20
loading

Ένα ζήτημα που απασχολεί εδώ και πολλά χρόνια την Ελλάδα και γίνεται συνεχώς θέμα συζήτησης είναι τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, τα γλυπτά δηλαδή που αφαιρέθηκαν από τον Τόμας Μπρους, 7ο Κόμη του Έλγιν.

Το 1803 και το 1812 τα πολυάριθμα γλυπτά από τον Παρθενώνα μεταφέρθηκαν στη Βρετανία και από τότε βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. Οι προσπάθειες της Ελλάδας για την επιστροφή τους ξεκίνησαν δυναμικά το 1983 έπειτα από πρωτοβουλία της τότε υπουργού Πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη.

Η ελληνική κυβέρνηση στις αρχές του Σεπτέμβρη (2019) έφερε ξανά την υπόθεση στο προσκήνιο, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη σε συνέντευξή του να προτείνει στους Βρετανούς την έκθεση των Γλυπτών στην Αθήνα το 2021, με αφορμή τον εορτασμό για τα 200 χρόνια της εθνικής παλιγγενεσίας.

Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα δεν είναι όμως οι μοναδικές αρχαιότητες που έχουν κλαπεί από την Ελλάδα και πλέον βρίσκονται σε μεγάλα μουσεία ευρωπαϊκών χωρών, προσελκύοντας εκατομμύρια τουρίστες για να τα θαυμάσουν.

Τρία από τα σπουδαιότερα αρχαιοελληνικά ευρήματα που έκαναν «φτερά» από την Ελλάδαείναι η Αφροδίτη της Μήλου, Η Νίκη της Σαμοθράκης, αλλά και τα Γλυπτά από τον Ναό του Επικούριου Απόλλωνα.

Η Αφροδίτη της Μήλου - Μουσείο του Λούβρου

Υπολογίζεται πως περισσότερες από 8.500 ελληνικές αρχαιότητες βρίσκονται σε πολλά μουσεία του εξωτερικού και δεν είναι μόνο οι Βρετανοί, οι οποίοι εκθέτουν «θησαυρούς» του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.

Οι Γάλλοι έχουν στην κατοχή τους και εκθέτουν στο Μουσείο του Λούβρου το περίφημο άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου.

Το μαρμάρινο άγαλμα βρέθηκε το 1820 από έναν αγρότη, όταν έσκαβε το χωράφι του στο Κλήμα της Μήλου. Λίγο πιο πέρα Γάλλοι αξιωματικοί έκαναν ανασκαφές για αρχαία και τη στιγμή που ο αγρότης βρήκε ένα μάρμαρο έτρεξαν να τον βοηθήσουν δύο Γάλλοι ναύτες που συμμετείχαν σε γειτονικές ανασκαφές.

Ο άνθρωπος που έκανε την ανακάλυψη θέλησε αρχικά να προστατεύσει το εύρημα, όμως οι Γάλλοι επέμεναν στις ανασκαφές με αποτέλεσμα να βρούν και το δεύτερο τμήμα του αγάλματος. Τότε οι Γάλλοι αξιωματούχοι ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις και κατάφεραν να πάρουν το άγαλμα στο Παρίσι, με τη σύμφωνη γνώμη των Οθωμανών.

Η Αφροδίτης της Μήλου παρουσιάστηκε στα Ηλύσια Πεδία λίγες μέρες πριν την ελληνική επανάσταση και πλέον το άγαλμα εκτίθεται στον Λούβρο, το οποίο έστειλε ως «δώρο» στη Μήλο ένα αντίγραφο για το μουσείο του νησιού.

Η Νίκη της Σαμοθράκης – Μουσείο του Λούβρου

Από τα πιο σημαντικά εκθέματα του Μουσείου του Λούβρου, εκτός από την Αφροδίτη της Μήλου, είναι ακόμη ένα σπουδαίο έργο που χρονολογείται από το 190 π.Χ., κατασκευασμένο από λευκό παριανό μάρμαρο. Ο λόγος για τη Νίκη της Σαμοθράκης.

