Περίεργα που τα φέρνει η ζωή για κάποιους. Πάρτε για παράδειγμα τον 35χρονο Ετεοκλή Νικολάου: ούτε καν το είχε φανταστεί ότι μετά από σπουδές δημοσιογραφίας σε πανεπιστήμιο της Αθήνας, ένα μεταπτυχιακό στις διεθνείς σχέσεις στο Λονδίνο και με θητεία σε δύο μεγάλους ειδησεογραφικούς οργανισμούς, το BBC και το CNN, ξαφνικά θα τα παρατούσε όλα για μια καριέρα ξεναγού στην αγαπημένη του πόλη, την Βαρκελώνη.

Τα τελευταία δύο χρόνια, ο κ. Νικολάου διατηρεί την Eteobcn, μια εταιρεία που απευθύνεται σε Έλληνες (και όχι μόνο, θα έλεγε κανείς) ταξιδιώτες οι οποίοι επιθυμούν να ξεναγηθούν στην Βαρκελώνη από μόνοι τους και χωρίς να ενταχθούν στα μεγάλα γκρουπ των ταξιδιωτικών πρακτορείων. Η ομάδα της eteobcn δεν είναι αποκλειστικά ο κ. Νικολάου, αλλά απαρτίζεται και από άλλους νέους Έλληνες που διαμένουν στην πρωτεύουσα της Καταλονίας.

Γιατί όμως συγκεκριμένα στην Βαρκελώνη και όχι στη Μαδρίτη ή την Λισαβόνα ή το Βερολίνο;

«Η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να έχω ζήσει μέχρι τα 35 μου χρόνια στο Λονδίνο, το Βερολίνο, το Μπουένος Άιρες και τη Βαρκελώνη. Από την εμπειρία μου, νομίζω ότι η Βαρκελώνη είναι η πόλη που προσφέρει την καλύτερη ποιότητα ζωής», λέει ο κ. Νικολάου μιλώντας στο Newsbeast. «Η πόλη άλλαξε από τους Ολυμπιακούς Αγώνες το 1992 και είναι ίσως η πιο ευχάριστη πόλη για νέους ανθρώπους. Είναι μία πολύπολιτισμική πόλη με καταπληκτική ποιότητα ζωής γιατί πέρα από την από τις κλιματολογικές συνθήκες υπάρχει η υποδομή, υπάρχουν οι ποδηλατόδρομοι, υπάρχουν οι υπηρεσίες που κάνουν την καθημερινότητά μας πολύ πιο εύκολη, η πόλη είναι καθαρή και έχει πάρα μα πάρα πολλές δραστηριότητες για νέους ανθρώπους. Συνεπώς προσφέρει ένα συνδυασμό ιδανικό για ανθρώπους από όλο τον κόσμο να ζήσουν και να νιώσουν την πόλη σαν το σπίτι τους», εξηγεί ο κ. Νικολάου, ο οποίος προς την κατεύθυνση αυτή δημιούργησε την εταιρεία ενοικίασης ποδηλάτων και ξεναγήσεων, bikeonwood.net, που πρόκειται για ξύλινα ποδήλατα ελληνικής κατασκευής. Η ελληνική εταιρεία τού έδωσε την αντιπροσωπεία στην Βαρκελώνη και πλέον η eteobcn προσφέρει 4 διαφορετικές ποδηλατικές ξεναγήσεις σε ειδικούς ποδηλατοδρόμους εντός της πόλης.

«Να σπάσει το μονοπώλιο των ταξιδιωτικών πρακτορείων»

Ποια είναι όμως τα πλεονεκτήματα και ποια τα «ελαττώματα» μιας πόλης όπως η Βαρκελώνη για κάποιον που θα ήθελε να κινείται μέσα εκεί ως ξεναγός;

«Η Βαρκελώνη και η Ισπανία γενικότερα επικρoτούν και βοηθούν τις νέες επιχειρήσεις. Επομένως, μού επιτρέπεται να έχω τη δική μου επιχείρηση και να κάνω περιήγηση σε δημόσιους χώρους. Αυτό που δεν γνωρίζει ο πολύς κόσμος στην Ελλάδα είναι ότι κάθε Ευρωπαίος πολίτης μπορεί να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση αρκεί αυτό να γίνει σε συγκεκριμένους χώρους. Είναι ένας τρόπος να σπάσει το μονοπώλιο κάποιων, λίγων τουριστικών πρακτορείων που νομίζουν ότι είναι αποκλειστικότητά τους η δραστηριότητα αυτή. Όσον αφορά στον τουρισμό στην πόλη, νομίζω ότι οι τουρίστες που έρχονται στην πόλη σε πολύ μεγάλο βαθμό είναι ικανοποιημένοι με τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Και αυτό το δείχνει το γεγονός ότι έχουμε περίπου 12-13 εκατομμύρια τουρίστες στη Βαρκελώνη κάθε χρόνο. Φυσικά χρειάζεται ένα μέτρο γιατί ο υπερτουρισμός πολλές φορές έχει αρνητικά αποτελέσματα στο κόστος ζωής, την φασαρία κλπ».

