Τις σχέσεις της Αριστεράς και της Εκκλησίας στην Ελλάδα και τις επαφές του Αλέξη Τσίπρα με θρησκευτικούς ηγέτες σχολιάζει ο Economist, χρησιμοποιώντας το παράδειγμα ενός 20χρονου ψηφοφόρου του ΣΥΡΙΖΑ που έχει και σχέσεις με την Εκκλησία.

«Ο Νίκος, ένας νεαρός άνδρας από την Ξάνθη, περνά την ζωή του προσπαθώντας να κρατήσει μια δύσκολη ισορροπία. Όπως πολλοί άλλοι Έλληνες στην ηλικία του, είναι τρομοκρατημένος από το κοινωνικό κόστος της λιτότητας που έχει επιβληθεί στη χώρα του. Οι πολιτικές του ιδέες κλίνουν προς τον ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος θέλει να ακυρώσει το μνημόνιο. Στην υπόλοιπη ζωή του, είναι ενεργό μέλος της Εκκλησίας, καθώς συμμετέχει σε θεολογικές συζητήσεις και βοηθά ως ψάλτης», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Economist.

Μία τέτοια ισορροπία μέχρι πρόσφατα έμοιαζε σχεδόν αδύνατη, επισημαίνει το περιοδικό. Και προσθέτει: «Τα ακροδεξιά κόμματα, συμπεριλαμβανομένης και της Χρυσής Αυγής, έχουν χρησιμοποιήσει τη θρησκευτική ρητορική για να κερδίσουν στήριξη στην σκληρή ξενοφοβική τους γραμμή, που μεταχειρίζεται τους μετανάστες ως αποδιοπομπαίους τράγους. Στα τέλη του περασμένου έτους, ήρθε στο φως της δημοσιότητας ένα βίντεο, στο οποίο ο Νίκος Μιχαλολιάκος περιέγραψε τους ιερείς ως χρήσιμους υποστηρικτές του κόμματος. Όλο αυτό έχει ενισχύσει τον ζήλο πολλών υποστηρικτών του ΣΥΡΙΖΑ που θέλουν να διακοπούν οι θεσμικές σχέσεις μεταξύ Εκκλησίας και κράτους».

Τις τελευταίες εβδομάδες όμως τα πράγματα για την περίπτωση του 20χρονου Νίκου έχουν εξομαλυνθεί και οι επιλογές του Αλέξη Τσίπρα ξεκαθαρίζουν το τοπίο. Όπως τονίζει ο Economist, ο επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ στήριζε τις αντικληρικές του ιδέες. Δεν έχει κάνει θρησκευτικό γάμο ούτε έχει βαπτίσει τα παιδιά του. Ωστόσο, είχε πρόσφατα μια συνάντηση με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο και βρήκε κοινό έδαφος με την Εκκλησία όσον αφορά την μεταναστευτική πολιτική, το περιβάλλον και την φτώχεια.

Και δεν σταμάτησε εκεί… Η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ επέπληξε έναν βουλευτή του που εμφανίστηκε σε μια τοπική εκδήλωση ντυμένος ως παπάς. Προς απογοήτευση ορισμένων υποστηρικτών του ΣΥΡΙΖΑ, ανώτερο στέλεχος του κόμματος είπε ότι «η προσβολή των ιερών μυστηρίων μιας θρησκείας είναι απαράδεκτη συμπεριφορά».

Για κάποιους, αυτή η στροφή του ΣΥΡΙΖΑ είναι απλώς μια ρεαλιστική προσαρμογή από ένα κόμμα το οποίο βρίσκεται πρώτο σε πρόσφατες δημοσκοπήσεις και έχει πιθανότητες να ανέβει στην εξουσία.

«Μια αριστερή κυβέρνηση θα έφερνε αλλαγές στις σχέσεις κράτους-Εκκλησίας. Η Αριστερά δεν μπορεί να παραμείνει στις παλιές αντιθρησκευτικές της θέσεις, αφού πλέον βρίσκονται αρκετοί πιστοί Χριστιανοί στις τάξεις των ψηφοφόρων της. Υπήρξαν πνευματικές συζητήσεις ανάμεσα στην εκκλησία και την Αριστερά για δεκαετίες… Όμως τώρα που πολλοί πιστοί και ψηφοφόροι επιλέγουν την Αριστερά, αυτό θα πρέπει να δημιουργήσει ένα γόνιμο έδαφος για συζήτηση. Βέβαια, πολλοί ακτιβιστές του ΣΥΡΙΖΑ δεν το αντιλαμβάνονται αυτό, όχι επειδή είναι άθεοι, αλλά επειδή αντιτάσσονται στα προνόμια της Εκκλησίας. Όσο για την Εκκλησία, θα πρέπει να δούμε αν μπορεί να πάει πέρα από τα συσσίτια και να κοιτάξει τα βαθύτερα αίτια για τα οποία πολλοί άνθρωποι χτυπούν την πόρτα της σε απόγνωση», αναφέρει στο Economist ο 20χρονος Νίκος.

Τι θα μπορούσαν να μάθουν ο ένας από τον άλλο, διερωτάται ο Economist. «Στην καλύτερη περίπτωση, η θρησκεία όσο και η ριζοσπαστική πολιτική μπορούν να πάνε στη ρίζα των προβλημάτων για να καταλάβουν τα βαθύτερα αίτια που οι άνθρωποι έχουν πίστη και ενεργούν όπως ενεργούν. Στη χειρότερη περίπτωση τους, η θρησκευτική πίστη και ο πολιτικός ριζοσπαστισμός έχουν ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα: Ενθαρρύνουν μια νοοτροπία θυματοποίησης και κατηγορούν τους άλλους για ό τι πηγαίνει στραβά», καταλήγει το δημοσίευμα.