Καθώς ο παγκόσμιος τουρισμός ανακάμπτει με ταχύτατους ρυθμούς, οι ταξιδιωτικές απάτες ακολουθούν κατά πόδας -και μάλιστα με αυξητική τάση.
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Οικονομικού Ινστιτούτου της Mastercard, η συχνότητα απάτης στις κρατήσεις και τις τουριστικές υπηρεσίες αυξήθηκε θεαματικά μέσα στο 2024, φτάνοντας έως και το τετραπλάσιο του μέσου όρου άλλων κλάδων.
Από εικονικές κρατήσεις και «πειραγμένα» πακέτα εκδρομών μέχρι υπερτιμημένους λογαριασμούς εστιατορίων και πλαστά links επιβεβαίωσης, οι κίνδυνοι ποικίλλουν ανάλογα με τον προορισμό. Η έρευνα χαρτογραφεί τις 9 πόλεις όπου οι τουρίστες αναφέρουν τις περισσότερες (ή λιγότερες) περιπτώσεις εξαπάτησης -και δίνει πολύτιμες συμβουλές για να μην βρεθείς κι εσύ στο στόχαστρο.
Η ταξιδιωτική βιομηχανία είναι ένας από τους πιο ευάλωτους σε απάτες τομείς, με τις απάτες να αυξάνονται κατά 18% κατά τη θερινή περίοδο αιχμής και κατά 28% κατά τη χειμερινή περίοδο αιχμής το 2024, σύμφωνα με την έκθεση.
«Μόλις πληρωθεί, η εκδρομή μπορεί είτε να μην πραγματοποιηθεί ποτέ είτε να είναι δραστικά διαφορετική από αυτό που υποσχέθηκαν», αναφέρεται στην έκθεση σύμφωνα με το CNBC.
Ωστόσο, οι κίνδυνοι απάτης διαφέρουν σημαντικά από πόλη σε πόλη, δήλωσε ο David Mann, επικεφαλής οικονομολόγος στο τμήμα Ασίας-Ειρηνικού του Οικονομικού Ινστιτούτου της Mastercard.
«Σε ορισμένους προορισμούς, μπορείτε να δείτε ότι η απάτη προέρχεται περισσότερο από την πλευρά των ταξιδιωτικών και τουριστικών γραφείων. Σε άλλες πόλεις, η απάτη μπορεί να αφορά ακόμη και πράγματα όπως οι υπηρεσίες εστίασης. Έτσι, ένα καλό παράδειγμα, στο Λος Άντζελες, [το φαγητό είναι] το μεγαλύτερο μέρος όπου βλέπουμε κάποιες απάτες«, δήλωσε στην εκπομπή «Squawk Box Asia» του CNBC.
Πού παρατηρούνται οι περισσότερες ταξιδιωτικές απάτες

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Mastercard, οι τουρίστες ανέφεραν τα χαμηλότερα ποσοστά απάτης σε:
- Σαν Φρανσίσκο, ΗΠΑ
- Δουβλίνο, Ιρλανδία
- Σεούλ, Νότια Κορέα
- Βουδαπέστη, Ουγγαρία
- Εδιμβούργο, Σκωτία
Ωστόσο, οι ταξιδιώτες σε αυτές τις πόλεις ανέφεραν υψηλότερα επίπεδα απάτης:
- Κανκούν, Μεξικό
- Χανόι, Βιετνάμ
- Ντάκα, Μπανγκλαντές
- Μπανγκόκ, Ταϊλάνδη
Το είδος των απατών που καταγράφονται διαφέρει σημαντικά από πόλη σε πόλη. Για παράδειγμα, τα προβλήματα με ταξί και ενοικίαση αυτοκινήτων αντιπροσωπεύουν μόλις το 2% των καταγγελιών στο Χονγκ Κονγκ και τη Βαρκελώνη, ενώ στην Τζακάρτα της Ινδονησίας φτάνουν στο 66%, σύμφωνα με την έκθεση.
Απάτη στις υπηρεσίες εστίασης

Η απάτη στις υπηρεσίες εστίασης είναι πιο σημαντική στις ΗΠΑ και τη Μέση Ανατολή, αποτελώντας το 63% των αναφερόμενων περιπτώσεων στη Νέα Υόρκη, όπως έδειξε η έρευνα. Αυτό περιλαμβάνει εστιατόρια που χρεώνουν υπερβολικά το φαγητό, προσθέτουν μη εξουσιοδοτημένα φιλοδωρήματα ή που κλέβουν τα στοιχεία των πιστωτικών καρτών των ταξιδιωτών, σύμφωνα με εκπρόσωπο της Mastercard.
Πριν από την έναρξη του ταξιδιού

Πέρα από τις περιόδους αιχμής, η ταξιδιωτική απάτη αυξάνεται, επίσης, κατά το στάδιο της κράτησης, δήλωσε ο Mann.
Η απάτη στον προγραμματισμό ταξιδιών αυξήθηκε περισσότερο από 12% πέρυσι, αναφέρει η έκθεση, είτε μέσω παραποιημένων φωτογραφιών, κακόβουλων συνδέσμων «επιβεβαίωσης» που εκθέτουν τραπεζικά στοιχεία, είτε μέσω άλλων μορφών εξαπάτησης.
Οι ταξιδιώτες θα πρέπει να προσέχουν τις ασυνήθιστα χαμηλές τιμές και τις καλοκαιρινές τιμές που είναι «πολύ καλές για να είναι αληθινές», ειδικά σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς που προσελκύουν μεγάλο πλήθος, αναφέρεται στην έκθεση.
Για να προφυλαχθούν από απάτες, οι ταξιδιώτες καλό είναι να χρησιμοποιούν ψηφιακά πορτοφόλια, να αποκτούν ταξιδιωτική ασφάλιση και να κλείνουν τα ταξίδια τους με πιστωτικές κάρτες που προσφέρουν προστασία κατά της απάτης, σύμφωνα με την έκθεση.