Ενώπιον των αμερικανικών δικαστηρίων ζήτησαν οι κληρονόμοι ενός εβραίου τραπεζίτη -τα περιουσιακά στοιχεία του οποίου είχαν λεηλατηθεί από τους Ναζί- την επιστροφή ενός έργου του Πάμπλο Πικάσο με τίτλο «Κυρία Σολέρ», που σήμερα εκτίθεται στο Μόναχο.

Η αγωγή των κληρονόμων κατατέθηκε την Τετάρτη στο ομοσπονδιακό δικαστήριο της Νότιας Περιφέρειας της Νέας Υόρκης από την οικογένεια του Πολ φον Μέντελσον-Μπαρτόλντι για να τους επιστραφεί το έργο της «γαλάζιας περιόδου» του Πικάσο, που η αξία του υπολογίζεται σήμερα σε 100 εκατ. δολάρια, όπως δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο δικηγόρος της οικογένειας, Τζον Μπερν.

Τραπεζίτης και σημαντικός συλλέκτης έργων τέχνης, ο Πολ φον Μέντελσον-Μπαρτόλντι, μέλος μιας σημαντικής εβραϊκής οικογένειας της Γερμανίας -της οποίας γόνος ήταν και ο συνθέτης Φέλιξ Μέντελσον- είχε εμπιστευτεί τον πίνακα στον έμπορο έργων τέχνης Τζάστιν Τανχάουζερ το 1934.

Ο τραπεζίτης, του οποίου η περιουσία σχεδόν εξανεμίστηκε εξαιτίας των ναζιστικών αντί-εβραϊκών νόμων, είχε αναγκαστεί τότε να πουλήσει 16 έργα ζωγραφικής, συμπεριλαμβανομένης της «Κυρίας Σολέρ» για να εξασφαλίσει μετρητά.

Δεν είναι γνωστό αν ο πίνακας αγοράστηκε από τον έμπορο έργων τέχνης ή αν απλώς φυλασσόταν στο σπίτι του, η συναλλαγή όμως έγινε «υπό τον εξαναγκασμό του ναζιστικού καθεστώτος», είπε ο δικηγόρος.

Το 1964, ο πίνακας αγοράστηκε από τον έμπορο αυτό για 1,6 εκατ. γερμανικά μάρκα της εποχής, στη Νέα Υόρκη, από τον Χάλντορ Ζένερ.

Ο Ζένερ, ήταν διευθυντής των δημόσιων συλλογών έργων τέχνης της Βαυαρίας (BSPC) και πρώην ναζί ο ίδιος, δεν είχε υποβάλει τότε κανένα ερώτημα σχετικά με την προέλευση του έργου αυτού, τονίζεται στην αγωγή που κατατέθηκε.

Οι BSPC, με τις οποίες είχε επικοινωνήσει ο δικηγόρος πριν από τρία χρόνια, δεν απάντησαν στα αιτήματα για την επιστροφή του έργου, διευκρίνισε ο δικηγόρος.

Το έργο αυτό, που χρονολογείται το 1903, εκτίθεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Μόναχο.

Άλλα έργα του που βρίσκονταν στην κατοχή του τραπεζίτη, ο οποίος πέθανε το 1935 από καρδιακή προσβολή, έχουν τα τελευταία χρόνια αποτελέσει αντικείμενο φιλικών διευθετήσεων μεταξύ των ενδιαφερομένων, κυρίως με το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMa), σε ότι αφορά άλλα έργα του Πικάσο.