Ένα νέο μέσο μεταφοράς φαίνεται να χρησιμοποιούν πλέον κατά κόρον οι ναρκέμποροι για τη μεταφορά κοκαΐνης και άλλων ουσιών στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Πρόκειται για τα «narco-sub» (υποβρύχια για τη μεταφορά ναρκωτικών) που κατασκευάζονται και αξιοποιούνται κυρίως από το καρτέλ ναρκωτικών της Κολομβίας και άλλων χωρών της Λατινικής Αμερικής.

Ο δημοσιογράφος Nick Beake του BBC βρέθηκε σε ένα τέτοιο υποβρύχιο που έχει κατασχεθεί από τις ευρωπαϊκές αρχές. Έχει μήκος 20 μέτρων και είναι κατασκευασμένο κατά βάση από υαλοβάμβακα. Στο πλήρωμά του ανήκαν τρεις άνδρες, δύο ξαδέλφια από τον Ισημερινό και ένας Ισπανός πρώην μποξέρ, οι οποίοι ταξίδευαν επί 27 μερόνυχτα, διασχίζοντας τον Ατλαντικό Ωκεανό, κάτω από την επιφάνεια του ωκεανού.

Η ζέστη και ο θόρυβος θα ήταν έντονοι, καθώς ο κινητήρας, στο πίσω μέρος του υποβρυχίου, θα έκαιγε τα 20.000 λίτρα καυσίμου που ήταν αποθηκευμένα στο σκάφος. Μαζί τους είχαν ενεργειακές μπάρες, κονσέρβες με σαρδέλες και πλαστικές σακούλες, τις οποίες χρησιμοποιούσαν ως τουαλέτες.

Το υποβρύχιο απέπλευσε από το βραζιλιάνικο τροπικό δάσος του Αμαζονίου, ταξίδεψε κατά μήκος του ποταμού, και βγήκε στον Ατλαντικό με στόχο να φτάσει στην Ευρώπη και να «ρίξει» στην αγορά τρεις τόνους κοκαΐνης αξίας άνω των 150 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ωστόσο η αποστολή δεν ολοκληρώθηκε όπως σχεδίαζαν. Οι ευρωπαϊκές αρχές εντόπισαν τα ίχνη του υποβρυχίου στα τέλη του 2019 και η σύλληψη των ναρκέμπορων πραγματοποιήθηκε στις ακτές της Γαλικίας, στην Ισπανία. Οι τρεις άνδρες οδηγήθηκαν στη φυλακή, ενώ το «ναρκοϋποβρύχιο» κατασχέθηκε και βρίσκεται σε ένα χώρο της ισπανικής αστυνομίας, στην Άβιλα, ως «τρόπαιο» στη μάχη κατά της διεθνούς διακίνησης ναρκωτικών.

Είναι «στενάχωρο, κλειστοφοβικό και πρωτόγονο» ανέφερε ο δημοσιογράφος του BBC, ο οποίος μπήκε στο εσωτερικό του. «Παγίδα θανάτου» φαίνεται πως τα αποκαλούν όσοι καλούνται να τα χρησιμοποιήσουν. Όμως αυτό ελάχιστα απασχολεί τα καρτέλ ναρκωτικών που φαίνεται να «ποντάρουν» πολλά στο νέο μέσο μεταφοράς, αυξάνοντας σημαντικά τη χρήση του. Τον περασμένο μήνα ένα ακόμη «ναρκοϋποβρύχιο» εντοπίστηκε και πάλι στην περιοχή της Γαλικίας, ενώ «narco-subs» έχουν εντοπιστεί και στις ακτές της Λατινικής, της Κεντρικής και της Βόρειας Αμερικής.

Ο Αντόνιο Μαρτίνεζ Ντουάρτε, επικεφαλής του τμήματος δίωξης ναρκωτικών της ισπανικής αστυνομίας, ανέφερε πως οι διακινητές εκτιμάται ότι χρησιμοποιούν υποβρύχια για περισσότερα από 20 χρόνια για να φτάσουν στην Αφρική και την Ευρώπη, ωστόσο αυτά τα δύο (σ.σ. που προαναφέρθηκαν) είναι τα πρώτα που κατασχέθηκαν στις ευρωπαϊκές ακτές.

Εκτιμάται μάλιστα ότι εκατοντάδες αυτοσχέδια υποβρύχια έχουν προορισμό την Ευρώπη, που είναι η μεγαλύτερη αγορά κοκαΐνης μετά τις ΗΠΑ και μάλιστα αναπτύσσεται ραγδαία μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. Λέγεται μάλιστα πως καταμεσής του Ατλαντικού, γύρω από τις Κανάριες Νήσους και τις Αζόρες, υπάρχει ένα μαζικό νεκροταφείο υποβρυχίων κοκαΐνης, που βυθίστηκαν εσκεμμένα μετά την επιτυχή εκφόρτωση του φορτίου τους.

