Η διασφάλιση της μέγιστης δυνατής ασφάλειας στα οχήματά της αποτελεί  προτεραιότητα αλλά και παράδοση για την Škoda, καθώς ένα 100 L ήταν το πρώτο όχημα που υποβλήθηκε σε επίσημα τεκμηριωμένες δοκιμές πρόσκρουσης στην πρώην Τσεχοσλοβακία και συγκεκριμένα στην Πράγα, πριν από 50 χρόνια. 

Σήμερα, η μάρκα διαθέτει μια υπερσύγχρονη εγκατάσταση δοκιμών πρόσκρουσης στο κέντρο δοκιμών Polygon, στο Úhelnice. Τα αποτελέσματα από τις δοκιμές αναφοράς EuroNCAP και τις δοκιμές GlobalNCAP για την ασφάλεια σύγκρουσης στοιχειοθετούν ένα εντυπωσιακό ιστορικό για τον κατασκευαστή από την Τσεχία, καθώς και τα 15 νέα μοντέλα της εταιρείας που παρουσιάστηκαν από το 2008 έχουν συγκεντρώσει την υψηλότερη βαθμολογία πέντε αστέρων. Το 2021, τα τρέχοντα Fabia και Enyaq iV αξιολογήθηκαν ως τα ασφαλέστερα οχήματα στις κατηγορίες τους.

Το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αξιολόγησης Νέου Αυτοκινήτου (EuroNCAP) είναι ένας οργανισμός πολλαπλών υπηρεσιών που ιδρύθηκε το 1997 από υπουργεία μεταφορών, συλλόγους αυτοκινήτου, ασφαλιστικές ενώσεις και ερευνητικά ιδρύματα από οκτώ ευρωπαϊκές χώρες. Ο οργανισμός εκτελεί δοκιμές πρόσκρουσης σε τρέχοντα οχήματα της αγοράς και αξιολογεί την ενεργητική και παθητική ασφάλειά τους καθώς και την ασφάλεια απεγκλωβισμού και διάσωσης. 

Η πιο σημαντική πτυχή της διαδικασίας αξιολόγησης είναι η δοκιμή μετωπικής πρόσκρουσης, για την οποία η Škoda προετοιμάζεται εντατικά με τη χρήση εμπεριστατωμένων προσομοιώσεων. Τα αρχικά πήλινα μοντέλα των νέων μοντέλων σκανάρονται και δημιουργούνται τα πρώτα ψηφιακά σχέδια στα οποία δοκιμάζονται διάφορα σχεδιαστικά στοιχεία, καμπύλες και επιφάνειες. Μόλις ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός, ολόκληρο το όχημα κατασκευάζεται ως ψηφιακό μοντέλο στον υπολογιστή. Σε αυτό το μοντέλο με τη βοήθεια προσομοιώσεων μπορούν να  δοκιμαστούν εικονικά όλες οι συνθήκες φορτίου και να βελτιστοποιηθούν πολλά χαρακτηριστικά του οχήματος, όπως η ακαμψία, η δομική αντοχή, η συμπεριφορά σε σύγκρουση ή ακόμα και η ακουστική. Περίπου 1.000 προσομοιώσεις υπολογιστή προηγούνται της πρώτης πραγματικής δοκιμής πρόσκρουσης. Περίπου δέκα πραγματικές δοκιμές πρόσκρουσης πραγματοποιούνται εσωτερικά κατά τη διάρκεια εξέλιξης ενός οχήματος. Δοκιμές πραγματοποιούνται επίσης σε μεμονωμένα μέρη του αμαξώματος, όπως το καπό και ο μπροστινός προφυλακτήρας. Υπάρχουν περίπου 140 εικονικές προσομοιώσεις πριν από την πραγματική δοκιμή κάθε εξαρτήματος.

50 χρόνια δοκιμών πρόσκρουσης στην Τσεχία

Η πρώτη δοκιμή πρόσκρουσης με όχημα της Škoda πραγματοποιήθηκε ήδη από το 1968 στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου στο Mladá Boleslav. Ένα 1000 MB προσέκρουσε σε τοίχο με ταχύτητα περίπου 20 χλμ/ώρα. Ωστόσο δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία σχετικά με αυτή τη δοκιμή. 

Η πρώτη επίσημα καταγεγραμμένη  δοκιμή πρόσκρουσης έλαβε χώρα τον Μάιο του 1972 στην Πράγα σε μια εγκατάσταση δίπλα στο σημερινό διεθνές αεροδρόμιο Václav Havel. Η δοκιμή διεξήχθη από το Κρατικό Ινστιτούτο Έρευνας Μηχανοκίνητων Οχημάτων (ÚVMV) σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς της UNECE (Οικονομική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη). Αυτοκίνητο της δοκιμής ήταν ένα Škoda 100 L, το νεότερο μοντέλο της εταιρείας εκείνη την εποχή, που βρισκόταν στην παραγωγή από το 1969 και εξαγόταν στη Δυτική Ευρώπη. Παρόλο που η πιστοποίηση ασφαλείας δεν ήταν ακόμη υποχρεωτική στην πρώην Τσεχοσλοβακία, είχε γίνει υποχρεωτική σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Ο χώρος για τη δοκιμή έπρεπε να σχεδιαστεί και να κατασκευαστεί σχεδόν εξολοκλήρου από το προσωπικό του ÚVMV. Οι συνεργάτες του Ινστιτούτου ανέπτυξαν την ειδική πλατφόρμα με πύραυλο ατμού η οποία θα ωθούσε το δοκιμαζόμενο αυτοκίνητο χωρίς οδηγό. Το όχημα και η πλατφόρμα ώθησης έμειναν στην κατάλληλη τροχιά χάρη σε μια ράγα η οποία σταματούσε περίπου πέντε μέτρα πριν από ένα τσιμεντένιο τοίχο. Η πλατφόρμα ώθησης σταμάτησε από ένα σφηνόφρενο και το αυτοκίνητο προσέκρουσε στον τοίχο με ταχύτητα περίπου 50 χλμ/ώρα. Μια κάμερα υψηλής ταχύτητας με 1.000 καρέ ανά δευτερόλεπτο κατέγραψε την εξέλιξη της πρόσκρουσης.

