Στα τέλη της δεκαετίας του ΄50 η σειρά DS της Citroen, ήταν σχεδόν μια εικοσαετία μπροστά από τον συναγωνισμό, τόσο σε τεχνολογία όσο και σε εμφάνιση. Στις μέρες μας που η DS έγινε ανεξάρτητη μάρκα, θυγατρική της Γαλλικής εταιρίας, η τεχνολογία των μοντέλων της δεν είναι αυτή που κάνει την διαφορά, αλλά η εμφάνιση και η προσοχή στην κατασκευαστική λεπτομέρεια αναμφίβολα κάνουν την διαφορά.

Αυτή την φορά λοιπόν οδηγήσαμε ένα από τα ξεχωριστά μοντέλα της DS Automobilles και συγκεκριμένα το DS3 Crossback, το -κατά την γνώμη μας- ομορφότερο της μάρκας.

Οφθαλμοπαγίδα

Το DS 3 Crossback είναι ένα B-SUV με εντυπωσιακή μάσκα που περιστοιχίζεται από αυτορυθμιζόμενους προβολείς DS Martix LED Vision και κάθετα στο δρόμο φώτα ημέρας. Το προφίλ φανερώνει τις σπορ διαστάσεις του, ενώ τις εντυπώσεις κερδίζουν οι «κρυφές» χειρολαβές στις πόρτες που εμφανίζονται αυτόματα με το ξεκλείδωμα και κρύβονται πάλι με την εκκίνηση.

Σε κάθε περίπτωση με το μικρότερο μοντέλο της DS αποκλείεται να περάσεις απαρατήρητος, καθώς η σχεδίαση, οι κόμπακτ διαστάσεις και το φάρδος του δημιουργούν συνολικά ένα εντυπωσιακό οπτικό αποτέλεσμα. Ταυτόχρονα, η απόσταση 170 χλστ από το έδαφος και οι εντυπωσιακές ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, δημιουργούν την εικόνα ενός SUV με δυνατότητες, πιθανόν περισσότερες από όσες μπορεί να αντέξει, αφού η κίνηση μεταδίδεται μόνο στους εμπρός τροχούς και τα ελαστικά είναι «καθαρόαιμα» ασφάλτινα.

Στο εσωτερικό η σχεδιαστική ταυτότητα της μάρκας, το «διαμάντι» (είναι ενσωματωμένο και στον ψηφιακό πίνακα οργάνων) είναι σε περίσσεια, ενώ υλικά και συναρμογή πιστοποιούν την αναβαθμισμένη ποιότητα πάνω στην οποία ποντάρει η DS την καθιέρωσή της σαν premium κατασκευαστής. Οι διακόπτες είναι αφής και οι λειτουργίες του οχήματος μαζί με αυτές των περιφερειακών συστημάτων γίνονται μέσα από την κεντρική οθόνη 10,3″ του συστήματος πολυμέσων.

Σε κάθε περίπτωση, η πολυτέλεια συνδυάζεται με αισθητικές καινοτομίες που παραπέμπουν σε μοντέλα μεγαλύτερης κατηγορίας, αλλά για κάποιους αγγίζουν τα όρια της αισθητικής …φλυαρίας. Αποκορύφωμα, οι «διαμαντένιοι» διακόπτες στην κεντρικοί κονσόλα που αφορούν τα ηλεκτρικά παράθυρα, το χειρόφρενο και το κεντρικό κλείδωμα, δημιουργώντας σημαντικό εργονομικό πρόβλημα καθώς ο οδηγός εύκολα αντί για να ανοίξει παράθυρο, μπορεί να τραβήξει το ηλεκτρικό χειρόφρενο…

Πάντως το γαλλικό SUV παρά το μικρό μέγεθος του δεν υπολείπεται σε χώρους, καθώς τέσσερις ενήλικες μπορούν να βολευτούν στο εσωτερικό του, με τους πίσω να έχουν περιορισμένη ορατότητα αφού τα πλευρικά ανοίγματα είναι μικρά και τα τζάμια ανοίγουν μέχρι την μέση. Ταυτόχρονα, οι μεγάλες πίσω κολώνες μειώνουν την προς τα πίσω ορατότητα του οδηγού, ατέλεια την οποία καλύπτει επιτυχώς η ευκρινέστατη κάμερα οπισθοπορείας. Οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι επαρκείς και έξυπνα τοποθετημένοι, ενώ ο χώρος αποσκευών με χωρητικότητα 350 λίτρων κρίνεται ικανοποιητικός, αλλά το ψηλό κατώφλι δυσκολεύει την φόρτωση.

