Σημαντική άνοδος σημειώθηκε τον Απρίλιο στη μέση τιμή δωματίου στα ξενοδοχεία που λειτούργησαν σε όλη τη χώρα, παρά τη μικρή κάμψη της πληρότητας. Τα στοιχεία που συνέλεξε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) επιβεβαιώνουν μια σταθερή τάση αύξησης των εσόδων ανά δωμάτιο, η οποία ωστόσο συνοδεύεται από προκλήσεις που σχετίζονται με την προσφορά και τη ζήτηση στο τουριστικό τοπίο.
Η μέση τιμή δωματίου ξεπέρασε τον Απρίλιο για πρώτη φορά φέτος τα 100 ευρώ, φτάνοντας τα 109 ευρώ. Η επίδοση αυτή αντιπροσωπεύει αύξηση 12% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2024, όταν η τιμή είχε διαμορφωθεί στα 97 ευρώ. Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η μηνιαία αύξηση, καθώς η μέση τιμή ανέβηκε κατά 35% σε σχέση με τα 81 ευρώ του Μαρτίου. Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται αφενός σε υψηλότερη ζήτηση και αφετέρου στην είσοδο περισσότερων καταλυμάτων υψηλότερης κατηγορίας στο ενεργό χαρτοφυλάκιο του τουρισμού.
Παρά την αύξηση της τιμής, ο δείκτης πληρότητας δεν ακολούθησε ανοδική πορεία. Αντιθέτως, παρουσίασε οριακή μείωση. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΤΕΠ, η πληρότητα των ξενοδοχείων διαμορφώθηκε στο 49%, υποχωρώντας κατά 1 μονάδα από τον Απρίλιο του 2024 (50%) και κατά 2 μονάδες σε σχέση με τον φετινό Μάρτιο.
Η μείωση αυτή φαίνεται να συνδέεται άμεσα με τη διεύρυνση της συνολικής προσφοράς καταλυμάτων, καθώς η βραχυχρόνια μίσθωση συνεχίζει να αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς.
Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, τα διαθέσιμα καταλύματα τύπου Airbnb και συναφών πλατφορμών ξεπέρασαν το 1 εκατομμύριο σε αριθμό διαθέσιμων κλινών. Παράλληλα, ο φετινός ταυτόχρονος εορτασμός του Πάσχα από Ορθόδοξους και Καθολικούς τον Απρίλιο, οδήγησε στο πρόωρο άνοιγμα περισσότερων εποχικών ξενοδοχειακών μονάδων σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, αυξάνοντας την προσφορά.
Νέες τουριστικές αγορές με τεράστιες προοπτικές
Την ίδια στιγμή, ο ελληνικός τουριστικός κλάδος προσανατολίζεται δυναμικά προς νέες διεθνείς αγορές με τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης. Η Ινδία, η Κίνα και οι χώρες του Αραβικού Κόλπου (όπως η Σαουδική Αραβία, το Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) θεωρούνται πλέον στρατηγικοί στόχοι προσέλκυσης επισκεπτών.
Τα μεγέθη είναι εντυπωσιακά. Μέχρι το 2030, περισσότεροι από 100 εκατομμύρια Ινδοί αναμένεται να ταξιδεύουν στο εξωτερικό ετησίως, ενώ οι Κινέζοι ταξιδιώτες ενδέχεται να ξεπεράσουν τα 250 εκατομμύρια. Από αυτούς, το 10% δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για προορισμούς στην Ευρώπη. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εταιρείας Mabrian, η Ελλάδα παρουσιάζει την ταχύτερη ποσοστιαία αύξηση ενδιαφέροντος μεταξύ των Ινδών τουριστών.
Παράλληλα, οι χώρες του Κόλπου ενισχύουν σταθερά τη συμμετοχή τους στον παγκόσμιο τουρισμό. Τα υψηλά εισοδήματα των τουριστών από αυτές τις αγορές καθιστούν την προσέλκυσή τους ιδιαίτερα σημαντική για την ενίσχυση των τουριστικών εσόδων και την ενδυνάμωση των επενδύσεων σε υποδομές πολυτελείας.
Αναμένεται διεύρυνση της σεζόν και αύξηση εσόδων
Η είσοδος των νέων αυτών αγορών στον ελληνικό τουρισμό εκτιμάται ότι θα έχει πολλαπλά οφέλη. Πέρα από την προφανή αύξηση των επισκεπτών, οι ειδικοί προβλέπουν συμβολή στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, με επισκέπτες και εκτός των θερινών μηνών, καθώς και μείωση της εποχικότητας.
Αν και η Ελλάδα βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο διείσδυσης στις αγορές αυτές, τα πρώτα στοιχεία είναι ενθαρρυντικά και ενισχύουν τις προσδοκίες για σημαντική άνοδο του μεριδίου που κατέχει η χώρα σε αυτούς τους αναπτυσσόμενους τουριστικούς προορισμούς.
Προοπτικές και προκλήσεις για το υπόλοιπο του 2025
Η ανοδική πορεία στις τιμές δωματίων, σε συνδυασμό με την ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας της χώρας σε αγορές υψηλής δυναμικής, δημιουργεί ευνοϊκές προοπτικές για τον ελληνικό τουρισμό. Ωστόσο, η οριακή μείωση της πληρότητας υπενθυμίζει ότι η σταθερή ανάπτυξη απαιτεί διαρκή παρακολούθηση της ισορροπίας ανάμεσα σε προσφορά και ζήτηση.
Ο ρόλος της βραχυχρόνιας μίσθωσης, η διαφοροποίηση της τουριστικής εμπειρίας και η στοχευμένη προώθηση της Ελλάδας σε νέες αγορές αναμένεται να καθορίσουν την απόδοση του τομέα το 2025 και τα επόμενα χρόνια.