Με τρεις νέες παραστάσεις θεάτρου, χορού και περφόρμανς συνεχίζεται το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, φιλοξενώντας στην Πειραιώς 260, τρία έργα που θα ενθουσιάσουν το κοινό.

Η Μητροφάγος, μια παράσταση-σάτιρα για την τοξική αρρενωπότητα

Πειραιώς 260
φωτογραφία Κική Παπαδοπούλου

Μια σάτιρα της τοξικής αρρενωπότητας με λυρικές παρεκβάσεις αποτελεί η παράσταση «Μητροφάγος», που παρουσιάζεται από τις 13 έως τις 16 Ιουνίου, στην Πειραιώς 260, σε σκηνοθεσία Ιώς Βουλγαράκη. Η παράσταση εντάσσεται στο πλαίσιο του νέου Κύκλου του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου «Η Σκηνή των Βιβλίων» καθώς βασίζεται στο γραμμένο το 2010 ομώνυμο βιβλίο του Αργεντίνου Ρόκε Λαρράκι «Μητροφάγος».

Το έργο διαδραματίζεται το 1907 σε ένα σανατόριο των προαστίων του Μπουένος Άιρες, όπου μια ομάδα γιατρών αποφασίζουν να υλοποιήσουν ένα τερατώδες πείραμα με στόχο να διερευνήσουν το όριο μεταξύ ζωής και θανάτου. Με εντυπωσιακό κυνισμό, με ιδιάζον χιούμορ και μια αλλόκοτη ατμόσφαιρα τρόμου, ο συγγραφέας Ρόκε Λαρράκι δημιουργεί έναν κόσμο απελπισμένο και γκροτέσκο. Ανδρική υπόθεση τόσο η δράση όσο και η αφήγησή της στον κόσμο αυτό.

Όλοι άνδρες, οι γιατροί του σανατορίου με ένα δικαίωμα που μοιάζει από πάντα κεκτημένο, παρά την ελάχιστη αρχικά ηθική τους αντίσταση, ορίζουν τις ζωές δεκάδων ανθρώπων και ενορχηστρώνουν μια δυστοπία από την οποία ούτε οι ίδιοι ασφαλώς βρίσκουν την έξοδο. Παράλληλα, όσο το πείραμα εξελίσσεται, μια γυναίκα, η προϊσταμένη των νοσηλευτριών, αποτελεί το αντικείμενο του πόθου όλης της επιστημονικής ομάδας. Έτσι, ανελέητος με το φύλο του, ο συγγραφέας δεν διστάζει να το γελοιοποιήσει σε όλα τα κρίσιμα πεδία: ανδρική εξουσία, αυτοπραγμάτωση, φιλοδοξία, έρωτας αλλά και αναζήτηση νοήματος.

Μέσα από την ιστορία μιας ομάδας τρομερά γελοίων, αναπάντεχα επικίνδυνων αλλά και μέτριων επιστημόνων, επιχειρεί την ανατομία μιας απάθειας. Ανάμεσα σε αποκεφαλισμούς, φορεία, στύσεις, τσιγάρα, ψηφοφορίες, ανδρικές φαντασιώσεις, κάποιο θεμελιώδες εξάρτημα της ανθρώπινης φύσης καταστρέφεται ολοσχερώς. Αφήνει ίχνη άραγε αυτή η καταστροφή;

Στην παράσταση πρωταγωνιστούν ο Δημήτρης Δρόσος, η Μαργαρίτα Κλάγκου, ο Νικόλας Παπαδομιχελάκης, ο Διονύσης Πιφέας, ο Αινείας Τσαμάτης, ο Νικόλας Χανακούλας και η Χριστίνα Χριστοδούλου.

Πληροφορίες εισιτηρίων: aefestival.gr

Αλέξανδρος Σταυρόπουλος – Ποιος θα της το πει;

Πειραιώς 260
φωτογραφία Κική Παπαδοπούλου

Αντλώντας έμπνευση από τη μορφή της Χιονάτης, η παράσταση χορού Ποιος θα της το πει; του Αλέξανδρου Σταυρόπουλου ανεβαίνει από τις 14 έως τις 16 Ιούνιου στην ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260. Το ανατρεπτικό έργο του χορογράφου προσεγγίζει το διαχρονικό παραμύθι με σύγχρονο και αφαιρετικό τρόπο. Αντί να το αφηγείται, εστιάζει στα σύμβολα που καθόρισαν τη μυθολογία του: το μήλο, τον καθρέφτη, το φιλί και τον αριθμό επτά.

Με βασικό εργαλείο το χιούμορ, η παράσταση αποδομεί στερεότυπα και απευθύνεται με αμεσότητα στο κοινό, δημιουργώντας μια εμπειρία προσιτή και απολαυστική για όλες τις ηλικίες. Μέσα από την αρμονική συνύπαρξη της κίνησης, της μουσικής και του εικαστικού σχεδιασμού, το έργο μάς ξανασυστήνει ένα κλασικό παραμύθι με φρέσκια ματιά.