Το γλυπτό παριστάνει τη φτερωτή θεά Νίκη και βρέθηκε στον ιερό των Μεγάλων Θεών στη Σαμοθράκη. Η ανασκαφή πραγματοποιήθηκε το 1863 με επικεφαλής τον Κάρολο Σαμπουαζό, ο οποίος είχε λάβει την άδεια από τους Οθωμανούς για την αρχαιολογική αποστολή.

Με συνοπτικές διαδικασίες το άγαλμα μεταφέρθηκε με τη βοήθεια του γαλλικού πολεμικού ναυτικού στο Μουσείο του Λούβρου τον Μάιο του 1864, ενώ 20 χρόνια αργότερα ολοκληρώθηκε σε μεγάλο μέρος η αποκατάστασή του με τα υπόλοιπα κομμάτια που είχαν εντοπιστεί.

Οι Γάλλοι πάντως προστάτευσαν τη Νίκη της Σαμοθράκης, όπως και την Αφροδίτη της Μήλου, κατά τη διάρκεια του πολέμου, μεταφέροντας τον Αύγουστο του 1939 τα εκθέματα σε ασφαλέστερη τοποθεσία και συγκεκριμένα στο Chateau de Valencay.

Πρέπει να σημειωθεί πως υπήρξαν κινήσεις από ελληνικής πλευράς προκειμένου το άγαλμα να επιστρέψει στην πατρίδα του, όμως αυτό δεν υλοποιήθηκε ποτέ.

Γλυπτά από τον Ναό του Επικούριου Απόλλωνα – Βρετανικό Μουσείο

Ο κλασικός ναός του Επικούριου Απόλλωνα είναι θεμελιωμένος πάνω στο φυσικό βράχο του όρους Κωτιλίου σε ειδικά διαμορφωμένο γήπεδο. Η τοποθεσία του ναού ονομαζόταν στην αρχαιότητα Βάσσαι (μικρές κοιλάδες) και φιλοξενούσε από τον 7ο αιώνα π.Χ. ιερό του Απόλλωνος Βασσίτα που είχαν ιδρύσει οι γειτονικοί Φιγαλείς, οι οποίοι λάτρευαν τον θεό με την προσωνυμία Επικούριος δηλαδή βοηθός, συμπαραστάτης στον πόλεμο ή στην αρρώστια.

Χρονολογείται προς τον 5ο αιώνα π.Χ. και αποδίδεται στον Ικτίνο, τον αρχιτέκτονα του Παρθενώνα.

Το μνημείο λόγω του Ικτίνου αποκαλείται και ως «Δεύτερος Παρθενώνας», ανακηρύχθηκε ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO, όμως τμήμα της ζωφόρου εκτίθεται στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου.

Ο Ναός λεηλατήθηκε και 23 πλάκες που απεικονίζουν την Αμαζονομαχία και την Κενταυρομαχία μεταφέρθηκαν το 1815 στο Βρετανικό Μουσείο, έπειτα από την ανασκαφή που του 1812.

Όπως συνέβη και στις προηγούμενες περιπτώσεις, «κλειδί» στην αρπαγή ήταν οι Οθωμανοί. Ο πασάς της Πελοποννήσου εκείνη την περίοδο ήταν ο Βελή πασάς, γιος του Αλή, από τον οποίο οι Ευρωπαίοι πήραν άδεια για την ανασκαφή αρκεί να του δώσουν τη μισή λεία.

Ο Βελή πασάς περίμενε χρυσάφι και έτσι απογοητεύτηκε από τα ευρήματα, με αποτέλεσμα να αρνηθεί την παραλαβή του μεριδίου του. Ωστόσο ικανοποιήθηκε με 400 λίρες , ένα ποσό πολύ μικρότερο από την πραγματική αξία των γλυπτών.

ΚΑΝΤΕ LIKE ΤΟ NEWSBEAST.GR

20
σχόλια
  1. avatar Triumph explorer

    Πόσο ζημιά μας έχουν κάνει αυτοί οι γείτονες.

