Τι λένε οι τελευταίες μετρήσεις; Αυτή είναι μια ερώτηση που γίνεται από όλες τις πλευρές, παρά το γεγονός ότι στις εκλογές της 21ης Μαΐου υπήρξε η διαφορά των είκοσι περίπου μονάδων μεταξύ της πρώτης ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ. Η δεύτερη Κυριακή είναι μια άλλη εκλογική αναμέτρηση και ως τέτοια την αντιμετωπίζουν όλοι, αν και το άγχος το μεγάλο υπάρχει στην πλευρά της ΝΔ κυρίως για την επίτευξη της αυτοδυναμίας. Έτσι, λοιπόν μαθαίνω ότι τις τελευταίες ημέρες πληθαίνουν οι μυστικές μετρήσεις στα επιτελεία των κομμάτων, κυρίως της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, και οι οποίες καταγράφουν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον σκηνικό. Όπως μου είπαν άνθρωποι που ξέρουν τις κρυφές μετρήσεις, υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι τελικά δεν θα είναι τόσο μεγάλη η αδιαφορία για τις εκλογές και θα υπάρχει μεγαλύτερη συμμετοχή από αυτήν που ανέμεναν οι δημοσκόποι, παρά το γεγονός ότι περίπου υπάρχει νικητής των εκλογών και συνολικά το αποτέλεσμα των εκλογών είναι εξαιρετικά απίθανο να αλλάξει.

Η αποχή

Και σε αυτές τις δεύτερες εκλογές, η αποχή θα είναι ψηλά, αλλά μου είπαν ότι δεν θα φθάσει σε πραγματικούς αριθμούς το 45%, δηλαδή ένας στους δυο να μην ψηφίσει. Ακόμα και αυτό το ποσοστό να είναι, εάν υπολογίσει κανείς όσους έχουν αποβιώσει και δε διαγράφηκαν από τους καταλόγους, η πραγματική αποχή μου λένε ότι θα κυμανθεί περίπου στο 38-40%. Από εκεί και πέρα, μου επισημαίνουν ότι υπάρχει άνοδος της διάθεσης των νέων ανθρώπων να ψηφίσουν, όπως έγινε και το Μάιο. Τότε όμως υπήρχε η πρόβλεψη ότι η συμμετοχή τους θα ανέτρεπε τις σταθερές που υπολογίζαμε και το παιχνίδι θα γινόταν ως ένα βαθμό μη προβλέψιμο για πολλά όπως ακόμα και για το εύρος της διαφοράς. Και όμως εδώ έπεσαν όλοι έξω, καθώς η πλάστιγγα και στους νέους έγειρε και μάλιστα αρκετά υπέρ της ΝΔ και όχι υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ που πιστεύαμε όλοι πως είχε προνομιακή σχέση.

Η πρωτιά της ΝΔ

Εστίασα πριν στο εύρος της διαφοράς και λογικό, καθώς στο πλαίσιο της συλλογής πληροφοριών για αυτές τις μετρήσεις των τελευταίων ημερών, αποτελεί και το κεντρικό ερώτημα: Υπάρχει ανατροπή σε σχέση με το αποτέλεσμα των εκλογών του Μαΐου; Και δεν είναι το ζήτημα για την πρωτιά της ΝΔ, αλλά για το εύρος της διαφοράς. Αυτό που έμαθα είναι ναι, προηγείται η ΝΔ όπως ήταν αναμενόμενο και το βλέπουμε και στις μετρήσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Άρα αυτό δεν αμφισβητείται όσο και να προσπαθεί ο Αλέξης Τσίπρας να πει ότι τίποτα δεν έχει κριθεί και όλα μπορεί να αλλάξουν, αν και αυτό πραγματικά δε φαίνεται κάτι που όμως προβληματίζει τον Κυριάκο Μητσοτάκη ως προς τη συμμετοχή.

Η συσπείρωση αυξάνεται

Από εκεί και πέρα, οι τελευταίες κυλιόμενες μετρήσεις δείχνουν αύξηση της συσπείρωσης των κομμάτων. Τι σημαίνει αυτό; Ό,τι υπάρχει τάση να συγκρατήσουν τα ποσοστά τους στα επίπεδα του Μαΐου με το στοίχημα όμως είναι να αυξήσει τη δύναμή της για να επιτευχθεί η αυτοδυναμία πάση θυσία. Και ο ρεαλιστικός στόχος του ΣΥΡΙΖΑ είναι, είτε να κρατηθεί στα ποσοστά του Μαΐου, είτε να τα αυξήσει ελπίζοντας στη συμμετοχή των ανθρώπων που δεν τον στήριξαν στις πρώτες εκλογές. δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο μου είπαν και εμφανίζονται αισιόδοξοι οι άνθρωποι του ΣΥΡΙΖΑ. Αισιόδοξοι ως προς τι; Να πέσει η διαφορά.