Η χορογραφία, που εκτελούν τέσσερις χορεύτριες (Μαίρη Γιαννούλα, Ελευθερία Ηλιοπούλου, Εύα Γεωργιτσοπούλου, Φωτεινή Μουχτούρη) συνδυάζει την ενέργεια και την εξωστρέφεια της ποπ κουλτούρας με τη διαχρονική γοητεία των αρχετύπων, προσκαλώντας τους θεατές να ανακαλύψουν νέες ερμηνείες. Η μινιμαλιστική, αβανγκάρντ αισθητική των κοστουμιών και οι χρωματικές αντιθέσεις στα σκηνικά συνθέτουν έναν κόσμο που ισορροπεί ανάμεσα στη μαγεία και την αφαίρεση.

Μετά το Cinderella’s και το On Wednesdays We Wear Pink, ο χορογράφος Αλέξανδρος Σταυρόπουλος, βραβευμένος από τη διεθνή πλατφόρμα Aerowaves (2021) και Fellow του Προγράμματος Υποστήριξης Καλλιτεχνών από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στρέφεται για τρίτη φορά στις αντιφάσεις των αναπαραστάσεων της θηλυκότητας στην εικονοποιία των σύγχρονων μέσων, επεκτείνοντας μέσα από τη νέα αυτή παραγωγή τη δημιουργική του εξερεύνηση.

Σύλληψη – Χορογραφία: Αλέξανδρος Σταυρόπουλος
Δραματουργική έρευνα: Μπετίνα Παναγιωτάρα
Ερμηνεύουν: Μαίρη Γιαννούλα, Ελευθερία Ηλιοπούλου, Εύα Γεωργιτσοπούλου, Φωτεινή Μουχτούρη

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (ΧΩΡΟΣ Β)
Στις 14 – 16 Ιουνίου στις 21.30
Πληροφορίες εισιτηρίων: aefestival.gr

El Conde de Torrefiel (Ο Κόμης του Τορεφιέλ)

Πειραιώς 260
φωτογραφία Andrea Macchia

Aπό τις 12 έως τις 14 Ιουνίου η Πειραιώς 260 υποδέχεται την φοβερή κολεκτίβα από τη Βαρκελώνη El Conde de Torrefiel με την περφόμανς Το φως μιας λίμνης / La luz de un lago. Το νέο τους έργο προσκαλεί τους θεατές να παρακολουθήσουν μια ιδιότυπη ταινία που συνενώνει θραύσματα από τη ζωή ανθρώπων σε ξεχωριστούς τόπους και διαφορετικές μεταξύ τους χρονικές στιγμές.

Τι υπάρχει κάτω το «Φως της λίμνης»

Ένα ζευγάρι που γνωρίζεται σε μια συναυλία των Massive Attack στο Μάντσεστερ το 1995. Δυο άντρες που αμφισβητούν την ομοφοβία με φόντο την ελληνική πρωτεύουσα. Η πρεμιέρα μιας όπερας, που δημιουργήθηκε με τεχνητή νοημοσύνη, στη Βενετία του 2036. Μια τρανς γυναίκα στο μετρό του Παρισιού. Στo Φως μιας λίμνης του καλλιτεχνικού ντουέτου της Tanya Beyeler (Ελβετία) και του Pablo Gisbert (Ισπανία) τέσσερις ιστορίες συνυφαίνονται μεταξύ τους, εμφανίζονται και εξαφανίζονται η μία μέσα στην άλλη, σε μια αφηγηματική μπάμπουσκα, σε έναν καλειδοσκοπικό αντικατοπτρισμό (mise-en-abȋme).

Το έργο μιλάει για τον έρωτα, την εργασιακή πραγματικότητα και τη βία σ’ έναν κόσμο απροσδιόριστο, γεμάτο ασάφειες και θολά σημεία. Οι El Conde de Torrefiel με αυτή την περφόμανς μας φέρνουν μπροστά σε μια ανατρεπτική σκηνική γλώσσα που κινείται στο μεταίχμιο θεάτρου, χορού, και εικαστικής εγκατάστασης. Το Φως μιας λίμνης μας προσκαλεί σ’ ένα συνειρμικό ταξίδι μέσα από εικόνες που ζωντανεύουν με προβολές κειμένων, αφήγηση με voice-over και εμβυθιστικό ήχο.

Η ομάδα δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στον ήχο και αυτή τη φορά γίνεται κεντρικός πυλώνας της perfomance. Σκοπός τους είναι να ανακτήσουν την αίσθηση της ακοής σε σχέση με την όραση, εμπνεόμενοι από τον Καναδό φιλόσοφο Marshall McLuhan, που επισημαίνει ότι μέχρι την εμφάνιση της γραφής η επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων εκφραζόταν μέσω του ήχου.

Το ντουέτο (που πήρε αύτη την αινιγματική ονομασία από ένα δρόμο στη Βαλένθια και με σπουδές θέατρου και φιλοσοφίας στη φαρέτρα του) εστιάζει αποκλειστικά στον 21ο αιώνα και στη σχέση μεταξύ προσωπικού και πολιτικού. Πιο συγκεκριμένα, «μεταξύ των νέων μορφών ολοκληρωτισμού και της πνευματικής αποξένωσης, μεταξύ της αίσθησης ευθύνης και της προσωπικής ελευθερίας» όπως σημειώνουν οι ίδιοι.

Ιδέα και δημιουργία: El Conde de Torrefiel
Σκηνοθεσία – δραματουργία – κείμενο: Tanya Beyeler και Pablo Gisbert

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260- ΧΩΡΟΣ Ε
12 – 14 Ιουνίου 2025 στις 21.00
Πληροφορίες εισιτηρίων: aefestival.gr