Μια φωτογραφία με ένα νεκρό μωρό, μέσα στα αίματα, του οποίου το πρόσωπο είναι θολό κυκλοφορεί εδώ και κάποιες ημέρες στο «Χ». «Αυτή είναι η πιο σκληρή εικόνα που έχουμε δημοσιεύσει ποτέ. Καθώς το γράφουμε τρέμουμε», αναφέρει το μήνυμα που συνοδεύει την τραγική φωτογραφία.

Το πλάνο δεν προέρχεται από κάποιον ρεπόρτερ που καλύπτει τη σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς ή από κάποιον από τους αμέτρητους λογαριασμούς που αναρτούν εικόνες φρίκης από τον πόλεμο.

Πρόκειται για ένα πληρωμένο μήνυμα από το υπουργείο Εξωτερικών του Ισραήλ, σημειώνει το Politico, τονίζοντας πως από την επίθεση της Χαμάς, η ισραηλινή κυβέρνηση έχει ξεκινήσει μια εκτεταμένη εκστρατεία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε βασικές χώρες της Δυτικής συμμαχίας για να υποστηρίξει τη στρατιωτικής της απάντηση κατά της οργάνωσης.

Μέρος της στρατηγικής του Ισραήλ είναι η προώθηση δεκάδων πληρωμένων μηνυμάτων που περιέχουν σκληρές εικόνες από τη φονική επίθεση στο Ισραήλ. Αυτά τα μηνύματα αναρτώνται στις δημοφιλέστερες πλατφόρμες, όπως στο «X» και στο Youtube.

Η προσπάθεια του Ισραήλ να κερδίσει τον πόλεμο της επικοινωνίας, όπως σημειώνει το Politico, είναι μέρος μιας αυξανόμενης τάσης των κυβερνήσεων σε όλο τον κόσμο να κινούνται πιο επιθετικά στο διαδίκτυο προκειμένου να βελτιώσουν και να διαμορφώσουν την εικόνα τους, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης.

Αναμφίβολα οι επικοινωνιακές εκστρατείες από τα κράτη σε περιόδους πολέμων δεν είναι κάτι καινούργιο. Όμως τα μέσα έχουν εξελιχθεί και πλέον οι κυβερνήσεις έχουν τη δυνατότητα για πληρωμένες διαδικτυακές διαφημίσεις που στοχεύουν σε συγκεκριμένες χώρες και συγκεκριμένο κοινό, ώστε η επιρροή να είναι μεγαλύτερη και αποτελεσματικότερη.

Ο πόλεμος της προπαγάνδας, αλλά και των fake news, στο διαδίκτυο εξελίσσεται ταυτόχρονα με τον πραγματικό πόλεμο στη Μέση Ανατολή, κατά τον οποίο έχουν ήδη σκοτωθεί περισσότεροι από 4.000 άνθρωποι. Οι νεκροί στο Ισραήλ από την επίθεση της παλαιστινιακής οργάνωσης ανέρχονται σε περίπου 1.200, ενώ τα θύματα από το ισραηλινό σφυροκόπημα στη Λωρίδα της Γάζας εκτιμώνται σε 3.000.

Σύμφωνα με το Politico, σε λιγότερο από μια εβδομάδα επιβεβαιώνεται πως το υπουργείο Εξωτερικών του Ισραήλ προώθησε δεκάδες διαφημιστικά μηνύματα, τα οποία έχουν προβληθεί πάνω από 4 εκατομμύρια φορές στο Χ, βάσει των δεδομένων της πλατφόρμας. Τα εν λόγω βίντεο και οι φωτογραφίες προβάλλονται σε ενήλικες άνω των 25 ετών, στις Βρυξέλλες, το Παρίσι, το Μόναχο, τη Χάγη και αλλού.

Στα εν λόγω μηνύματα η Χαμάς παρουσιάζεται ως διαβολική τρομοκρατική οργάνωση, αντίστοιχη με το Ισλαμικό Κράτος, και δημοσιεύονται φρικιαστικές εικόνες από την επίθεσή της στο εβραϊκό κράτος.

