Το μυστικό της «Μαντόνα του Ροδιού»

«Η ανατομία της ανθρώπινης καρδιάς αναπαρίσταται στο ρόδι που κρατά ο Ιησούς σε διάσημο πίνακα του Μποτιτσέλι»


ΚΟΣΜΟΣ
1:45
09/12/2018
Το μυστικό της «Μαντόνα του Ροδιού»
3
loading

Μόνο πριν λίγους μήνες και συγκεκριμένα τον Μάρτιο, ο δρ Ντάβιντε Λατσέρι, ειδικός σε θέματα Ιατρικής στην Τέχνη, αποκάλυπτε μία ιδιαίτερη ανατομική λεπτομέρεια να βρίσκεται «κρυμμένη» στις πτυχώσεις του μανδύα που κρατά η «Αλληγορία της Χλωρίδας» (Flora) προσπαθώντας να καλύψει το γυμνό σώμα της Θεάς του Έρωτα στον διάσημο πίνακα «Η Αφροδίτη που γεννιέται από τα νερά» του Σάντρο Μποτιτσέλι, ο οποίος εκτίθεται στην Γκαλερί Ουφίτσι στη Φλωρεντία.

Οι πτυχώσεις όπως διαμορφώνονται και το χρώμα τους στο ύφασμα, σύμφωνα με τον ίδιον, στην πραγματικότητα αναπαράγουν ένα ανθρώπινο ανατομικό χαρακτηριστικό, συγκεκριμένα έναν πνεύμονα, με τα νεύρα, τα αιμοφόρα αγγεία και τις κοιλότητες που διαιρούνται από τους βρόγχους. Μια αλληγορία που πιθανότατα είχε χρησιμοποιηθεί από τον ίδιον τον Φλωρεντινό καλλιτέχνη και στον άλλο διάσημο πίνακά του, την «Άνοιξη» («Primavera»). Το 2009, δύο Αμερικανοί επιστήμονες, οι Nenjamin Blehe και Roy Doliner, είχαν ήδη εντοπίσει το περίγραμμα των δύο πνευμόνων επιμελώς μεταμφιεσμένους στη βλάστηση και τις διακλαδώσεις των δένδρων πίσω από την εικόνα της Αφροδίτης.

Είναι ακριβώς αυτές οι προηγούμενες μελέτες που ενέπνευσαν τον Ιταλό χειρουργό να διενεργήσει περαιτέρω έρευνες για πιθανές κρυμμένες ανατομικές λεπτομέρειες στο έργο του Μποτιτσέλι και όντως πρόσφατα δημοσίευσε ένα άρθρο για μία νέα ανακάλυψη, που τώρα αφορά ένα άλλο αριστούργημα του διαλεχτού ζωγράφου της Αναγέννησης: Τη «Μαντόνα του Ροδιού» (1487), πίνακα που επίσης εκτίθεται στην Πινακοθήκη Ουφίτσι.

Σύμφωνα με τη μελέτη του Λατσέρι και της ομάδας του, που δημοσιεύθηκε στο Interactive CardioVasckular and Thoracic Surgery, στον καρπό του ροδιού που κρατά στο χέρι του ο Ιησούς βρέφος, μπορεί κάποιος κάλλιστα να αναγνωρίσει μία τέλεια ανατομική αναπαράσταση της ανθρώπινης καρδιάς. Όπως δήλωσε ο χειρουργός στο ιταλικό πρακτορείο ANSA «η διάταξη των σπόρων και των νευρώσεων στο ξεφλουδισμένο ρόδι αντιστοιχούν επακριβώς στη διάταξη των αντλιών και των δύο κόλπων στην καρδιά, τις δύο κοιλίες και την κύρια πνευμονική αορτή. Ακόμη και το στέμμα του ροδιού χωρίζεται σε δύο μέρη που μιμούνται την ανώτερη κοίλη φλέβα και το αορτικό τόξο με τις τρεις διακλαδώσεις του».

