Το Mondeo παρουσιάστηκε πριν 23 χρόνια (1993) αντικαθιστώντας το Sierra και ήδη από το 2014 βρίσκεται στην 5η γενιά, όντας ο εκπρόσωπος της Ford στην μεγαλομεσαία κατηγορία (D). Σχεδιάστηκε σαν «παγκόσμιο αυτοκίνητο» για οικογένειες και στα πλαίσια αυτής της φιλοσοφίας υιοθετήθηκε και η ονομασία «Mondeo», καθώς προήλθε από το λατινικό mundus, που σημαίνει κόσμος.

To Mondeo λοιπόν, ήταν και παραμένει ένα μοντέλο που συνδυάζει άριστα τους χώρους με την οδηγική ευχαρίστηση, ακόμα και στην τελευταία γενιά που έδωσε προτεραιότητα στην άνεση.

mondeo13

Πέραν αυτού, ο μέχρι πρότινος 1600άρης μεσαίος πετρελαιοκινητήρας με τους 115 ίππους, δεν τα κατάφερνε εύκολα απέναντι στα 1570 κιλά βάρους του επιβλητικού 5θυρου αμαξώματος, οπότε η έλευση του νέου 1.500άρη TDCi με τους 120 ίππους στις 3.600 σ.α.λ. και 27,5 χγρμ ροπής μεταξύ 1.750-2.500 σ.α.λ., ήρθε σαν «δώρο θεού».

Πρόκειται για ένα 8βάλβιδο, αλουμινένιο σύνολο, με τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας, ακριβέστατο έλεγχο της καύσης, ειδική επίστρωση στο εσωτερικό του για ελαχιστοποίηση των τριβών και παγίδα για τα οξείδια του αζώτου. Με καύσιμο πετρέλαιο και τεχνολογία ECOnetic, το Mondeo –θεωρητικά- καταναλώνει με το σταγονόμετρο (3,6 λτ./100 χλμ. κατά την Ford), όντας θεωρητικά πιο οικονομικό ακόμη και από την υβριδική έκδοση.

mondeo9

Το Mondeo που δοκιμάσαμε ήταν έκδοση ECOnetic, όρος που σημαίνει ότι διαθέτει σύστημα ανάκτησης ενέργειας στην πέδηση και ένδειξη στον πίνακα οργάνων για επιλογή της σωστής σχέση στο κιβώτιο, ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης, νέο πρόγραμμα λειτουργίας του κινητήρα, χαμηλωμένη ανάρτηση για βελτίωση της αεροδυναμικής και μακρύτερη τελική σχέση μετάδοσης (3,35:1 από 3,61:1).

Ο κινητήρας συνοδεύεται από ένα ιδιαίτερα εύχρηστο χειροκίνητο κιβώτιο 6 ταχυτήτων με μακριά σχέση μετάδοσης που επηρεάζει λίγο τις ρεπρίζ, αλλά διατηρεί τουλάχιστον αξιοπρεπείς επιδόσεις με 0-100 σε 11.2’’ και τελική ταχύτητα 210 χλμ/ώρα.

mondeo17

Όσον αφορά την κατανάλωση, ναι μεν τα 3,6 λτ που ισχυρίζεται ο κατασκευαστής είναι «όνειρο θερινής νυκτός», αλλά τα 6,3 λτ/100χλμ της δοκιμής μας θεωρούνται τουλάχιστον λίγα, αν αναλογιστούμε τον όγκο (είναι και μοιάζει τεράστιο) και το βάρος της κατασκευής. Εδώ μάλιστα πρέπει να σημειώσουμε την άριστη λειτουργία του συστήματος start/stop που γλυτώνει το περιβάλλον από επιπλέον καυσαέρια και την τσέπη του οδηγού από ευρώ.

mondeo5

Πέραν αυτού, η λειτουργία του κινητήρα τον κατατάσσει σαν ένα από τους καλύτερους της αγοράς, καθώς τραβάει, δεν θορυβεί (σε αυτό βοηθούν και οι μακριές σχέσεις), δεν καίει και δεν παράγει κραδασμούς, ενώ τραβά γερά από τις 1500σ.α.λ. μέχρι τις 3800σ.α.λ., για να συνεχίσει -με λιγότερη όμως προθυμία- μέχρι τις 4600σ.α.λ. του κόφτη.

mondeo4 mondeo6 mondeo2

Η διατήρηση υψηλών μέσων ταχυτήτων γίνεται εύκολα ακόμη και σε… στριφτερές διαδρομές, παρά τις διαστάσεις και τον όγκο του αυτοκινήτου, κάτι που οφείλεται στο αργό, θετικό με αίσθηση τιμόνι, αλλά και στην σφιχτή ανάρτηση, που προσφέρει κράτημα, μικρές κλίσεις και προοδευτική συμπεριφορά (υποστροφική) στο όριο.

Ένα ακόμα ατού του Mondeo της δοκιμής μας, είναι τα φρένα που αν χρειαστεί μπορούν να ακινητοποιήσουν από τα 100 χλμ/ώρα το βαρύ αμάξωμα σε απόσταση μικρότερη των 40 μέτρων, ενώ τα φώτα του κάνουν τη νύχτα ημέρα. Πλέον αυτών η βελτιωμένη άνεση οφείλεται και στα υψηλού προφίλ ελαστικά διαμέτρου 16 ιντσών που ταιριάζουν στην ελληνική πραγματικότητα.

