Περιβάλλον, κλιματική αλλαγή και πανδημία –μεταξύ άλλων– απασχόλησαν φέτος τους μαθητές που συμμετείχαν δυναμικά στον 4ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Generation Next του Ιδρύματος Vodafone. Πόλεις από κάθε γωνιά της Ελλάδας, από την Καβάλα και τη Δράμα μέχρι τη Χάλκη και την Κρήτη, καλωσόρισαν και εισήγαγαν στις σχολικές –και όχι μόνο– αίθουσες το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Ψηφιακών Δεξιοτήτων Generation Next. Για ακόμη μια φορά το Πρόγραμμα αποτέλεσε αφετηρία και έμπνευση για την ανάπτυξη έξυπνων λύσεων προς όφελος της τοπικής κοινωνίας. 

Μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας generationnext.vodafone.gr, η οποία προσφέρεται με ελεύθερη πρόσβαση σε όλους, μαθητές και εκπαιδευτικοί ήρθαν σε επαφή με τις εκθετικές τεχνολογίες, και παρακολούθησαν εργαστήρια STEM και Virtual Classrooms, αποδεικνύοντας το ισχυρό ενδιαφέρον της εκπαιδευτικής κοινότητας για τις νέες τεχνολογίες. Οι μαθητές ανακάλυψαν, έμαθαν, πειραματίστηκαν και άδραξαν την ευκαιρία να κάνουν τις ιδέες τους πράξη, μετασχηματίζοντας την εικόνα της Ελλάδας από άκρη σε άκρη. 

Ωστόσο, τρεις ομάδες από την Ιεράπετρα, τη Χάλκη και τα Τρίκαλα ξεχώρισαν με τις έξυπνες λύσεις που πρότειναν για την επίλυση θεμάτων που απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες. 

Οι AgroTech προτείνουν «έξυπνες λύσεις» για τη διαχείριση των καλλιεργειών, μέσω διαδικτύου, για τους γεωργούς της περιοχής του Λασιθίου

Παραδοσιακά θεωρούμε ότι η καλλιέργεια της γης γίνεται με τα χέρια, ωστόσο, μία ομάδα μαθητών από την Ιεράπετρα βάλθηκε να μας αποδείξει ότι μπορεί να γίνει, εξίσου αποδοτικά, και με τη χρήση πληκτρολογίου. Η ιδέα αυτή και η εξαιρετική υλοποίηση έφεραν την ομάδα AgroTech με το project «Γεωργία και Ίντερνετ των Πραγμάτων» στην πρώτη θέση του 4ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Generation Next.

Οι AgroTech από τη σχολή EduRobots – Εκπαιδευτική Ρομποτική διέκριναν ότι στο Λασίθι όχι μόνο υπάρχει έντονη αγροτική δραστηριότητα αλλά και ότι οι εντατικοί ρυθμοί καλλιέργειας της περιοχής οδηγούν πολλούς γεωργούς στην αναζήτηση νέων αξιοποιήσιμων εδαφών, μακριά από τον τόπο κατοικίας τους. Αναζητώντας μία λύση που θα επέτρεπε στους αγρότες να εξοικονομήσουν πόρους (χρόνο και κόστος), οι AgroTech ανέπτυξαν ένα σύστημα απομακρυσμένης διαχείρισης της καλλιεργήσιμης γης. 

Ειδικότερα, το σύστημα επιτρέπει την εξ’ αποστάσεως και σε πραγματικό χρόνο, παρακολούθηση των καλλιεργειών: Ποικιλία αισθητήρων καταγράφουν τις συνθήκες που επικρατούν στις καλλιέργειες, όπως θερμοκρασία, υγρασία ατμόσφαιρας και εδάφους κ.ά. και ενημερώνουν ανά πάσα στιγμή τους καλλιεργητές. 

Με τη βοήθεια της τεχνολογίας, οι AgroTech πρότειναν μία λύση «έξυπνης γεωργίας» που θα μπορούσε να λύσει τα χέρια των τοπικών καλλιεργητών και να ενθαρρύνει και άλλους ανθρώπους να ασχοληθούν με την καλλιέργεια της εύφορης γης του Λασιθίου. 