Σε ένα από αυτά τα βίντεο, που δημοσιεύτηκε στο X, υπάρχει μια εναλλαγή μεταξύ ISIS και Χαμάς, με εικόνες που επιταχύνονται σταδιακά έως ότου τα δύο ονόματα γίνουν ενωθούν σε ένα. «Ο κόσμος νίκησε το ISIS. Ο κόσμος θα νικήσει τη Χαμάς», καταλήγει το μήνυμα του Ισραήλ.

Μόνο στο Youtube, το υπουργείο Εξωτερικών του Ισραήλ έχει δημοσιεύσει περισσότερες από 75 διαφορετικές διαφημίσεις. Απευθύνονται σε χρήστες δυτικών χωρών, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, της Γερμανίας, των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου. Όλες, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων διαφάνειας της Google, προβλήθηκαν μεταξύ της αρχικής επίθεσης της Χαμάς, στις 7 Οκτωβρίου, και της Δευτέρας, 16 Οκτωβρίου.

Σε ένα ακόμη πληρωμένο μήνυμα αναφέρεται με τη συνοδεία μιας μελωδίας νανουρίσματος: «Τα μωρά δεν μπορούν να διαβάσουν το κείμενο σε αυτό το βίντεο, αλλά οι γονείς τους μπορούν. 40 παιδιά δολοφονήθηκαν στο Ισραήλ από τους τρομοκράτες της Χαμάς (ISIS). Όπως εσείς κάνετε τα πάντα για τα παιδιά σας, έτσι θα κάνουμε και εμείς για να προστατέψουμε τα δικά μας. Τώρα αγκαλιάστε τα παιδιά σας και σταθείτε στο πλευρό μας».

«Το Ισραήλ θα λάβει κάθε απαραίτητο μέτρο για να προστατεύσει τους πολίτες μας από αυτούς τους βάρβαρους τρομοκράτες», αναφέρει ένα άλλο διαφημιστικό μήνυμα, ενώ ένα ακόμη δείχνει εικόνες  αιμόφυρτων ομήρων με τα πρόσωπά τους θολά.

Παραβίαση κανονισμών;

Ερωτήματα έχει προκαλέσει το γεγονός πως η διαφημιστική καμπάνια του Ισραήλ προωθείται παρότι φαίνεται να παραβιάζει ορισμένους από τους κανόνες περιεχομένου των διαφημίσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στο Google.

Μάλιστα, όπως αναφέρει το Politico, όταν επικοινώνησε με τη Google, η εταιρεία αναγκάστηκε να αφαιρέσει περίπου 30 διαφημίσεις που περιείχαν βίαιες εικόνες από τη βιβλιοθήκη της, ενώ ήδη προβάλλονταν εδώ και αρκετές ημέρες στο Youtube, το οποίο ανήκει στον τεχνολογικό κολοσσό. Ωστόσο, μερικά από τα επίμαχα βίντεο εξακολουθούν να είναι διαθέσιμα στο κανάλι YouTube του Υπουργείου Εξωτερικών του Ισραήλ με ορισμένες προειδοποιήσεις.

Το δημοσίευμα του Politico αναφέρει επίσης πως ορισμένες από τις διαφημίσεις έχουν προκαλέσει αντιδράσεις και από χρήστες που αναζητούν τρόπο να σταματήσουν να γίνονται «στόχος» της εκστρατείας του υπουργείου Εξωτερικών του Ισραήλ.

Ειδικοί επισημαίνουν ότι αυτή είναι απλώς η νέα πραγματικότητα των εκστρατειών επικοινωνίας που χτίζονται γύρω από πολέμους. «Αυτή η τακτική είναι σχεδόν τόσο παλιά όσο ο πόλεμος… Η πρόκληση ηθικής αγανάκτησης για την οικοδόμηση υποστήριξης για τον πόλεμο είναι μια πολύ παλιά πρακτική», υπογράμμισε ο Έμερσον Μπρούκινγκ, ανώτερος συνεργάτης στο Atlantic Council.

«Αλλά δεν νομίζω ότι έχει ξαναγίνει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με αυτόν τον τρόπο στο παρελθόν», ανέφερε υπογραμμίζοντας παράλληλα πως «είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς μια ανάλογη εκστρατεία από φιλοπαλαιστινιακές ομάδες. «Είναι ένα μέρος του πεδίου μάχης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο οποίο το Ισραήλ έχει πραγματικό πλεονέκτημα».