  2. avatar nikmare

    τα αγαλματα απο την Αιγινα του Ναου Της Αφαιας, πεισανε τον Λουδοβικο της βαυαριας να διωξει τους Τουρκους, να * απελευθερωση* την Ελλας, ειναι στην λεγομενη γλυπτοθηκη Glyptothek του Μοναχου,
    ειναι μερικα ισαξια των αναφερομενον επανω, η Ειρηνη με τον Πλουτο κ.α. ειναι σαν μια πηγη
    που πινει ολος ο Κοσμος αλλα για αυτους που ζουν εκει σαν σκεπασμενη, παρολλα τα εγκληματα
    της Ιστοριας δεν χασανε την λαμψη τους, ποσο αν γυρισουν τα πραγματα στην θεση τους

  3. avatar Κακά τα ψέμματα

    ας μάθουμε ότι γνωρίσαμε την αξία του αρχαίου πολιτισμού μας από τους ευρωπαίους γιατί γίδια είμασταν τότε (και εν πολλοίς παραμένουμε και σήμερα).
    Τους Δελφούς τους ανέσκαψαν οι Γάλλοι, μετακομίζοντας ολόκληρο χωριό που ήταν από πάνω. Τα ευρήματα είναι σήμερα στο μουσείο των Δελφών.
    Τις Μυκήνες τις ανέσκαψε ο Σλήμαν. Τα ευρήματα είναι σήμερα στο μουσείο των Μυκηνών και στο Αρχαιολογικό της Αθήνας.
    Την αγορά της Αθήνας την ανέσκαψαν οι Αμερικάνοι και ανοικοδόμησαν πλήρως τη Στοά του Αττάλου.
    Και πάει λέγοντας.
    Η ελληνική αρχαιολογική υπηρεσία ήρθε μετά και συνέχισε το έργο αυτό, άλλοτε επάξια, άλλοτε όχι τόσο (πολλοί αρχαιολογικοί χώροι μας είναι ακόμα αχούρια).
    Για να ξέρουμε τι λέμε.

    1. avatar Χαχαχαχα

      Τι μας λες;
      Από τα μάρμαρα μάθαμε εμείς οι Έλληνες, την αξία των προγόνων μας;
      Σαν να τα μπερδεύεις λιγάκι μου φαίνεται.
      Ναι, εντάξει για τις ανασκαφές. Τις έκαναν οι ξένοι. Και τι μ αυτό;
      Υπήρχε ελληνικό κράτος τότε; Δεν μιλάει κανείς πως δεν θα έπρεπε να βρίσκονται σε μουσεία, σε όλο τον κόσμο.
      Αυτό για το οποίο μιλάμε όσοι ενδιαφερόμαστε τέλος πάντων, είναι ποιός πρέπει να έχει την κυριότητα.
      Και όσο αφορά την κυριότητα, το θέμα είναι ξεκάθαρο.
      Οι άνθρωποι αυτοί, έκαναν πλιάτσικο, σαν αυτό που έκαναν οι Ισλαμιστές στις αρχαιότητες της Μέσης Ανατολής, με την μόνη διαφορά πως αντί να τα καταστρέψουν, τα έκλεψαν για να τα εκμεταλλευτούν.
      Δεν τα έκλεψαν απο θαυμασμό, αλλά από φιλαργυρία.
      Στα φρύδια μας αν έσκαψαν αυτοί.
      Δηλαδή αν εγώ έρθω και σκάψω στο σπίτι σου, μπορώ να πάρω ότι βρω για πάρτι μου;
      Πολύ λαρτζ σε βρίσκω....κατα τ 'αλλα, θα συμφωνήσω μαζί σου.
      Κάποιοι στην Ελλάδα, είστε πολύ γίδια ακόμα και σήμερα.

