Κατακόρυφα ανεβαίνει το θερμόμετρο στις μπίζνες των παιχνιδιών κάθε χρόνο μέσα στις γιορτές των Χριστουγέννων. Παραδοσιακοί και νεοεισερχόμενοι παίκτες δίνουν τη μάχη τους και ενισχύουν την παρουσία τους στην αγορά.

Το ενδιαφέρον τους στρέφεται πλέον παντού, σε περιοχές με υψηλό σχετικά διαθέσιμο εισόδημα, χαμηλό εισόδημα αλλά και σε νέες «γειτονιές». Στο στόχαστρο όλων βρίσκεται ο χριστουγεννιάτικος τζίρος του παιχνιδιού, που αντιστοιχεί γύρω στο 30% της συνολικής αγοράς, η οποία παρά την κρίση εξακολουθεί να έχει κάποιες ισχυρές αντιστάσεις.

Αυτό που είναι εμφανές σε όλους είναι ότι σε δύο μεγάλες επιχειρήσεις μοιράζεται η πίτα του παιχνιδιού στην Ελλάδα, ενώ τα τελευταία χρόνια φαίνεται να θέλουν μερίδιο από τα 200-250 εκατ. ευρώ οι Δανοί που έχουν μπει «σφήνα».

Σε κάθε περίπτωση βέβαια μέχρι και σήμερα δύο αλυσίδες, Jumbo και Mουστάκας -που μεταξύ τους δεν μοιάζουν σε τίποτα-, ελέγχουν το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς.

Η περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς πέρασε λοιπόν και τα καταστήματα παιχνιδιών είδαν τα ταμεία τους να γεμίζουν. Άλλωστε κάθε χρόνο τα καταστήματα παιχνιδιών κάνουν πάνω από 30% του ετήσιου τζίρου της αυτή την περίοδο. Μια δεύτερη μεγάλη ανάσα είναι το Πάσχα, όμως σε καμία περίπτωση ο τζίρος δεν φτάνει τα επίπεδα των Χριστουγέννων.

Τα στοιχεία είναι ξεκάθαρα και η ελληνική αγορά παιχνιδιού βρίσκεται στα χέρια των δύο παικτών που μοιράζονται το 50%.

Ο Μουστάκας και τα Jumbo είναι δύο επιχειρήσεις που κονταροχτυπιούνται και κερδίζουν μερίδια, ενώ η συγκέντρωση στον κλάδο του παιχνιδιού, συνεχίζεται.

Σταδιακά βέβαια τα «παιχνιδάδικα», τα μικρά καταστήματα που πωλούν σχεδόν αποκλειστικά παιχνίδια, εξαφανίζονται από την αγορά και τις γειτονιές. Ο τζίρος του παιχνιδιού γίνεται κυρίως από τις μεγάλες αλυσίδες, όπως ο Μουστάκας, που παραμένει αμιγώς παιχνιδάδικο και το Jumbo – με ηγετική θέση στο εγχώριο λιανεμπόριο κι ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο προϊόντων όπου τα είδη που απευθύνονται στο παιδί αντιστοιχούν στο 40% περίπου. Τα υπόλοιπα είδη δεν έχουν σχέση και δεν απευθύνονται σε παιδιά, αλλά στους γονείς.

902311

Έκπληξη αποτελεί η δανέζικη Tiger που ήρθε στην Ελλάδα το 2010 και αναπτύσσεται σταθερά παρά την κρίση. Η εταιρεία έχει ανοίξει καταστήματα στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, το Βόλο, τη Λάρισα και την Πάτρα και αναπτύσσεται διαρκώς κερδίζοντας για την ώρα το στοίχημα να μπει στην Ελλάδα την περίοδο της κρίσης.

Η Tiger είναι μια δανέζικη οικογενειακή επιχείρηση που ξεκίνησε πριν 20 χρόνια με είδη σπιτιού και χρηστικά προσωπικά αντικείμενα, φτιαγμένα κυρίως στην Ασία, αλλά με σκανδιναβικό ντιζάιν.

