Η Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζει για δέκατη χρονιά να προσφέρει σε άνεργους συμπολίτες μας τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν δωρεάν μια εντυπωσιακή παραγωγή όπερας στο Ηρώδειο, με στόχο να κάνει τη λυρική τέχνη προσβάσιμη σε όλους.
Ο Ριγολέττος, μια από τις δημοφιλέστερες όπερες του ρεπερτορίου, μιλά για τον έρωτα της Τζίλντας, κόρης του καμπούρη αυλικού γελωτοποιού Ριγολέττου, για τον έκλυτο Δούκα της Μάντοβας, και την επιθυμία του Ριγολέττου να εκδικηθεί τη χαμένη τιμή της κόρης του.
Την παραγωγή, η οποία θα παρουσιαστεί για τέσσερις παραστάσεις στις 27, 29, 30 και 31 Ιουλίου 2025 στο Ηρώδειο, διευθύνει ο διεθνώς διακεκριμένος μαέστρος Ντέρρικ Ινόεϊ. Η επιτυχημένη σκηνοθεσία της παραγωγής είναι της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Κατερίνας Ευαγγελάτου. Το σκηνικό υπογράφει η Εύα Μανιδάκη, τα κοστούμια ο Άλαν Χράνιτελ, τη χορογραφία και κινησιολογία η Πατρίσια Απέργη και τους φωτισμούς η Ελευθερία Ντεκώ. Την αναβίωση της σκηνοθεσίας υπογράφει ο Ίων Κεσούλης και της χορογραφίας και κινησιολογίας ο Ηλίας Χατζηγεωργίου. Πρωταγωνιστούν σπουδαίοι Έλληνες και ξένοι μονωδοί με διεθνή καταξίωση.

Η διανομή των δωρεάν εισιτηρίων για τη γενική δοκιμή του Ριγολέττου –με την επίδειξη δελτίου / βεβαίωσης ανεργίας και δελτίου ταυτότητας– θα γίνει έως εξαντλήσεως των εισιτηρίων στα Ταμεία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (Λ. Συγγρού 364, Καλλιθέα / τηλ. κέντρο: 2130885700), την Πέμπτη 24 και την Παρασκευή 25 Ιουλίου 2025 από τις 11.00 έως τις 20.00.
Σημειώνεται ότι ο κάθε κάτοχος δελτίου / βεβαίωσης ανεργίας μπορεί να πάρει έως και δύο εισιτήρια.
Λίγα λόγια για την παράσταση
Ο Ριγολέττος είναι μια από τις δημοφιλέστερες όπερες του ρεπερτορίου. Στο έργο αυτό, ο Βέρντι αλλάζει σελίδα στη συνθετική του διαδρομή και παρουσιάζει μια σύνθεση με ξεκάθαρο στίγμα και αυξημένη διάθεση για πειραματισμό. Οι μεταπτώσεις ανάμεσα σε λυρικές και δραματικές σκηνές εξασφαλίζουν τη διαρκή ροή της υπόθεσης με μεγάλη ταχύτητα.

Η ιστορία μιλά για τον έρωτα της Τζίλντας, κόρης του καμπούρη αυλικού γελωτοποιού Ριγολέττου, για τον έκλυτο Δούκα της Μάντοβας, ο οποίος της παρουσιάζεται ως φτωχός φοιτητής. Προκειμένου να εκδικηθεί για τη χαμένη τιμή της κόρης του, ο Ριγολέττος καταστρώνει τη δολοφονία του Δούκα. Ανακαλύπτοντας τα σχέδια του πατέρα της, η Τζίλντα αποφασίζει να σώσει τον αγαπημένο της και να θυσιαστεί, παίρνοντας τη θέση του.
Τη σκηνοθεσία της παραγωγής, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία το καλοκαίρι του 2022 στο Ηρώδειο, υπογράφει η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου, η οποία επιλέγει να φωτίσει την αντιφατική, σκοτεινή προσωπικότητα του χαρακτήρα του Ριγολέττου, μεταφέροντας την ιστορία του έργου στη διεφθαρμένη κοινωνία της ιταλικής επαρχίας της δεκαετίας του 1980.

Η σκηνοθέτιδα σημειώνει για τη σκηνοθετική της προσέγγιση: «Ο κύκλος βίας που περιγράφει ο Βέρντι στον Ριγολέττο μεταφέρεται στον μικρόκοσμο της ιταλικής επαρχίας της δεκαετίας του 1980, όπου το οργανωμένο έγκλημα κυριαρχεί. Η διαφθορά, τα εγκλήματα και οι βιασμοί είναι το πραγματικό πρόσωπο μιας κοινωνίας θρησκόληπτης, συντηρητικής και προληπτικής».
Στον ρόλο του τίτλου συναντάμε τους σπουδαίους Έλληνες βαρύτονους Δημήτρη Πλατανιά (27, 30/7) και Τάση Χριστογιαννόπουλο (29, 31/7). Στον ρόλο του Δούκα της Μάντοβας, δύο διεθνώς καταξιωμένοι τενόροι, ο Λιπαρίτ Αβετισιάν (27, 30/7) και ο Αντρέι Ντανίλοφ (29, 31/7). Τον ρόλο της Τζίλντας μοιράζονται η διεθνώς αναγνωρισμένη σοπράνο Νίνα Μινασιάν (27, 30/7) και η Ελληνίδα σοπράνο Χριστίνα Πουλίτση (29, 31/7). Τον Σπαραφουτσίλε ερμηνεύει ο καταξιωμένος βαθύφωνος της ΕΛΣ Πέτρος Μαγουλάς (27, 30/7) και ο ανερχόμενος Τίμος Σιρλαντζής (29, 31/7). Τη Μανταλένα ερμηνεύει η διακεκριμένη μεσόφωνος Οξάνα Βόλκοβα από τη Λευκορωσία, η οποία επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή μετά την επιτυχημένη εμφάνισή της στη Δύναμη του πεπρωμένου φέτος στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος. Μαζί τους διακεκριμένοι και νεότεροι μονωδοί όπως οι Χρυσάνθη Σπιτάδη, Μαξίμ Κλονόφσκι, Νίκος Κοτενίδης, Γιάννης Καλύβας, Γιώργος Ματθαιακάκης, Διαμάντη Κριτσωτάκη, Ιωάννης Κοντέλλης και Αιμιλία Τσιμιδάκη.