      1. avatar Κακά τα ψέμματα

        Για να μην παρεξηγηθώ, είμαι υπερήφανος για τους προγόνους μου και λατρεύω την αρχαία ιστορία, την οποία προσπαθώ να μάθω όσο γίνεται καλύτερα σε μια δια βίου προσπάθεια, και ΝΑΙ ενδιαφέρομαι πολύ περισσότερο από το μέσο (νεο)Έλληνα!
        Μακάρι να ήμασταν κάτι άλλο, να ήμασταν συνειδητοί γνώστες του πολιτισμού μας, μα δυστυχώς δεν ήμασταν - ούτε και σήμερα. Ξέρουμε να λέμε μόνο ότι "όταν χτίζαμε Παρθενώνες οι άλλοι ήτανε στα δέντρα" αλλά οι περισσότεροι ποτέ δεν έκαναν τον κόπο να επισκεφθούν τον Παρθενώνα συνειδητά, παρά μόνο όταν και αν στο σχολείο. Γνωστή μου καθηγήτρια πήγε την τάξη της (δημοτικό) στον Παρθενώνα και μου έλεγε ότι τα παιδιά ήταν με τα κινητά στο χέρι και της έλεγαν "άντε κυρία, πότε θα φύγουμε"! Και υπάρχουν ακόμα χειρότερα παραδείγματα όπως της αρχαιοκαπηλείας που έχει γίνει χόμπυ στην επαρχία με τους ανιχνευτές μετάλλων, ή της Δήλου π.χ. όπου τα περισσότερα έχουν γίνει μαραρμαρόσκονη στις ασβεστοκάμινους (από τους ντόπιους "φυσικά")!
        Τι να λέμε.
        Διάβασα στατιστική όπου το 70% δεν ενδιαφέρεται να επισκεφτεί αρχαιολογικούς χώρους και το έχω διαπιστώσει και προσωπικά (να προτείνω στην παρέα - διαφορετικές παρέες κατά καιρούς - σε διακοπές να επισκεφθούμε και τον κοντινό αρχαιολογικό χώρο, κανένα ενδιαφέρον!)
        Η κυριότητα των ευρημάτων είναι αδιαμφισβήτητα ελληνική. Δε μπορώ να ακούω τους Άγγλους να λένε ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στο βρετανικό λαό, ανατριχιάζω! Συγχίζομαι όμως περισσότερο με εμάς που είμαστε ΔΗΘΕΝ αρχαιολάτρες.
        Αυτά

    2. avatar Sifaki

      Για να ξέρεις τι λες: αυτές είναι επιστημονικές περιπτώσεις ορισμένων αρχαιολόγων που είχαν και προσωπικό κίνητρο να μείνουν στην ιστορία.Εμείς μιλάμε για την επίσημη εξωτερική πολιτική των ευρωπαίων και του Βατικανού που ενέκριναν τέτοιες κλοπές.Και που δεν τα δίνουν ακόμα πίσω. Ξέρεις πόσοι περισσότεροι τουρίστες θα ερχόταν στην Ελλάδα; Με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε ανάπτυξη και πολιτισμική ακτινοβολία λόγω μοναδικότητας. Θα μπορούσαμε εμείς κάποια να τα κάνουμε περιοδικές εκθέσεις στον κόσμο.Εκεί να δεις διαφήμιση.Πουθενά οι κλεπταποδόχοι δεν βάζουν εισιτήριο για να κερδίσουν 10πλάσια.Πουθενά οι νόμιμοι ιδιοκτήτες δεν πληρώνουν εισιτήριο για να δουν τις κλεμμένες ιδιοκτησίες δημιουργίες των παππούδων τους. Αυτά τα μουσεία είναι αποδείξεις των εγκλημάτων καταλήστευσης ολόκληρων λαών από τους αποικιοκράτες.Για να ξέρεις τι λες.

  4. avatar Τιθύς

    4η κλοπή, τα άλογα του Λυσσίπου. Στην Ιταλία.

  5. avatar Π@Π@ΡΕΣ

    ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ ΑΠΑΡΕΔΕΚΤΟΙ ΑΓΓΛΟΙ ΓΑΛΛΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΑΛΛΑ ΠΙΟ ΠΟΛΥ ΟΙ ΔΙΚΟΙ ΜΑΣ Κ ΕΝΝΟΩ ΟΙ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΜΑΣ ΠΟΥ ΦΟΒΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΝ Κ ΝΑ ΖΗΤΗΣΟΥΝ ΤΑ ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ

  6. avatar Δεν ξεχνω,

    Γιατί ο ναός τής Περγάμου που έχουν οι Γερμανοί???δεν ήταν ελληνικός.

  7. avatar Τεο.π

    Μόνο τρεις κλοπές; Εδώ έχουμε γεμίσει τα μουσεία όλου του κόσμου. Τα μισά από τα οποία δεν θα είχαν λόγο ύπαρξης και λειτουργίας αν δεν είχαν μια έκθεση ελληνικών αρχαιοτήτων.

