Η ιδιαίτερη σχέση του Πικάσο με τις γυναίκες του είναι γνωστή. Ο διάσημος εκπρόσωπος της τέχνης του 20ου αιώνα και «συνιδρυτής» του κυβισμού χαρακτηρίζεται άπιστος και βασανιστικός σύζυγος που είχε δεκάδες ερωμένες.

Όπως είναι φυσικό όμως, η τεράστια συνεισφορά του στη διαμόρφωση της μοντέρνας τέχνης σκέπασε την ιδιότυπη και επεισοδιακή σχέση του με το γυναικείο φύλο.

Μια νέα έκθεση στη γκαλερί Tate Britain αποκαλύπτει την επίδραση που είχε ο πασίγνωστος ζωγράφος στις γυναίκες του (συγκεκριμένα στις οκτώ μεγάλες σχέσεις του), αλλά και το αντίκτυπο που είχαν αυτές οι σχέσεις στο έργο του.

Δύο από τις γυναίκες του απέκτησαν ψυχικές βλάκες και ακόμα δύο αυτοκτόνησαν. Ο Patrick O’Brian στη βιογραφία του ζωγράφου παρατηρεί: «Η αίσθηση του Πικάσο για τις γυναίκες ταλαντεύονταν ανάμεσα σε μια ακραία ευαισθησία και στο μίσος με μέσο σημείο την αντιπάθεια, αν όχι την περιφρόνηση». Ο ζωγράφος παρόλο που ήταν αυταρχικός στις σχέσεις του, δεν μπορούσε να αντέξει χωρίς τη συντροφιά μιας γυναίκας.

Όσον αφορά στο έργο του, ο δημιουργός σε ορισμένες από τις καλλιτεχνικές του φάσεις, είναι φανερά επηρεασμένος από την άστατη και περιπετειώδη προσωπική του ζωή.  Έργα όπως οι «Δεσποινίδες της Αβινιόν», απεικονίζουν και είναι εμπνευσμένες άλλωστε από την ιδιαίτερη ζωή του.

Η μοναδική γυναίκα που εγκατέλειψε το ζωγράφο, η Φρανσουά Ζιλό, τον χαρακτηρίζει σαδιστή στο βιβλίο της, ενώ η πρώτη του γυναίκα Όλγα Κόλκοβα έφτασε στα όρια τρέλας. Κάποια χρόνια μετά την εγκατάλειψή της από τον Πικάσο, η Μαρί Τερένζ αυτοκτόνησε, όπως και η Ζακλίν Ρο, η οποία δεν άντεξε το θάνατό του και αυτοκτόνησε το 1986.

Το 1935 ο Πικάσο απέκτησε τη Μάγια με τη Μαρί Τερένζ. Ο Πικάσο όμως την εγκατέλειψε για την Ντόρα Μαρ, την οποία αργότερα και άφησε για τη Φρανσουά Ζιλό. Η Ζιλό απέκτησε με τον Πικάσο δύο παιδιά, τον Κλοντ και την Παλόμα. Όταν ο ζωγράφος το 1945 εγκατέλειψε την Μαρ, εκείνη κατέρρευσε ψυχολογικά και ο δημιουργός την έστειλε σε κλινική προκειμένου να αναρρώσει. Η Ντόρα Μαρ ήταν μια πανέμορφη 29χρονη φωτογράφος.

Ακόμα και μετά τα 70 του χρόνια, ο Πικάσο κατάφερε να γοητεύσει την 27χρονη Ζακλίν Ρο η οποία τον αποκαλούσε «θεό» της. Το 1961 παντρεύτηκαν και ο ζωγράφος δεν σταμάτησε να έχει κι άλλες ερωμένες. Στα χρόνια που έζησε με τη Ζακλίν, ζωγράφισε πάνω από 400 πίνακες με την ίδια. Η περίοδος αυτή, θεωρείται μάλιστα μια από τις πιο παραγωγικές περιόδους της ζωής του.

Ο μεγάλος δημιουργός πέθανε τον Απρίλιο του 1973 με τη Ζακλίν στο πλευρό του και ένα άγαλμα της, πιθανόν, μεγαλύτερης αγάπης του, Μαρί Τερένζ, τοποθετήθηκε δίπλα από τον τάφο του.

Μετά από όλα αυτά δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς γιατί η Ντόρα Μαρ του είπε κάποτε «Σαν καλλιτέχνης μπορεί να είσαι εκπληκτικός, αλλά από ηθικής άποψης δεν αξίζεις τίποτα».


Ο Πικάσο με τη Ντόρα Μαρ


Ο Πικάσο με τη Ζακλίν