Για τον κ. Νικολάου βέβαια, η Βαρκελώνη έχει τα ωραία και τα λιγότερο όμορφα σημεία της: «Θα έλεγα ότι το κομμάτι της παραλίας είναι το αγαπημένο μου κομμάτι της πόλης. Φυσικά τα κτίρια του Γκαουντί είναι πανέμορφα μεν, αλλά η Βαρκελώνη δεν είναι μόνο αυτά, ούτε η Ράμπλα που είναι υπερεκτιμημενη, αλλά η Βαρκελώνη είναι οι γειτονιές της και οι άνθρωποί της».

Βαρκελώνη, η πόλη που «κέρδισε» από τους Ολυμπιακούς

Σύμφωνα με τον 35χρονο επιχειρηματία και ξεναγό, η Αθήνα και η Βαρκελώνη είναι δύο πόλεις που εκ πρώτης όψεως έχουν αρκετές ομοιότητες, κυρίως λόγω μορφολογίας, κλιματολογικών συνθηκών και μεσογειακής κουλτούρας. «Αλλά αν τις δούμε λίγο πιο προσεκτικά, θα δούμε ότι έχουν τεράστιες διαφορές και αυτό έχει να κάνει κυρίως με την υποδομή και την νοοτροπία. Η Βαρκελώνη είναι η πόλη που κέρδισε μέσα από τους Ολυμπιακούς Αγώνες και σήμερα, αρκετά χρόνια μετά, βλέπουμε αυτές τις θετικές συνέπειες. Η Αθήνα έχει τις αρνητικές συνέπειες των Ολυμπιακών Αγώνων. Η Βαρκελώνη έφτιαξε ένα brand με αποτέλεσμα άνθρωποι από όλη την Ευρώπη να θέλουν να μείνουν εδώ για να γευτούν την ποιότητα ζωής που τους προσφέρει».

Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Νικολάου, αν έρθει κάποιος να δουλέψει στη Βαρκελώνη, έχει πολλές ευκαιρίες. «Μπορεί κάποιος να κάνει τη δικιά του επιχείρηση πολύ πιο εύκολα απ’ ότι στην Ελλάδα. Εγώ αυτό που θέλω να κάνω είναι να σπάσω το μονοπώλιο των τουριστικών πρακτορείων που βλέπουν τους ανθρώπους σαν «πρόβατα». Ήθελα να δώσω μια προσωποποιημένη ιδιωτική ξενάγηση με χαμηλό κόστος χωρίς μεν να είμαι ξεναγός αλλά σεβόμενος το ευρωπαϊκό δίκαιο καθώς και τις δημοτικές και τις οικονομικές Αρχές της πόλης».

Προς τον στόχο του αυτόν, τον ευνοεί και το γεγονός ότι η μεσογειακή κουλτούρα είναι πλέον πανταχού παρούσα: «Σε γενικές γραμμές έχουμε πάρα πολλά σημεία με τους Ισπανούς. Μοιάζουμε αρκετά με τους Καταλανούς εκ πρώτης όψεως. Είναι και αυτή μεσογειακοί και ζεστοί άνθρωποι, αλλά είναι πολύ πιο οργανωμένοι από τους Έλληνες. Χρειάζονται λίγο περισσότερο χρόνο από τους Έλληνες για να ανοιχτούν αλλά σίγουρα είναι πολύ πιο ανεκτικοί και με λιγότερα ταμπού».

Μια ξενάγηση στην Βαρκελώνη, φυσικά, δεν τελειώνει ποτέ, γιατί η πόλη έχει τόσες δεκάδες πράγματα να δεις και να θαυμάσεις που ακόμη και δέκα ημέρες να κάτσεις, δεν προλαβαίνεις να τα δεις όλα όσα θέλεις.

Άραγε, ισχύει το ίδιο για τα σχέδια και τα όνειρα του έλληνα επιχειρηματία;

«Το παρόν project είναι αρκετό προκειμένου να γεμίσει όλο το πρόγραμμά μου, αλλά επειδή η Βαρκελώνη είναι μία πόλη που σου δίνει συνέχεια νέες ιδέες, δεν έχω σκοπό να μείνω σε αυτό οπότε θα το μεγαλώσω και θα κάνω περισσότερα πράγματα: Θα προσφέρω πιο ολοκληρωμένα πακέτα και πιο προσωποποιημένες εμπειρίες στους ανθρώπους που θέλουν να γνωρίσουν αυτή που θεωρώ εγώ ως την πιο όμορφη πόλη της Ευρώπης. Στο μέλλον θα θέλαμε να έχω μια ομάδα ανθρώπων που να μπορούν να προσφέρουν δραστηριότητες και σε άλλες πόλεις της Ευρώπης. Οπότε, ναι, υπάρχει αυτή η ιδέα για το μέλλον, αλλά προς το παρόν το κάνω μόνο στη Βαρκελώνη που την ξέρω και με ξέρει πολύ καλά. Το ζήτημα τώρα είναι να σπάσουμε το μονοπώλιο σε όλες αυτές τις υπηρεσίες που προσφέρουν τα πάντα σε τόσο υψηλό κόστος», καταλήγει με νόημα ο κ. Νικολάου.