Η χαμένη αίγλη του ΣΥΡΙΖΑ

Αυτό που όμως βλέπω και στις κρυφές μετρήσεις είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ δεν έχει το ρεύμα των παλαιότερων αναμετρήσεων. Ουσιαστικά θα έλεγα ότι έχασε την αίγλη του παρελθόντος. Το δυνατό του χαρτί ο Αλέξης Τσίπρας δεν είναι ο μαγνήτης όπως άλλοτε. Και αυτό είναι μια παραδοξότητα για την αξιωματική αντιπολίτευση και παρά το γεγονός ότι το συζητάνε αρκετοί εντός ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, εντούτοις στην αξιωματική αντιπολίτευση δεν υπάρχει η πολυτέλεια να σκεφθούν πολλά επί αυτού στην παρούσα χρονική στιγμή.

Πόντοι για τον Σκέρτσο και ο Παπασταύρου

Πολλούς πόντους κερδίζει τις τελευταίες ημέρες μου λένε από το εσωτερικό της ΝΔ, ο εκπρόσωπος του κόμματος Άκης Σκέρτσος που δεν είχε συνηθίσει τα στελέχη, μέλη και ψηφοφόρους σε αυτό το ρόλο. Όμως μέχρι στιγμής είναι ικανοποιητική η στάση του σε σημείο που εξουδετερώνει και την όποια συζήτηση υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια για την προέλευσή του καθώς δεν ήταν μέλος της ΝΔ, αλλά κινούνταν στον εκσυγχρονιστικό χώρο. Και η τωρινή του παρουσία μαθαίνω ότι του δίνει και πόντους και στον Κυριάκο Μητσοτάκη που άκουσα πως του επιφυλάσσει διευρυμένο και πιο ενισχυμένο ρόλο την επόμενη μέρα στο Μέγαρο Μαξίμου, όπου μετά τις εκλογές θα έχει κομβική θέση και ο Σταύρος Παπασταύρου που ήδη είναι σε ανοικτή γραμμή με τον πρόεδρο της ΝΔ και τον Άκη Σκέρτσο.

Γραμματέας ο Χαρδαλιάς;

Και μετά τον Άκη Σκέρτσο να πάμε αμιγώς στο κόμμα της ΝΔ και να σας αναφέρω ότι μετά τις εκλογές υπάρχει η σκέψη να αλλάξει ο γραμματέας. Όχι πως δεν είναι ικανοποιημένος ο Κυρ. Μητσοτάκης από τον Παύλο Μαρινάκη, το αντίθετο καθώς έχει κάνει δουλειά και αναγνωρίζεται από όλους. Υπάρχουν σκέψεις, όπως μαθαίνω, να τοποθετηθεί εξωκοινοβουλευτικός σε υπουργείο ως υφυπουργός και το κόμμα να το αναλάβει, μετά από εκλογή στην Κεντρική Επιτροπή, ο Νίκος Χαρδαλιάς, ο οποίος σε αυτές τις εκλογές έχει πιο ενεργό ρόλο με συνεχείς περιοδείες.

Οι μετοχές Τεμπονέρα

Από την άλλη πλευρά αυτός που εκπλήσσει πολλούς θετικά στο ΣΥΡΙΖΑ είναι ο εργατολόγος Διονύσης Τεμπονέρας. Η παρουσία του ως συντονιστής της Εκλογικής Επιτροπής, ουσιαστικά και ως εκπροσώπου του κόμματος στα ΜΜΕ, έχει αλλάξει αρκετά την παρουσία του ΣΥΡΙΖΑ και της έχει δώσει φρεσκάδα. Επίσης, λένε ότι είναι καταρτισμένος, με καλή παρουσία, είναι γνώστης των θεμάτων, έχει πολιτικότητα και είναι άνετος στα ΜΜΕ, στοιχεία που του δίνουν πόντους, ενώ έχουν αλλάξει και την εικόνα του ΣΥΡΙΖΑ προς το θετικότερο. Και η απορία πολλών είναι γιατί ο Αλέξης Τσίπρας και αυτόν, αλλά και άλλους δεν τους είχε ενεργοποιήσει νωρίτερα. Ο Διονύσης Τεμπονέρας μπορεί να μην είναι στα αριστερά του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά έχει σχέση και ανήκει στην ευρύτερη ομάδα των προεδρικών και κυρίως ήταν μαζί με Αντώνη Κοτσακά και Χάρη Τσιόκα. Πάντως μετά τις εκλογές θα έχει ρόλο και μένει να φανεί ποιος θα είναι και ανάλογα βέβαια και τις εσωκομματικές εξελίξεις.

Η Lidl ρυθμιστής της αγοράς

Η Lidl είναι ο ρυθμιστής των εξελίξεων της αγοράς στα σούπερ μάρκετ. Ο τζίρος των σούπερ μάρκετ με αυτήν είναι 12,5 δισεκατομμύρια ευρώ και χωρίς αυτήν 10,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Σας λέω το μυστικό για να κάνετε μόνοι σας την πράξη, γιατί όπως φαίνεται πλέον η αλυσίδα που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα φαίνεται ότι έχει ξεπεράσει τον ΑΒ Βασιλόπουλο, ανερχόμενη στη δεύτερη θέση πίσω από τον κυρίαρχο της αγοράς τον Σκλαβενίτη, ο οποίος όπως το 2022 τζίραρε 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ και συνεχίζει να ανεβαίνει. Η Lidl έχει ενδιαφέρον ως περίπτωση γιατί αναπτύσσεται με ένα δικό της ξεχωριστό μοντέλο χωρίς εξαγορές, καθώς τα καταστήματά της έχουν συγκεκριμένο σχεδιασμό και διάταξη χώρων που δεν θα μπορούσε να εξαγοράσει κάποιον άλλον για να χτίσει το δίκτυό της. Επομένως όλη της η ανάπτυξη βασίζεται σε καθαρά οργανικά κριτήρια.

