραματική», επισημαίνει στο ΑΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κατερίνης, Κώστας Ρέχας.

Και στην πόλη της Κατερίνης, τα καταστήματα με χριστουγεννιάτικα είδη άρχιζαν να γεμίζουν τις βιτρίνες τους κατά τις πρώτες ημέρες του Νοεμβρίου, αλλά φέτος η εικόνα είναι πολύ διαφορετική και δεν αφορά μόνο αυτόν τον κλάδο.
«Στο κέντρο της Κατερίνης, έχουμε καταγράψει πάνω από 90 καταστήματα που είναι άδεια και έκλεισαν μέσα στο 2012. Σε αυτόν τον αριθμό δεν υπολογίζουμε άλλα, που έκλεισαν νωρίτερα και έχουν μισθωθεί ξανά. Τα λουκέτα έχουν αυξητική τάση» προσθέτει.

Βέροια: Ο Οκτώβριος ήταν ο χειρότερος μήνας. Τι να περιμένουμε για τα Χριστούγεννα;

Στη Βέροια, δεν έχει μέχρι στιγμής ανοίξει κατάστημα με χριστουγεννιάτικα είδη, αλλά η εικόνα δεν διαφέρει από πέρυσι, καθώς ούτε το 2011 λειτούργησε τέτοιο μαγαζί, όπως λέει στο ΑΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, Αναστάσιος Κοντογουλίδης.

Κατά τον ίδιο, «τα λουκέτα στα εμπορικά καταστήματα αυξάνονται γεωμετρικώς». Στους περιφερειακούς δρόμους της Βέροιας, λέει, έχουν μείνει άδεια σχεδόν τα μισά καταστήματα (καθώς άλλες επιχειρήσεις βάζουν λουκέτο κι άλλες μεταφέρονται σε κεντρικότερα σημεία, επωφελούμενες από τη μείωση των ενοικίων), ενώ στις κεντρικές οδούς έχει κλείσει το 12%-17% (στοιχεία 2011).

Υπάρχει περίπτωση η έλευση των Χριστουγέννων να τονώσει την κίνηση στην αγορά; «Είμαι απαισιόδοξος. Ο Οκτώβριος ήταν ο χειρότερος μήνας που μπορούσαμε να φανταστούμε, με πτώση τζίρου κατά 30%-50% μέσο όρο, σε σχέση με πέρυσι και ο Νοέμβριος εξελίσσεται με τον ίδιο τρόπο. Τί να περιμένουμε λοιπόν για τα Χριστούγεννα, ιδίως όταν δεν υπάρχει το δώρο για τους εργαζόμενους;» διερωτάται.

Δράμα: Ελπίδες από την Ονειρούπολη

Στη Δράμα μπορεί να μην έχουν ανοίξει μέχρι στιγμής καταστήματα εποχικών ειδών, αλλά η χριστουγεννιάτικη «Ονειρούπολη», που σηματοδοτεί κάθε χρόνο την έναρξη των γιορτών, αναμένεται να βελτιώσει και φέτος την ατμόσφαιρα δίνοντας το στίγμα των Χριστουγέννων.

«Το πλεονέκτημα για την περιοχή μας είναι η Ονειρούπολη, που επιδρά θετικά στον τζίρο της αγοράς, κατά πρώτο λόγο στα εστιατόρια και τις καφετέριες και δευτερευόντως στα εμπορικά καταστήματα. Παρόλα αυτά, η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα φέτος τα Χριστούγεννα αναμένεται να είναι χειρότερη.

Αν είναι στα περσινά επίπεδα, θα το θεωρήσουμε τεράστια επιτυχία» λέει στο ΑΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, Αντώνης Σκουλίδης.

Κατά τον ίδιο, στο δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2012 διεγράφησαν από τα μητρώα του Επιμελητηρίου Δράμας 312 εμπορικές επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα να έχει ανατραπεί το μέχρι πρότινος θετικό ισοζύγιο εγγραφών και διαγραφών κι αυτές που κλείνουν να είναι πλέον περισσότερες από εκείνες που ανοίγουν…