Μετά την επιτυχημένη πρεμιέρα, ξεκίνησε η διεξαγωγή τακτικών δοκιμών πρόσκρουσης. Η εγκατάσταση δοκιμών στην Πράγα παρέμεινε σε λειτουργία μέχρι το 1996. Ωστόσο, το ÚVMV είχε ήδη ανοίξει και ένα νέο κέντρο δοκιμών από το 1975 στις πρώην εγκαταστάσεις της τσέχικης εταιρίας κατασκευής επαγγελματικών οχημάτων Avia. Το νέο κέντρο περιλάμβανε έναν κλειστό χώρο δοκιμών καθώς και έναν υπαίθριο πύργο πτώσης στον οποίο οι δοκιμές πρόσκρουσης πραγματοποιούνταν με ρίψη των οχημάτων από ύψος. Σε αυτό το κέντρο δοκιμάζονταν παράλληλα πολλά εξαρτήματα και αξεσουάρ, όπως ζώνες ασφαλείας, καθίσματα και σχάρες οροφής.

Το κέντρο δοκιμών Polygon

Μετά την εξαγορά του τσέχικου ινστιτούτου ÚVMV, ο οργανισμός TÜV Bayern (σήμερα γνωστός ως TÜV SÜD) άνοιξε το δικό του κέντρο δοκιμών στον δήμο Úhelnice κοντά στο Mladá Boleslav το 1996. Το πρώτο όχημα που δοκιμάστηκε εκεί ήταν μια Octavia. Το 2000 και το 2001, η Škoda ανακαίνισε ριζικά την αίθουσα δοκιμών προχωρώντας ταυτόχρονα στην επέκτασή της από τα 50 στα 100 μέτρα. Χάρη στην επέκταση τα οχήματα μπορούσαν να επιταχύνονται με πιο σταθερό ρυθμό, έτσι ώστε η θέση των ανδρείκελων δοκιμής να μην μεταβάλλεται. Η μάρκα διαδραμάτισε βασικό ρόλο στην προώθηση της μετάβασης από τις αναλογικές στις ψηφιακές κάμερες καταγραφής. Το 2011, η εταιρεία εξαγόρασε το κέντρο δοκιμών και συνέχισε τη λειτουργία του σε συνεργασία με τον TÜV SÜD Τσεχίας. Τον Μάρτιο του 2020 τέθηκε σε λειτουργία το υπερσύγχρονο, νέο εργαστήριο δοκιμών πρόσκρουσης που είναι υπερδιπλάσιο σε σχέση με την παλαιότερη εγκατάσταση και η αίθουσα δοκιμών πρόσκρουσης έχει πλέον μήκος πάνω από 180 μέτρα. Στην καρδιά του εργαστηρίου βρίσκεται ένα ηλεκτρικό σύστημα κίνησης το οποίο επιτρέπει την μετωπική σύγκρουση δύο οχημάτων με συνολικό βάρος έως 3,5 τόνους και με ταχύτητα έως και 65 χλμ/ώρα ή την πρόσκρουση ενός οχήματος σε σταθερό εμπόδιο με έως και 120 χλμ/ώρα. Προς το παρόν στη νέα εγκατάσταση προσομοιώνονται μετωπικές συγκρούσεις δύο οχημάτων με ταχύτητα 50 χλμ/ώρα. Ως επιβάτες στα οχήματα δοκιμών χρησιμοποιούνται εννέα ανδρείκελα ενηλίκων και τέσσερα παιδιών, με διαφορετικά χαρακτηριστικά σωματοδομής. 

Ο έλεγχος της ακρίβειας με την οποία τα ανδρείκελα τοποθετούνται στη θέση τους γίνεται με τη βοήθεια στατικής φωτογραμμετρίας. Η μεγάλη γκάμα εξοπλισμού για την διεξαγωγή όλων των σύγχρονων σεναρίων δοκιμών περιλαμβάνει μεταξύ άλλων έναν τοίχο μέτρησης ο οποίος καταγράφει τις δυνάμεις που αναπτύσσονται κατά την πρόσκρουση, καθώς και 20 στατικές και 30 on-board κάμερες HD υψηλής ταχύτητας για την τεκμηρίωση όλων των δεδομένων. Σε ένα ξεχωριστό χώρο, η Škoda έχει δημιουργήσει μια εγκατάσταση στην οποία πλημμυρίζονται οχήματα και η οποία χρησιμοποιείται (όπως απαιτείται από τα σχετικά πρωτόκολλα) στη συνέχεια των δοκιμών πρόσκρουσης που αφορούν ηλεκτρικά οχήματα.