Αυτές οι εντυπωσιακές ομοιότητες με την καρδιακή ανατομία, αλλά και η θέση του καρπού, που ο Ιησούς κρατά ακριβώς μπροστά από το αριστερό του στήθος στο ύψος της καρδιάς, ενισχύει την πιθανότητα η υπόθεση του Λατσέρι να είναι βάσιμη.

Αλλά γεννάται το ερώτημα: γιατί ο καλλιτέχνης να θέλει να κρύψει αυτές τις ανατομικές λεπτομέρειες στα έργα του; Η μελέτη διευκρινίζει ότι την περίοδο εκείνη οι εικαστικοί καλλιτέχνες συχνά παρακολούθησαν μαθήματα ανατομίας, αναζητώντας μια πιο ρεαλιστική και πλαστική αναπαράσταση του ανθρώπινου σώματος. Ο Μποτιτσέλι όχι μόνον παρακολούθησε μαθήματα ανατομίας στη Μπολόνια, αλλά μετά βεβαιότητος γνώριζε και την εκτενή συλλογή ανατομικών σχεδίων του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Είναι βέβαια προφανές πως τόσο η αναπαράσταση των πνευμόνων, όσο και της καρδιάς, αντιπροσωπεύουν αλληγορίες. Το ρόδι είναι μια έντονα συμβολική εικόνα, που μπορεί να περιέχει διάφορες ερμηνείες, ιδίως σε έργα με χριστιανικό περιεχόμενο και μήνυμα. Σύμφωνα με τη μελέτη της ομάδας του Δρ Λατσέρι, ενδέχεται να συμβολίζει το σύνολο των Παθών και την Ανάσταση του Ιησού: τους άλικους σπόρους, που αντιστοιχούν στο αίμα που έχυσε ο Θεάνθρωπος για να λυτρώσει την ανθρωπότητα.

Ο Μποτιτσέλι σαφώς και δεν ήταν ο μόνος καλλιτέχνης που περιελάμβανε κεκαλυμμένες ανατομικές λεπτομέρειες στα έργα του. Αρχής γενομένης από τον Μιχαήλ Άγγελο, οι καλλιτέχνες αρέσκονταν και τολμούσαν να ενοφθαλμίζουν αινίγματα στις αυτοπροσωπογραφίες τους, αλλά και άλλους διάφορους συμβολισμούς, που μεθερμηνεύτηκαν πολύ αργότερα, εάν όχι μετά πολλούς αιώνες. Πολλές διαγνωστικές έρευνες, με προηγμένα τεχνολογικά μέσα, έχουν αποκαλύψει πάμπολλες και περίπλοκες εξεζητημένες και κρυμμένες εικόνες στα αριστουργήματα καλλιτεχνών, ακόμη –ακόμη έχουν αποκαλύψει προηγούμενες αναπαραστάσεις στα κατώτερα στρώματα του πίνακα.

Τώρα πια, η σκυτάλη της ερμηνείας περνά στους ιστορικούς Τέχνης, που αναμένεται να εισφέρουν και νέες γνώσεις και απόψεις στον διάλογο για τις συνθήκες δημιουργίας και το αληθινό —πέρα από το φαινομενικό—μήνυμα του έργου τέχνης. Ένας διάλογος που αναμένεται να είναι λίαν διαφωτιστικός και συναρπαστικός.

ΚΑΝΤΕ LIKE ΣΤΟ NEWSBEAST.GR

3
σχόλια
  1. avatar Σανός.

    Μακάριοι οι ...