Η premium καταγωγή του μοντέλου επιβάλλει πλούσιο πακέτο εξοπλισμού ακόμα και στην βασική έκδοση. Έτσι το DS3 Crossback έχει από την βάση, στάνταρ ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας, έξυπνο σύστημα προσαρμογής ταχύτητας, σύστημα προειδοποίησης σύγκρουσης και πλευρικούς αερόσακοι πίσω. Στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις είναι οι αναδυόμενες χειρολαβές, οι εξωτερικοί καθρέφτες σε μαύρο χρώμα, το κεντρικό υποβραχιόνιο, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 7” (προσφέρει όλα τα σύγχρονα συστήματα ψυχαγωγίας και συνδεσιμότητας), τα χειριστήρια αφής στην κεντρική κονσόλα και το ηχοσύστημα με οθόνη αφής.

Κινητήρας 130 ίππων – Αυτόματο 8άρι κιβώτιο

Tο αυτοκίνητο της δοκιμής μας φορούσε τον υπερτροφοδοτούμενο τρικύλινδρο PureTech κινητήρα βενζίνης των 1.199 κ.εκ., με απόδοση αποδίδει 130 ίππων/5.500 στροφές και ροπή 230 Nm/1.750 στροφές. Το έργο του κινητήρα μεταφέρει στους εμπρός τροχούς ένα αυτόματο κιβώτιο των οκτώ σχέσεων (ΕΑΤ8). Ο κινητήρας αυτός θεωρείται σχεδόν ιδανικός για το μοντέλο, καθώς επιταχύνει το βάρους 1.280 κιλών αμάξωμα από στάση στα 100 χλμ/ώρα σε 9.2΄΄και το φτάνει σε τελική ταχύτητα 200 χλμ/ώρα.

Το αυτόματο κιβώτιο κάνει ομαλές και σβέλτες αλλαγές, αλλά όταν επεμβαίνει μέσω των paddles ο οδηγός για την –ας πούμε- χειροκίνητη λειτουργία, αποδεικνύεται απρόθυμο στις άμεσες αλλαγές, οπότε είναι καλύτερα να το αφήνουμε μόνο του σε καθαρά αυτόματες επιλογές.



Επίσης, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα λειτουργίας (Eco, Normal και Sport), με το πρώτο να είναι ιδανικό μέσα στην πόλη, αφού περιλαμβάνει και λειτουργία ελεύθερου τροχασμού (coasting) για μικρότερη κατανάλωση. Πάντως ακόμα και με την eco επιλογή, πατώντας βαθειά στο πάτωμα το γκάζι ο κινητήρας σου δίνει την μέγιστη απόδοση.

Όσον αφορά την κατανάλωση τα 4,7 λτ/100 χλμ που υπόσχεται ο κατασκευαστής απέχουν πολύ από το 7,8 λτ/100 χλμ της μέσης κατανάλωσης που είχαμε στην διάρκεια της δοκιμής μας, οδηγώντας τα περισσότερα χιλιόμετρα με την επιλογή eco.

Από την θέση του οδηγού

Στην υπερυψωμένη και με καλή πλευρική στήριξη θέση οδήγησης, ο οδηγός έχει να αντιμετωπίσει τα σχετικά δύσκολα στην εκμάθηση συστήματα πληροφόρησης μέσω του ψηφιακού πίνακα οργάνων και της οθόνης πολυμέσων. Προσωπικά συνιστούμε το προσεκτικό διάβασμα του ογκώδους βιβλίου του κατασκευαστή, προκειμένου να μην αποσπάται η προσοχή την ώρα της οδήγησης.

Από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα, αυτό που εντυπωσιάζει είναι η ποιότητα κύλισης και η ησυχία που επικρατεί στην καμπίνα, χάρη την ιδιαίτερα προσεγμένη ηχομόνωση. Την ίδια στιγμή και παρά τους μόνο 3 κυλίνδρους ο κινητήρας δεν παράγει θόρυβο ή κραδασμούς και η λειτουργία του είναι εξαιρετικά ομαλή, γεγονός που συμβάλλει στο άνετο ταξίδι. Βασικό του χαρακτηριστικό η ελαστικότητα αφού η ροπή έρχεται από χαμηλές στροφές και η καλή απόκριση στο γκάζι, ενώ το ιδανικό εύρος λειτουργίας του είναι στις μεσαίες στροφές (2.500 έως 5.000).