    1. avatar Ε, εντάξει

      και την Αίγυπτο έχουν κατακλέψει, και την Ασία και όποιο άλλο μέρος έχουν βρεθεί.

    2. avatar Διογένης Βυζάντιος

      Επίσης τα άλογα του Λυσσίπου που τα βάφτισαν του Αγίου Μάρκου, κλεμμένα είναι από τους Σταυροφόρους που κατέστρεψαν την Κωνσταντινούπολη.

  8. avatar Τόνο Μάσας.

    Δεν είναι απαραίτητα κακό που τα γλυπτά βρίσκονται σε άλλες χώρες.
    Και σε άλλον πλανήτη να είχαν μεταφερθεί πάλι τον αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό θα εξυμνούσαν. Ας μην ξεχνάμε και τις συνθήκες που επικρατούσαν στον τόπο μας σε παλαιότερες εποχές.
    Οι Τούρκοι σαν Μωαμεθανοί δεν δέχονται την αναπαράσταση της ανθρώπινης μορφής και οι Έλληνες παπάδες τα θεωρούσαν παγανιστικά σύμβολα. Αν βάλεις και τους φτωχούς ντόπιους που τα χρησιμοποιούσαν σαν απλά μάρμαρα για να συμπληρώνουν τα κτίσματα τους τότε μάλλον σώθηκαν απο την καταστροφή και τον αφανισμό. Ας τα χαίρεται η ανθρωπότητα όπου κι αν βρίσκονται.

    1. avatar Συμφωνώ

      όλα τα μεγάλα μουσεία του κόσμου είναι διαφήμιση της Ελλάδας!

    2. avatar Γιώργος Κλεώπας

      Οι Τούρκοι ευχαρίστως τα χάριζαν σε οποιονδήποτε αρκεί να τα ξεφορτωθούν. Δεν ήθελαν στην νεοκατακτηθείσα χώρα τους να υπάρχουν ίχνη από τους πραγματικούς ιδιοκτήτες της γης αυτής. Έτσι μόνο εξηγείται η μεγαλοψυχία τους να παραχωρούν το οτιδήποτε ελληνικό στον οποιονδήποτε το εποφθαλμιούσε. Στον Σλίμαν όχι μόνο έδωσαν άδεια για ανασκαφές στην περιοχή της Τροίας, αλλά και αδιαφόρησαν για τα πολύτιμα ευρήματα που αυτός φυγάδευσε στη Γερμανία. Από την Πέργαμο παραχώρησαν αντί πινακίου φακής έναν ολόκληρο Ναό, που οι Γερμανοί με την μεθοδικότητά τους, μετέφεραν κομάτι κομάτι στο Βερολίνο όπου και τον επανεγκατέστησαν. Τα γλυπτά του Παρθενώνα τα παραχώρησαν στους Άγγλους και αν πρόφταιναν θα τους χάριζαν τον Παρθενώνα ολόκληρον, αρκεί να μην έμεναν στον τόπο που κατέκτησαν πειστήρια των προηγούμενων ιδιοκτητών. Ήθελαν να αποτρέψουν έτσι το ενδεχόμενο, να διεκδικήσουν οι Έλληνες τα Πατρώα τους εδάφη.

    3. avatar Tι λε ρε φίλε;

      Στην επόμενη κατοχή να πάρουν και τα υπόλοιπα;Η ελευθερία κατακτήθηκε αλλά κάποιοι εγκέφαλοι έχουν το ραγιαδισμό ακόμα μέσα τους.Αυτό είναι το χειρότερο.

    4. avatar διαολος

      Τα 3 κακά του ελληνισμού, Ο εβραιοχριστιανισμός, οι οθωμανοί, οι ευρωπαίοι....

      1. avatar Χαχαχαχα

        Ξέχασες τους Έλληνες. Αλλά θα έπρεπε να πεις για τα 4 κακά του ελληνισμού...

  9. avatar ξεφτίλα

    και ο νεοέλληνας ακόμα τους θεωρεί συμμάχους και τον εαυτό του ευρωπαίο

  10. avatar giannis14

    Να στείλουμε Αλβανούς να κλέψουν Eiffel και Big Ben...

Παρακαλούμε περιμένετε ...