Όπως αναφέρει το BBC, κάθε αποστολή που στέφεται με επιτυχία αποτελεί έναν τεράστιο θρίαμβο για τις ομάδες μηχανικών που κατασκευάζουν αθόρυβα τα σκάφη τους στα βάθη της ζούγκλας της Νότιας Αμερικής, κυρίως στη Γουιάνα και στο Σουρινάμ. Η υπηρεσία των Ηνωμένων Εθνών για τα ναρκωτικά αναφέρει ότι η παραγωγή κοκαΐνης αυξήθηκε κατά ένα τρίτο μεταξύ του 2020 και του 2021, που αποτελεί επίπεδο ρεκόρ και συνολικής παραγωγής αλλά και ετήσιας αύξησης, από το 2016.

Ένα από τα μέρη που καταγράφεται τεράστια αύξηση μεταφοράς κοκαΐνης είναι το λιμάνι της Αμβέρσας, στο Βέλγιο, που αποτελεί και την πρωτεύουσα της κοκαΐνης στην Ευρώπη. Το 2022 κατασχέθηκαν 110 τόνοι κοκαΐνης. Πρόκειται για μια τόσο μεγάλη ποσότητα που δεν υπήρχαν αρκετοί κλίβανοι ώστε να πραγματοποιηθεί γρήγορα η καύση των ναρκωτικών. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι αρχές εντοπίζουν μόλις το 10% της κοκαΐνης που φτάνει στο συγκεκριμένο λιμάνι του Βελγίου. Οι υπόλοιπη ποσότητα περνάει στην αγορά και μεταφέρεται αρχικά στην Ολλανδία και στη συνέχεια σε κάθε γωνιά της Ευρώπης.

Ο επικεφαλής του τελωνείου του λιμανιού της Αμβέρσας δήλωσε στο BBC ιδιαίτερα ανήσυχος για τις εξελίξεις. «Οι αρχές δεν θα καταφέρουν να κερδίσουν ποτέ αυτή τη μάχη κόντρα σε αυτό το “τσουνάμι”». Και δυστυχώς αυτό το φαινόμενο φαίνεται να έχει και άλλες αιματηρές πτυχές στους δρόμους της Αμβέρσας. Τον Ιανουάριο, γράφει το βρετανικό μέσο, ένα 11χρονο κορίτσι σκοτώθηκε σε ανταλλαγή πυρών μεταξύ συμμοριών που σχετίζονταν με το εμπόριο κοκαΐνης στην πόλη.

Ο υπουργός Δικαιοσύνης του Βελγίου, Βίνσεντ Βαν Κουίκενμπορν, τον τελευταίο χρόνο, τέθηκε υπό καθεστώς ύψιστης προστασίας εντός και εκτός σπιτιού, καθώς η αστυνομία αποκάλυψε σχέδια Ολλανδών εγκληματιών να τον απαγάγουν. Έξω από το σπίτι του εντοπίστηκε ένα αυτοκίνητο που περιείχε πολλά πυροβόλα όπλα.

Για τον Μισέλ Κλεζ, έναν από τους κορυφαίους δικαστές του Βελγίου, η βιομηχανία κοκαΐνης έχει ξεφύγει από τον έλεγχο. «Οι διακινητές ναρκωτικών θησαυρίζουν», δήλωσε στο BBC, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως με τον πλούτο και την επιρροή που αποκτούν οι συμμορίες μπορούν να διαφθείρουν τους ανθρώπους των αρμόδιων αρχών. «Οι διακινητές μπορούν να προσφέρουν πολλά χρήματα σε εργαζόμενους του λιμανιού, τους αστυνομικούς και άλλα μέλη αρμόδιων υπηρεσιών. Με τέτοιο ξέπλυμα χρήματος και διαφθορά πώς θα μπορέσουμε να ελέγξουμε τις εγκληματικές οργανώσεις;», τόνισε ο Μισέλ Κλεζ.

‘Όπως σημειώνεται στο δημοσίευμα του BBC, η κρίση κοκαΐνης στο Βέλγιο αφορά ολόκληρη την Ευρώπη και ο ΟΗΕ προειδοποιεί πως οι παλαιότερα αντίπαλες διεθνείς συμμορίες ναρκωτικών σήμερα συνεργάζονται όπως ποτέ άλλοτε. Επισημαίνει, μάλιστα, ότι μετά την επιτυχία τους στην Ευρώπη πρόκειται να επεκτείνουν σύντομα τις δραστηριότητές τους στην Ασία και την Αφρική, αναζητώντας απεριόριστα κέρδη.