Ιδανικό στην πόλη αποδεικνύεται το αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων, που αλλάζει ταχύτητες ομαλά, αθόρυβα και χωρίς κομπιάσματα.


Στην γρήγορη οδήγηση το πολύ ικανό πλαίσιο σε συνδυασμό με την σφιχτή ανάρτηση, διορθώνουν τις όποιες ατέλειες έχει ο ημιάκαμπτος πίσω άξονας, και το όχημα αποδεικνύεται αποτελεσματικό σε κάθε είδους διαδρομή. Η συμπεριφορά του είναι ουδέτερη σε γενικές γραμμές, ενώ ακόμα και στην περίπτωση που το πίσω μέρος γλιστρήσει (το ESP επεμβαίνει διακριτικά), αυτό γίνεται πάντα με προβλέψιμο και φιλικό τρόπο. Η σφιχτή ανάρτηση πάντως μέσα στην πόλη κουράζει, αλλά σε μεγαλύτερες ταχύτητες ισορροπεί μεταξύ άνεσης και αποτελεσματικότητας ανταποκρινόμενη άριστα σε κάθε περίσταση, ενώ περιορίζει τις κλίσεις του αμαξώματος στο ελάχιστο. Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται το γρήγορο και ακριβές τιμόνι, παρά την αρχική αίσθηση πως είναι πολύ ελαφρύ.

Στα υπερθετικά του μοντέλου τα δυνατά με αίσθηση φρένα και τα πολύ δυνατά με σωστή διασπορά, φώτα.

Τέλος, η απόσταση των 170 χλστ από το έδαφος, υπόσχεται και εκτός ασφάλτινου δρόμου μετακινήσεις, κάτι στο οποίο συνηγορεί και η ύπαρξη ρεζέρβας, αλλά ο οδηγός δεν πρέπει να ξεχνά τον ασφάλτινο προσανατολισμό των διατάσεων 215/55/18 ελαστικών.

Δια ταύτα

Εδώ έχουμε να κάνουμε όχι απλά με ένα μεταφορικό όχημα, αλλά για μια premium επιλογή μεταφορικού μέσου που κάνει ότι και τα περισσότερα της κατηγορίας του, αλλά διακρίνεται για την φινέτσα, την ποιότητα κατασκευής/υλικών και για τα καινοτόμα σχεδιαστικά στοιχεία που ενθουσιάζουν κυρίως τους νέους οδηγούς. Επιπλέον, με κινητήρα που ταιριάζει γάντι στις προδιαγραφές του αμαξώματος και εξοπλισμό πολύ πάνω από τον μέσο όρο, δικαιολογεί την τσουχτερή τιμή του και θα αποζημιώσει όποιον το επιλέξει όχι μόνο για τις χρηστικές του ιδιότητες. Με λίγα λόγια είναι ένα καλοκατασκευασμένο όχημα σε ένα άκρως ελκυστικό περιτύλιγμα που το κάνει να φαίνεται σαν την σχεδιαστική του ταυτότητα (το διαμάντι) σε τέσσερις ρόδες.

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Διάκοσμος καμπίνας
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Άνεση
  • Ποιότητα κύλισης
  • Εξοπλισμός άνεσης & ασφάλειας
  • Ηχομόνωση
  • Τεχνολογία
  • Λειτουργία κινητήρα
  • Φρένα

Κατά

  • Ψηλό κατώφλι πορτμπαγκάζ
  • Ορατότητα πίσω και πλάι

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό, SUV/Crossover
  • Διαστάσεις: 4.118 x 1.791 x 1.534 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.558 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 350 λτ
  • Ρεζερβουάρ: 44 λτ
  • Βάρος: 1.280 κιλά
  • Κινητήρας: 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, turbo, 1.199 κ.εκ.
  • Ισχύς: 130 ίπποι / 5.500 σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ): 230 / 1.750
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, 8 σχέσεων (ΕΑΤ8)
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Γέφυρα με υστερούντες βραχίονες
  • Τροχοί: 215/55/18
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,2 μ
  • Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 9,2΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 200 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 7,8 λτ/100 χλμ
  • Εκπομπές CO2: 111-113 γρ/χλμ
  • Τιμή: Από 26.850 ευρώ 1.2 PureTech 130 S&S EAT8 So Chic – 30.650 ευρώ

Νίκος Τσάδαρης