Η Chalki Aqua Team ευαισθητοποιεί με «έξυπνο» τρόπο τους ακρίτες για την υπερκατανάλωση του νερού

Ο «έξυπνος» τρόπος ευαισθητοποίησης για το περιβάλλον απασχόλησε και την ομάδα Chalki Aqua Team από το Γυμνάσιο – Λ.Τ. Χάλκης, η οποία κατέλαβε τη δεύτερη θέση στον Διαγωνισμό με το project «Chalki Water Reserve Display». 

Για τα ακριτικά νησιά, όπως η Χάλκη, η εξοικονόμηση νερού είναι πολύ σημαντική, καθώς τα αποθέματα είναι περιορισμένα. Δεδομένου λοιπόν ότι τα νησιά αυτά είτε χρησιμοποιούν μονάδες αφαλάτωσης, είτε προμηθεύονται νερό από αλλού, η Chalki Aqua Team δημιούργησε ένα σύστημα ευαισθητοποίησης των κατοίκων και των επισκεπτών σχετικά με την εξοικονόμηση νερού, με απώτερο στόχο τη μείωση της κατανάλωσης. 

Το σύστημα αποτελείται από μια συσκευή μέτρησης της στάθμης του νερού στη δεξαμενή ύδρευσης του δήμου Χάλκης και από μία συσκευή προσομοίωσης, η οποία αδειάζει και γεμίζει αυτόματα, ανάλογα με το ποσοστό πληρότητας της δεξαμενής. 

Ως αποτέλεσμα, χάρη στην «έξυπνη» λύση της Chalki Aqua Team, κάτοικοι και επισκέπτες έχουν ανά πάσα στιγμή εικόνα των υδάτινων αποθεμάτων του νησιού, γεγονός που τους βοηθά να κατανοήσουν το πρόβλημα και να αλλάξουν τη στάση τους, σχετικά με την ορθή κατανάλωση νερού.

Μία «έξυπνη» λύση από τους Virus Bots για ασφαλείς σχολικές αίθουσες 

Εν μέσω πανδημίας, η ασφαλής προσέλευση των μαθητών και των καθηγητών στις σχολικές αίθουσες, απασχόλησε το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. Από εκεί ορμώμενη η ομάδα μαθητών Virus Bots από το 1ο ΕΠΑΛ Τρικάλων, ανέπτυξε το project «Παρακολούθηση επιβαρυντικών παραγόντων για την ανάπτυξη ιικού φορτίου στις σχολικές αίθουσες» και κατέλαβε την τρίτη θέση στον Διαγωνισμό. 

Πιο συγκεκριμένα, οι Virus Bots, κατασκεύασαν ένα ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης και λήψης μέτρων που αποτελείται από: (α) Μια συσκευή που ανιχνεύει και μετράει παράγοντες που ενδεχομένως σχετίζονται με την ανάπτυξη ιικού φορτίου στις σχολικές αίθουσες, όπως θερμοκρασία, υγρασία, CO2, tVOC, συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων κ.ά, καταγράφοντας και τα αντίστοιχα δεδομένα(β) Ένα σύστημα καθαρισμού του αέρα, το οποίο συνδέεται με τη συσκευή και τίθεται σε λειτουργία εφόσον υπάρξει ανάγκη και (γ) Ένα application που συνοδεύει τη συσκευή και δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο. 

Ανταποκρινόμενοι στις υψηλές απαιτήσεις ασφάλειας που προέκυψαν λόγω πανδημίας, οι Virus Bots πρότειναν μία έξυπνη λύση, διπλής ωφέλειας: Αφενός μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη και την αποτροπή της μετάδοσης διαφόρων ιών στις σχολικές αίθουσες. Αφετέρου, συγκεντρώνοντας δεδομένα για τον τρόπο που διάφοροι περιβαλλοντικοί παράγοντες ευνοούν την ανάπτυξη και τη μεταδοτικότητα των ιών, συμβάλλει στο ευρύτερο ερευνητικό έργο της επιστημονικής κοινότητας. 

Το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Ψηφιακών Δεξιοτήτων Generation Next υλοποιείται από το 2017 από το Ίδρυμα Vodafone, σε συνεργασία με τον Εκπαιδευτικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό SciCo – Επιστήμη Επικοινωνία και την ακαδημαϊκή συμβολή της Ελληνογερμανικής Αγωγής. Μέχρι σήμερα, μέσω του προγράμματος γεννήθηκαν 535 καινοτόμες ιδέες από 168 περιοχές της χώρας, ενώ 92.000 ωφελούμενοι είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις νέες τεχνολογίες και να πειραματιστούν με τον κόσμο του STEM.