Όποιος δεν πληρώνει μένει χωρίς εργαζόμενους

Μου έλεγε πολύ πρόσφατα άνθρωπος της ευρύτερης αγοράς, ότι η γκρίνια για την έλλειψη εργαζομένων που ακούγεται από πολλές αλλά και μεγάλες επιχειρήσεις, είναι επίπλαστη. Πρόσθετε μάλιστα με νόημα ότι πολλές εταιρείες δεν βρίσκουν επειδή δε θέλουν να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Και εάν δεν αποφασίσουν να το κάνουν, οι μοναδικές επιχειρήσεις που θα βρίσκουν προσωπικό θα είναι εκείνες που δίνουν μισθό και φυσικά ικανοποιητικό περιβάλλον εργασίας.

Ποιοι μεγάλοι παίκτες ανοίγουν μαγαζιά στην Ελλάδα

Αρκετές νέες κινήσεις σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του τριμήνου στο εγχώριο λιανεμπόριο, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου Sinsay στην Ελλάδα στο Ηράκλειο Κρήτης. Από την πλευρά της η επίσης low budget αλυσίδα, LC Waikiki, δημιούργησε ένα νέο κατάστημα στην Κρήτη, η Holland & Barrett άνοιξε τρία καταστήματα στη Γλυφάδα, την Κηφισιά και το The Mall Athens, η Pepco συνέχισε το σχέδιο επέκτασής της με το άνοιγμα τριών καταστημάτων σε Αθήνα, Κόρινθο και Ξάνθη, ενώ η Ecco, δανέζικη εταιρεία λιανικής πώλησης υποδημάτων εξασφάλισε δύο νέες τοποθεσίες στην οδό Ερμού. Από την πλευρά της η Sport Vision, θυγατρική του ομώνυμου σερβικού ομίλου με τζίρο 1 δισ. δημιούργησε ένα νέο κατάστημα 550 τετραγωνικών μέτρων στην Πάτρα καθώς και ένα στην Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη. Επίσης έχει προγραμματίσει να δημιουργήσει νέο κατάστημα στην οδό Αγίου Νικολάου στην Πάτρα με έναρξη λειτουργίας στις 15 Ιουνίου καθώς και ένα δεύτερο στον Πειραιά

Οι 129 απολύσεις της ΦΑΓΕ

Σε σειρά απολύσεων -συγκεκριμένα 129- έχει προχωρήσει τα τελευταία χρόνια η ΦΑΓΕ σε μία προσπάθεια να εξορθολογίσει τη λειτουργία της και να ανταποκριθεί στα αυξημένα κόστη της τελευταίας περιόδου όπου ανέβηκαν έκτος από το ρεύμα και τα μεταφορικά και το γάλα που αγοράζει ως πρώτη ύλη από τους παραγωγούς. Μόνο το 2022 απέλυσε 37 άτομα πλήρους απασχόλησης, ενώ από το 2017 έως και το τέλος του 2022 είχε απολύσει 129 άτομα. Δηλαδή μέσα σε ένα διάστημα έξι ετών ένας στους πέντε εργαζόμενους της στην Ελλάδα απολύθηκε (ποσοστό 21,3%). Στις 31 Δεκεμβρίου 2022 ήταν 476 από 513 άτομα το 2021 και 528 το 2020. Το 2019 η εταιρεία γαλακτοκομικών προϊόντων είχε στο δυναμικό της 552 άτομα, ενώ στο τέλος του 2017 ο αριθμός προσωπικού της ανερχόταν στα 605 άτομα.

Το γεύμα στο ξενοδοχείο του Λασκαρίδη

Μαθαίνω ότι ο πάντοτε δραστήριος και κινητικός, Ευριπίδης Τζήκας διευθυντής του ξενοδοχείου Athens Capital στην Πανεπιστημίου που ανήκει στον όμιλο Λάμψα της εφοπλιστικής οικογένειας Λασκαρίδη, στρώνει το τραπέζι σε αρκετούς δημοσιογράφους. Ο Τζήκας, παλιά καραβάνα στην αγορά, γνωρίζει καλά τους κανόνες και φροντίζει να διατηρεί καλές σχέσεις με τους ανθρώπους που κατά καιρούς συνομιλεί ή διατηρεί επαφές. Το γεύμα με θέα την Ακρόπολη και τον Λυκαβηττό θα γίνει μέσα στις επόμενες μέρες στο roof garden του ξενοδοχείου που διευθύνει και συγκεκριμένα στο εστιατόριο Mappemonde.