Το κοινοβούλιο της Ουγγαρίας υιοθέτησε σήμερα έναν νέο φόρο για τα διαφημιστικά κέρδη, για τον οποίο διατυπώνονται κατηγορίες ότι έχει στόχο να λογοκρίνει τα μέσα ενημέρωσης της χώρας.

Το νομοσχέδιο, που προβλέπει την επιβολή φόρου έως και 40% στα διαφημιστικά κέρδη, εγκρίθηκε με 144 ψήφους υπέρ έναντι 30 κατά από το κοινοβούλιο στο οποίο υπερισχύουν οι συντηρητικοί του πρωθυπουργού Βίκτορ Ορμπάν.

Την προηγούμενη εβδομάδα τα κυριότερα τηλεοπτικά δίκτυα και ραδιοφωνικοί σταθμοί της χώρας είχαν σταματήσει την εκπομπή τους για 15 λεπτά, ενώ οι εφημερίδες και οι ιστότοποι είχαν αφήσει κενές τις πρώτες τους σελίδες σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το νομοσχέδιο, το οποίο, όπως καταγγέλλουν, θα οδηγήσει στην χρεοκοπία πολλά μέσα ενημέρωσης και διαφημιστικές εταιρείες. Στη διαμαρτυρία πήραν μέρος ακόμη και τα μέσα ενημέρωσης που θεωρούνται ότι πρόσκεινται στην κυβέρνηση.

Ο φόρος αυτός είναι μέρος της σκληρής γραμμής επιβολής βαριάς φορολογίας που έχει υιοθετήσει η κυβέρνηση Ορμπάν εναντίον οικονομικών τομέων της Ουγγαρίας στους οποίους κυριαρχούν ξένες εταιρείες.

Μετά την ανάληψη της εξουσίας από το Fidesz το 2010, η πολιτική αυτή έχει ήδη εφαρμοστεί στις τηλεπικοινωνίες, τη διανομή, την ενέργεια και τις τράπεζες.

Όσον αφορά τα μέσα ενημέρωσης, έχουν ήδη ψηφιστεί νόμοι που τα αναγκάζουν να καταχωριστούν σε κρατικά μητρώα ή να παράγουν «ισορροπημένα» θέματα. Ένα Συμβούλιο για τα Μέσα (MT) είναι αρμόδιο από το 2011 να επιβάλλει πρόστιμα στην περίπτωση παραβίασης των νόμων. Τα πέντε μέλη του συμβουλίου, που ορίζονται από το κοινοβούλιο, ανήκουν στο Fidesz.