Τέλος στις καταχρηστικές πρακτικές των αεροπορικών εταιρειών επιχειρεί να βάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας στις μετακινήσεις των ταξιδιωτών.

Το νέο κανονιστικό πλαίσιο, που αφορά τις πτήσεις από και προς όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της Ελλάδας, προβλέπει μια σειρά από νέα δεσμευτικά δικαιώματα για κάθε επιβάτη, ανεξαρτήτως της αεροπορικής εταιρείας ή του τύπου εισιτηρίου.

Ένα από τα πιο πολυσυζητημένα σημεία της αναθεωρημένης πλέον ευρωπαϊκής νομοθεσίας είναι η καθιέρωση του δικαιώματος μεταφοράς συγκεκριμένων προσωπικών αντικειμένων στην καμπίνα του αεροσκάφους, χωρίς καμία επιπλέον οικονομική επιβάρυνση. Ειδικότερα, κάθε επιβάτης θα δικαιούται πλέον να έχει μαζί του στην καμπίνα:

  • Ένα προσωπικό αντικείμενο (όπως τσάντα, σακίδιο ή φορητός υπολογιστής) με μέγιστες διαστάσεις 40×30×15 εκ.
  • Συν μία χειραποσκευή συνολικού μεγέθους έως 100 εκ. (π.χ. 55×35×10 εκ.) και βάρους έως 7 κιλών.

Η ρύθμιση αυτή έρχεται ως απάντηση στις αυξανόμενες καταγγελίες για επιπλέον χρεώσεις σε είδη που έως τώρα θεωρούνταν αυτονόητα μέρος της επιτρεπόμενης αποσκευής. Πλέον, οι εταιρείες θα υποχρεούνται να τηρούν τις προβλεπόμενες διαστάσεις και να μην χρεώνουν εξτρά για τη μεταφορά των παραπάνω ειδών.

Ενίσχυση της προστασίας για επιβάτες με αναπηρία, γονείς και πολυτροπικά ταξίδια

Σημαντικά μέτρα εισάγονται όμως και για ευάλωτες ομάδες επιβατών. Για παράδειγμα, οι επιβάτες με αναπηρίες ή περιορισμένη κινητικότητα θα έχουν πλέον το δικαίωμα να ταξιδεύουν με συνοδό χωρίς επιπλέον χρέωση. Επιπλέον, παιδιά κάτω των 12 ετών θα πρέπει να κάθονται υποχρεωτικά δίπλα στους κηδεμόνες τους, χωρίς να απαιτείται έξτρα κόστος για την κράτηση της θέσης.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στα πολυτροπικά ταξίδια – δηλαδή εκείνα που περιλαμβάνουν συνδυασμό μεταφορικών μέσων, όπως πτήσεις με μετεπιβίβαση σε τρένο ή λεωφορείο. Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, σε περίπτωση καθυστέρησης άνω της μίας ώρας κατά τη διάρκεια της σύνδεσης, οι επιβάτες θα δικαιούνται πλήρη κάλυψη εξόδων για φαγητό, ποτό και κατάλυμα, εφόσον χρειαστεί. Επιπλέον, ο επιβάτης θα πρέπει να έχει σαφή ενημέρωση για τα δικαιώματά του κατά την αγορά ενιαίου εισιτηρίου.

Αποζημιώσεις με ταχύτητα και διαφάνεια

Από το 2013 είχε προταθεί η αναμόρφωση του πλαισίου για τις αποζημιώσεις και τις επιστροφές χρημάτων, όμως χρειάστηκε να περάσουν περισσότερα από δέκα χρόνια για να εγκριθεί πλήρως και να τεθεί σε εφαρμογή. Πλέον, καθορίζονται σαφώς οι διαδικασίες, τα χρονικά όρια και τα δικαιώματα κάθε επιβάτη:

  • Κοινή φόρμα για όλες τις αιτήσεις επιστροφής χρημάτων ή αποζημίωσης.
  • Υποχρέωση αποστολής της αίτησης εντός 48 ωρών από το περιστατικό.
  • Δέσμευση για ολοκλήρωση πληρωμής ή επιστροφής εντός 14 ημερών.
  • Καθαρός ορισμός των «εξαιρετικών περιστάσεων» –όπως πόλεμοι, φυσικές καταστροφές ή απεργίες εκτός του προσωπικού της ίδιας της εταιρείας– που μπορούν να εξαιρούν την υποχρέωση αποζημίωσης.

Η νέα αυτή δέσμη μέτρων εγκρίθηκε από την αρμόδια επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου με ευρεία πλειοψηφία. Συγκεκριμένα, 38 ευρωβουλευτές ψήφισαν υπέρ, 2 κατά και 2 απείχαν, ενώ για τις διατάξεις που αφορούν τα συνδυασμένα ταξίδια (multimodal) η στήριξη ήταν σχεδόν καθολική.