Η 4 Ιουλίου ήταν πάντα μια ημερομηνία με μεγάλη σημασία για το Fiat 500: Tο «σπουδαίο μικρό αυτοκίνητο» και έμβλημα της μαζικής αυτοκίνησης στην Ιταλία, το οποίο έχει διατεθεί σε περίπου 3,8 εκατομμύρια μονάδες, παρουσιάστηκε αυτή την ημέρα το 1957. Πενήντα χρόνια μετά, το 2007, η Fiat επέλεξε να επενδύσει σ’ αυτήν την κληρονομιά και να την οδηγήσει στο μέλλον: το νέο 500 γεννήθηκε και ήταν με το καλημέρα μια τεράστια επιτυχία.

Οκτώ χρόνια αργότερα, με περισσότερες από 1,5 εκατομμύριο πωλήσεις, η «δάδα» μεταβιβάζεται στο νέο 500 με το οποίο η Fiat προετοιμάστηκε να δεχτεί τις προκλήσεις νέων αγορών, χωρίς να ξεχνάει τις δικές της βαθιές ρίζες. Φτιαγμένο από το Centro Stile της Fiat, το αυτοκίνητο έχει μια ανανεωμένη σχεδίαση στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό του, η οποία είναι σαφέστατα 500 και περισσότερο ελκυστική πια. Δεν έχει αυξηθεί σε μέγεθος αλλά περιλαμβάνει περισσότερη τεχνολογία, περισσότερες εκδόσεις κινητήρων και ιδέες προσωποποίησης: μόνο με αυτό τον τρόπο μπορεί να αναβαθμιστεί ένα σύμβολο και να αυξηθούν περαιτέρω τα χαρακτηριστικά που το έκαναν αριστούργημα.

Διαθέσιμο σε δυο εκδόσεις (κλειστή και ανοιχτή), το νέο 500 έχει μία γκάμα των κινητήρων που περιλαμβάνει τον 0.9 TwinAir (85 ίππων ή 105 ίππων) και τον κινητήρα των 1,2 λίτρων με 69 ίππους. Αξίζει να τονιστεί ότι οι δικύλινδροι κινητήρες έχουν επιδόσεις ρεκόρ σε ό,τι αφορά τις εκπομπές CO2: 90 g/km για τον κινητήρα των 85 ίππων και 99 για την έκδοση των 105 ίππων. Το νέο 500 είναι το μόνο αυτοκίνητο στην κατηγορία του, μαζί με το Panda, που προσφέρει ένα μικρό κινητήρα diesel ο οποίος αποτελεί το καλύτερο δείγμα της σύγχρονης τεχνολογίας: τον 1.3 16v Multijet 95 hp (διαθέσιμος μετά το λανσάρισμα), που εκπέμπει μόλις 89 g/km CO2 και καλύπτει τις προδιαγραφές Euro 6.

Το Lingotto στο Τορίνο

Το Lingotto στο Τορίνο επιλέχθηκε να είναι ο τόπος της παγκόσμιας πρεμιέρας του νέου 500 κι αυτό δεν είναι τυχαίο. Πρόκειται για μια συμβολική τοποθεσία, που έχει προσαρμοστεί και εξελιχτεί στη διάρκεια του χρόνου, ενώ παράλληλα παραμένει πιστό στην παράδοσή του, όπως δηλαδή ακριβώς και το σύμβολο 500. Κι ενώ άνοιξε το 1923, το εργοστάσιο της Fiat παραμένει και σήμερα θαυμαστό για τη νεωτερικότητά του και για την κομψή κατακόρυφη ανάπτυξη. Εκείνη την εποχή, η λύση της οικοδόμησης μιας πίστας δοκιμών στην οροφή κέρδισε το θαυμασμό του αρχιτέκτονα Le Corbusier.

Ακόμη και πριν ολοκληρωθεί, το κτίριο το οποίο έχει σχεδιαστεί σαν τόπος δουλειάς, είχε γίνει το σύμβολο της άνθησης της ιταλικής βιομηχανίας. Τα αυτοκίνητα που βγήκαν από τις γραμμές παραγωγής του έχουν ταξιδέψει μέσα στις δεκαετίες και συνέβαλαν στην ανάπτυξη της αυτοκίνησης στην Ιταλία έως ότου η παραγωγή μεταφέρθηκε σε πιο σύγχρονα εργοστάσια. Αφού τέθηκε εκτός λειτουργίας, το Lingotto ανακαινίστηκε ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός μεταβαλλόμενου αστικού ιστού: από καλό παράδειγμα της βιομηχανικής αρχαιολογίας, το εργοστάσιο δέχτηκε μια μεγάλη εσωτερική αναμόρφωση, διατηρώντας παράλληλα την εξωτερική του εμφάνιση αναλλοίωτη.

Ιταλικό στιλ

Το νέο 500 είναι μικρό σε διαστάσεις: έχει μήκος 357 εκατοστά, πλάτος 163 εκατοστά, ύψος 149 εκατοστά και έχει μεταξόνιο 230 εκατοστά. Η σχεδίαση του εμπρός και του πίσω μέρους έχει αλλάξει, αλλά έχει μείνει πιστό στον εαυτό του. Το εξωτερικό στιλ του νέου 500 εκφράζει τα ελκυστικά διακριτικά στοιχεία που παραδοσιακά χαρακτηρίζουν τον κλασικό πρόγονο του 1950, μόνο που σήμερα επαναβεβαιώνει την ταυτότητα του με τον πιο πλήρη τεχνολογικό εξοπλισμό.

Το νέο 500 στην ελληνική αγορά

Το λανσάρισμα του νέου 500 στην ελληνική αγορά θα γίνει στα μέσα Σεπτεμβρίου 2015. Όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη αναμένονται πρώτα οι βενζινοκίνητες εκδόσεις 1,2 λίτρων με 69 ίππους και 0,9 λίτρων με 85 και 105 ίππους, και στις αρχές του 2016 αναμένονται η πετρελαιοκίνητη έκδοση 1,3 λίτρων 95 ίππων. Οι τιμές εκκίνησης θα είναι 13.400 € (12.620€ με απόσυρση) για την έκδοση 1,2 λίτρων POP 69 ίππων.

Νίκος Τσάδαρης