Όλοι έχουμε ακούσει για τη Black Friday, τη μεγαλύτερη ημέρα εκπτώσεων του χρόνου. Πόσοι όμως γνωρίζουμε πώς ξεκίνησε και ποια είναι η πραγματική της ιστορία; Ο θεσμός της «Μαύρης Παρασκευής» γεννήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες στα μέσα του 20ού αιώνα, όταν, τη δεκαετία του 1950 και του 1960 ο όρος «Black Friday» – κατά την επικρατέστερη ερμηνεία- άρχισε να χρησιμοποιείται από την αστυνομία της Φιλαδέλφειας για να περιγράψει το χάος που επικρατούσε στους δρόμους την Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών (Thanksgiving). Εκείνη την ημέρα, οι δρόμοι πλημμύριζαν από χιλιάδες καταναλωτές και τουρίστες που κατέφθαναν στην πόλη για να επωφεληθούν από τις μεγάλες εκπτώσεις και να σηματοδοτήσουν ανεπίσημα την έναρξη της εορταστικής περιόδου.
Η προέλευση της ονομασίας και γιατί τη λέμε «Μαύρη Παρασκευή»
Η ονομασία έχει αρκετές ερμηνείες. Εκτός από τη χρήση της από την αστυνομία της Φιλαδέλφειας, μια μεταγενέστερη και πιο θετική εξήγηση δόθηκε από τον εμπορικό κόσμο: η ημέρα ονομάστηκε «μαύρη» επειδή οι επιχειρήσεις περνούσαν «από το κόκκινο στο μαύρο» στα λογιστικά τους βιβλία – δηλαδή, από ζημία σε κέρδος – χάρη στον τεράστιο όγκο πωλήσεων. Έτσι, ο όρος που αρχικά είχε αρνητικό περιεχόμενο μετατράπηκε σταδιακά σε συνώνυμο της μεγάλης εμπορικής επιτυχίας.
Η εξάπλωση του θεσμού παγκοσμίως

Από ένα τοπικό αμερικανικό φαινόμενο, η Black Friday εξελίχθηκε σε παγκόσμια εμπορική γιορτή. Μέσα σε λίγες δεκαετίες, καταστήματα και ηλεκτρονικές πλατφόρμες σε όλο τον κόσμο υιοθέτησαν τον θεσμό, προσφέροντας θεαματικές εκπτώσεις σε προϊόντα κάθε είδους – από ρούχα και ηλεκτρονικά μέχρι υπηρεσίες και ταξίδια, μετατρέποντας την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου σε σημείο αναφοράς για τον παγκόσμιο εμπορικό χάρτη.
Η Black Friday στην Ελλάδα
Η Black Friday έκανε την εμφάνισή της στην Ελλάδα γύρω στο 2015, όταν μεγάλες αλυσίδες λιανικής, κυρίως στον τομέα της τεχνολογίας και των ηλεκτρονικών ειδών, υιοθέτησαν για πρώτη φορά το αμερικανικό πρότυπο εκπτώσεων. Η πρωτοβουλία βρήκε άμεση ανταπόκριση από το ελληνικό κοινό, καθώς οι καταναλωτές έσπευσαν να εκμεταλλευτούν τις προσφορές και να πραγματοποιήσουν αγορές που είχαν αναβάλει.
Τα επόμενα χρόνια, ο θεσμός εξαπλώθηκε ραγδαία σε όλο το φάσμα της αγοράς: από είδη ένδυσης και υπόδησης μέχρι καλλυντικά, έπιπλα, είδη σπιτιού και ταξιδιωτικές υπηρεσίες. Πολλά φυσικά καταστήματα επένδυσαν στη διακόσμηση και τη διαφήμιση, ενώ οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες παρουσίασαν εντυπωσιακή αύξηση στις πωλήσεις.

Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του θεσμού στη χώρα μας έχει παίξει η εξοικείωση των Ελλήνων με τις ηλεκτρονικές αγορές, ιδιαίτερα μετά το 2020, όταν η πανδημία ώθησε ακόμα περισσότερους καταναλωτές να στραφούν στο online shopping. Έτσι, η Black Friday έχει εξελιχθεί όχι μόνο σε ευκαιρία για προσφορές αλλά και σε δείκτη της αγοραστικής συμπεριφοράς των Ελλήνων.
Πότε είναι η Black Friday το 2025
Φέτος, η Black Friday θα πραγματοποιηθεί στις 28 Νοεμβρίου 2025, περίπου έναν μήνα πριν από τα Χριστούγεννα. Είναι η ιδανική περίοδος για να εκμεταλλευτεί κανείς τις εκπτώσεις και να κάνει τις πρώτες αγορές για τις γιορτές – ιδιαίτερα σε προϊόντα τεχνολογίας, που παραδοσιακά βρίσκονται στο επίκεντρο των προσφορών.
Από μία ημέρα… σε ολόκληρη εβδομάδα εκπτώσεων
Αν και αρχικά η Black Friday διαρκούσε μόνο 24 ώρες, σήμερα έχει επεκταθεί σε ολόκληρη εβδομάδα ή και περισσότερο, ανάλογα με την πολιτική κάθε καταστήματος. Οι εκπτώσεις συχνά κορυφώνονται τη Δευτέρα που ακολουθεί, γνωστή ως Cyber Monday, αφιερωμένη κυρίως στις ηλεκτρονικές αγορές. Έτσι, οι καταναλωτές έχουν πλέον περισσότερο χρόνο να εντοπίσουν τις καλύτερες προσφορές και να κάνουν στοχευμένες επιλογές.