Σαν γενική εντύπωση πάντως το Mondeo είναι ίσως το καλύτερο οικογενειακό της κατηγορίας του σε οδική συμπεριφορά και οδηγική ευχαρίστηση, στοιχεία που βελτιώνονται από γενιά σε γενιά.

mondeo3 mondeo7 mondeo8

Ξεκινήσαμε ανάποδα βέβαια, αλλά θεωρώντας πως ο κινητήρας είναι το πραγματικά νέο και πολύ ενδιαφέρον (ειδικά στην εποχή μας) στοιχείο της κατασκευής, αφήσαμε τελευταία τα παραδοσιακά δεδομένα πλεονεκτήματα του Mondeo, που είναι οι χώροι, η εργονομία/ορατότητα και η ποιότητα κατασκευής.

Με μήκος 4,9μ. το Mondeo μεταφέρει τέσσερις επιβάτες με ανέσεις πρώτης θέσης και πέντε με μικρές παραχωρήσεις των πίσω, καθώς το ύψος δεν είναι όσο θα περίμενε κανείς βλέποντας εξωτερικά το αμάξωμα. Η ποιότητα κατασκευής, ο πλούσιος εξοπλισμός, η αψεγάδιαστη εργονομία και η ποιότητα κατασκευής/υλικών που μας ξάφνιασε ευχάριστα, είναι μερικά μόνο από αυτά που θα κερδίσουν τον χρήστη της 5ης γενιάς Mondeo.

mondeo11 mondeo12 mondeo14 mondeo15 mondeo18 mondeo19 mondeo20

Την ίδια στιγμή ο χώρος αποσκευών, παρά το ότι εμπεριέχει ρεζέρβα ασφαλείας, χωρά 541 λίτρα αποσκευών, που φορτώνονται εύκολα χάρη στην τεράστια 5η πόρτα (στην έκδοση Titanium με ηλεκτρική λειτουργία), ενώ για τα μικροαντικείμενα οι θέσεις περισσεύουν τόσο στο πορτ μπαγκάζ, όσο και στην καμπίνα. Καμία αλλαγή δεν υπάρχει στην καμπίνα, που συνδυάζει την ποιότητα με τον υψηλή τεχνολογία, καθώς ξεχωρίζουν οι μεγάλες ψηφιακές οθόνες του πίνακα οργάνων και του ηχοσυστήματος για την έκδοση Titanium, ενώ οδηγός και συνοδηγός έχουν στη διάθεσή τους καθίσματα πολλαπλών ρυθμίσεων με έντονη πλευρική στήριξη.

Όσο για τον εξοπλισμό, καλός είναι και ο βασικός (έκδοση Trend), αλλά η έκδοση Titanium της δοκιμής μας, απλά δεν παίζεται.

Κλείνουμε τις εντυπώσεις από την εβδομαδιαία συμβίωσή μας με το Mondeo 1,5 ΕCOnetic, με κάτι που μας θύμισε αυτοκίνητο ιαπωνικής κατασκευής/συναρμολόγησης (δύσκολα βρίσκεις σήμερα καθώς όλοι οι Ιάπωνες έχουν εργοστάσια στην Ευρώπη). Το Mondeo κινούμενο στους ελληνικούς δρόμους/σπαστήρια, απλά δεν κάνει «κιχ», ανεξαρτήτως του αν το πρόβλημα είναι κατά τον εγκάρσιο ή τον διαμήκη άξονα.

Τέλος και επειδή όλα πλέον καταλήγουν στην τιμή, να σημειώσουμε πως ο νέος κινητήρας δεν την επηρέασε καθώς αυτή παραμένει στα 23.835 ευρώ (με απόσυρση) για την βασική έκδοση και φτάνει στα 29.505 ευρώ (με απόσυρση) για την έκδοση της δοκιμής μας.

Υπέρ

– Κατανάλωση

– Λειτουργία κινητήρα

– Ποιότητα

– Χώροι/Άνεση

– Τεχνολογία

– Οδική συμπεριφορά/Ποιότητα κύλισης

– Φρένα

– Φώτα

Κατά

– Νωχελικές ρεπρίζ

– Αργό τιμόνι

– Περιορισμένη ορατότητα πίσω

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Αμάξωμα: 5θυρο, 5θέσιο

Διαστάσεις: 4.871 x 1.852 x 1.482 χλστ.

Βάρος: 1570 κιλά

Αποσκευές: 541 λίτρα

Κινητήρας: 1.499 cc, i4, 8v, 1 ΕΕΚ, diesel, common rail, turbo

Ισχύς: 120ίπποι/3.600σ.α.λ.

Ροπή: 27,5χγρμ/1750-2500σ.α.λ.

Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων

0-100: 11.2’’

Τελική ταχύτητα: 210χλμ/ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής): 6,3λτ/100χλμ

mondeo1

Νίκος Τσάδαρης