Ένας από τους πιο σημαντικούς οικονομικούς βραχίονες της Ελλάδας που κλονίστηκε συθέμελα από την πανδημία της COVID-19 είναι ο τουρισμός.

Παρ’ όλα αυτά και μέσα σε αυτές τις συνθήκες βρέθηκαν επαγγελματίες, επιχειρήσεις και φορείς διεθνώς που γέννησαν καλές ειδήσεις. Εστιατόρια και σεφ που παρέχουν δωρεάν γεύματα, δωρεές κλινών ΜΕΘ, μάσκες, χρηματικά ποσά με πιο πρόσφατο το ένα εκατομμύριο ευρώ από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας, πρωτοβουλίες ενίσχυσης του υγειονομικού συστήματος από αεροπορικές εταιρείες, αεροσυνοδοί που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στον κλάδο της υγείας και πολλές ακόμη ιστορίες προσφοράς καταγράφονται μέσα στο ζοφερό περιβάλλον που διαμορφώνεται λόγω της πανδημίας.

«Αν ψάχνετε για καλές ειδήσεις σε ό,τι αφορά τον τουρισμό δείτε πώς κινητοποιούνται οι άνθρωποι που εργάζονται σε αυτόν τον κλάδο, οι επιχειρηματίες αλλά και οι εταιρείες, για να προσφέρουν και να στηρίξουν τους αγωνιστές της πρώτης γραμμής», σημειώνει, μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Δημήτρης Μπούχαλης, καθηγητής Τουρισμού στο Bournemouth University της M. Βρετανίας και διευθυντής του e-tourism Lab.

Μελετώντας και αναλύοντας μοντέλα, αριθμούς και νούμερα για τη μετά covid-19 εποχή και συχνά ερωτηθείς για το τι πρέπει να κάνουν οι άνθρωποι του τουρισμού σήμερα, η απάντηση του καθηγητή είναι ξεκάθαρη.

«Να συστρατευθούμε. Σε όλον τον κόσμο η οικονομία “κοχλάζει” και έρχεται ένα ανθρωπιστικό και οικονομικό “τσουνάμι”, που μπορεί να συγκριθεί μόνο με πόλεμο. Στον πόλεμο, ωστόσο, καταστρέφονται οι υποδομές ενώ στην περίπτωση της πανδημίας αυτό δεν ισχύει. Εκείνο, όμως, που πρέπει να εξετάσουμε για την επόμενη μέρα είναι το πώς θα επαναφέρουμε την οικονομία από την καταστροφή, με μοντέλα μεταπολιτικής ανασυγκρότησης. Ωστόσο, σήμερα, όσο είναι σε εξέλιξη η πανδημία, εκείνο που πρέπει να κάνουμε είναι να υποστηρίξουμε τις “αμυντικές γραμμές του πολέμου”. Εκείνους που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή: γιατρούς, νοσηλευτές κτλ», τονίζει ο κ. Μπούχαλης.

Αναμφίβολα, όπως επισημαίνει ο καθηγητής, χρειάζεται πλάνο και στρατηγική αλλά σε αυτήν τη φάση που όλα είναι ρευστά χρειάζεται συστράτευση.

«Για το λόγο αυτό δημιουργήσαμε, μεταξύ άλλων, και μια σελίδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (https://www.facebook.com/360TourismSolidarity), όπου συγκεντρώνουμε όλες τις δράσεις, ενέργειες, πρωτοβουλίες που γίνονται από τους ανθρώπους του τουρισμού και αναδεικνύουν το πνεύμα αλληλεγγύης. Θέλουμε έτσι να εμπνευστούν ακόμη περισσότεροι. Να προβάλουμε την Ελλάδα της αλληλεγγύης», επισημαίνει ο κ. Μπούχαλης.

«Δεν υπάρχουν λύσεις και συνταγές», υπογραμμίζει ο καθηγητής, «και το πρώτο πράγμα που πρέπει να φροντίσουμε είναι να βγούμε από αυτήν την κατάσταση με τις λιγότερες δυνατόν απώλειες».

Προσθέτει δε ότι «στη δεύτερη φάση θα χρειαστεί ένας επανασχεδιασμός για το αμέσως επόμενο διάστημα και μετά, σε βάθος πενταετίας και δεκαετίας, με βάση τη βιωσιμότητα στον τουρισμό. Τίποτα δεν θα είναι όπως πριν. Σήμερα πάντως, θα πρέπει να φροντίσουμε για τις απαντήσεις που θα έχουμε, όταν στο μέλλον τεθεί η ερώτηση “τι έκανες στον πόλεμο μπαμπά;”».