  2. avatar Ch7:52,2

    Τα δε εξερχόμενα εκ του στόματος,εκ της καρδίας εξέρχονται,και εκείνα μολυνουσι τον ανθρωπον, Διότι εκ της καρδίας εξέρχονται διαλογισμοί πονηροί, φόνοι,μοιχειαι,πορνειαι,κλοπαι,ψευδομαρτυριαι,βλασφημιαι.Ταυτα είναι τα μολυνοντα τον άνθρωπον'το δε να φαγη τις με ανιπτους χείρας δεν μολύνει τον άνθρωπο.Μακαριοι οι καθαροί την καρδιαν'διότι αυτοί θέλουσιν ιδεί τον Θεόν.Εγω όμως σας λέγω, ότι πας ο βλέπων γυναίκα δια να επιθυμηση αυτήν,ήδη εμοιχευσεν αυτήν εν τη καρδία αυτου.Επειδη όπου είναι ο θησαυρός σας,εκεί θέλει εισθαι και η καρδία σας.Και ιδων ο Ιησούς τους διαλογισμούς αυτών,είπε, Δια τι σεις διαλογιζεσθε πονηρά εν ταις καρδιαις σας? Έλθετε προς με , πάντες οι κοπιωντες και πεφορτισμενοι,και εγώ θέλω σας αναπαύσει.Αραατε τον ζυγον μου εφ'υμας,και μάθετε απ'εμού'διοτι πράος είμαι και ταπεινός την καρδιαν'και θέλετε ευρει αναπαυσιν εν ταις ψυχαις υμών.Διοτι ο ζυγός μου είναι καλός, και το φορτιον μου ελαφρον.ΟΤΑΝ μελετούμε την Καινή Διαθήκη, μέσα σε αυτήν βλέπουμε τον εαυτό μας,και τον αγώνα που Έδωσε ο Ιησούς Χριστός, επάνω στον σταυρό,για να του δώσουμε την καρδιά μας,για να έχουμε Αιώνια Ζωή.Τωρα είναι καιρός ευπρόσδεκτος ,σήμερα είναι ημέρα σωτηριας.

  3. avatar Ch7:52

    Καλή Ημέρα σε όλη την Ελλάδα με τον Ιησού Χριστό.Οταν ο άνθρωπος ερευνήσει την λειτουργία και την ανατομία,του ανθρώπινου σώματος, αμέσως αντιλαμβάνεται την ύπαρξη και την παρουσία του Θεού.Εκτος από το όργανο του ανθρώπινου σώματος,που ονομάζεται καρδιά,έχει και την πνευματική καρδιά,για την οποίαν ο ίδιος ο Δημιουργός του Σύμπαντος, Ο Ιησούς Χριστός, Άγιο Πνεύμα=1, αγωνίζεται,να την πλάσει κατά τέτοιον τρόπο, ώστε ο άνθρωπος να γίνει σκεύος εκλογής τιμίας χρήσεως,και όχι οργής.Και ειδεν ο Κύριος ότι επληθυνετο η κακια του ανθρώπου επί της γης,και πάντες οι σκοποί των διαλογισμων της καρδίας αυτού ήσαν μόνον κακία πάσας τας ημέρας.Και ωσφρανθη,Κύριος οσμην ευωδίας'και είπε Κύριος εν τη καρδία αυτου,Δεν θέλω καταρασθη πλέον την γην εξ αιτίας του ανθρώπου'διοτι ο λογισμός της καρδίας του ανθρώπου είναι κακός εκ νηπιοτητος αυτου'και όταν ακούη τους λόγους τηςκαταρας ταύτης,να μακαρίζει εαυτόν εν τη καρδία αυτου,λέγων,Εγώ θέλω έχει ειρηνην, καίτοι περιπάτων εν τη αποπλανήσει της καρδιας μου,προσθετων μεθην εις την διψαν'Ταυτα τα εξ μισεί ο Κύριος επτά μάλιστα βδελυττεται η ψυχή αυτου'οφθαλμους υπερηφανους, γλώσσαν ψευδή,και χείρας εκχεουσας αίμα αυτόν,καρδιαν μηχανεύονται λογισμούς κακούς, πόδας τρέχοντας ταχέως εις το κακοποιειν,μάρτυρα ψευδη λαλουντα ψευδος,και τον εμβαλλοντα έριδας μεταξύ αδελφών.Και ο Ιησούς είπεν,Έτι και σεις ασυνετοι εισθε?Δεν εννοητε έτι,ότι παν το εισερχομενον εις το στόμα καταβαινει εις την κοιλιαν,και εκβαλλεται εις αφεδρωνα!

Παρακαλούμε περιμένετε ...
Το newsbeast επιλέγει
Το newsbeast προτείνει