Ο Bακάκης και ο Mουστάκας

Όπως ήδη αναφέρθηκε δύο επιχειρήσεις αποτελούν το ισχυρό δίπολο στην ελληνική αγορά του παιχνιδιού. Απόστολος Βακάκης με τα Jumbo και Γιώργος Μουστάκας, με τα ομώνυμα παιχνιδάδικα βρίσκονται στην κόντρα και σε ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο ανάπτυξης. Ταυτόχρονα, ενώ δίνουν μάχη μεταξύ τους, έχουν να αντιμετωπίσουν μικρότερους τοπικούς παίκτες, αλλά και καταστήματα με ηλεκτρονικά είδη που αναζητούν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι από την αγορά.

Όποιος έχει επισκεφθεί τα Jumbo και τα καταστήματα Μουστάκας καταλαβαίνει αμέσως τις μεγάλες διαφορές.

1426988

Ο Απόστολος Βακάκης με κύκλο εργασιών της τάξεως των 681,43 εκατ. ευρώ μαζί με το εξωτερικό, διαθέτει παρουσία στην ελληνική αγορά με 51 καταστήματα και κατέχει τη μερίδα του λέοντος στην αγορά. O Bακάκης, όπως είναι γνωστό, δίνει μεγάλη έμφαση στη διαφήμιση και έχει δημιουργήσει καταστήματα που θυμίζουν περισσότερο «σούπερ μάρκετ» παρά παιχνιδάδικο.

Στα ράφια των καταστημάτων υπάρχουν από απορρυπαντικά μέχρι σφουγγάρια και ρούχα, ενώ τα παιχνίδια περιορίζονται στο 40% των κωδικών του κάθε καταστήματα. H πλειοψηφία τους μάλιστα, εισάγεται από την Kίνα.

Ο Γιώργος Μουστάκας από την άλλη έχει φτιάξει ένα δίκτυο 13 καταστημάτων με «ναυαρχίδα» πλέον εκείνο στο Mοναστηράκι. Aν και δεν υπάρχουν πρόσφατα στοιχεία, εκτιμάται ότι κάνει τζίρο άνω των 35 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.

902289

Η διαφορά με τα Jumbo είναι πως ο Γιώργος Mουστάκας και ο γιος του Nίκος παραμένουν οι «καθαρόαιμοι παιχνιδάδες».

Στα καταστήματά τους το παιχνίδι είναι κυρίαρχο, συνεχίζοντας την παράδοση που καθιέρωσε το όνομά τους στην αγορά και δίνοντας έμφαση σε εκπαιδευτικά παιχνίδι.

Τα καταστήματα Μουστάκας ξεκίνησαν ως μια μικρή βιοτεχνία με αντικείμενο την κατασκευή και εμπορία παιδικών παιχνιδιών. Εμπνευστής και δημιουργός της εταιρίας είναι ο σημερινός της Πρόεδρος Γεώργιος Ν. Μουστάκας. Μάλιστα μέχρι τον Φεβρουάριο του 2011 ήταν πρόεδρος του ΣΕΒΠΠΑ (Σύνδεσμος Ελλήνων Βιοτεχνών Παιχνιδιών και Παιδικών Αμαξών).

Όπως έχει δηλώσει παλαιότερα ο Γιώργος Μουστάκας, στόχος τους είναι πάντα η ποιότητα, ενώ ρίχνοντας το γάντι προς τον αντίπαλό του Bακάκη, είχε πει «η περίπτωση των Jumbo δεν μας ενδιαφέρει. Eίμαστε εταιρία που κατασκευάζει παιχνίδια και όσα εποχικά είδη έχουμε στα ράφια μας σχετίζονται και πάλι με το παιδί». O «Δαυίδ» των παιχνιδιών έχει καταφέρει όχι μόνο να στέκεται όρθιος παρά τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, αλλά και να κοντράρει τον «Γολιάθ» και leader της αγοράς, την Jumbo του Aπόστολου Bακάκη.

Στην αγορά δραστηριοποιούνται και άλλοι παίκτες που μοιράζονται την υπόλοιποι πίτα.

Τον ανταγωνισμό συμπληρώνουν οι Ζαχαριάς, Toys Academy, Κομφούζιο, η Γκούφη Σταρ, η Funny Bunny και άλλες μικρότερες επιχειρήσεις.

Ξεχωριστή είναι η περίπτωση της Plan Toys του Bάϊου Kουρτσάκη, ο οποίος με αιχμή την Kαρδίτσα άνοιξε καταστήματα ανά την Eλλάδα και προσφέρει παιχνίδια κατασκευασμένα από καουτσουκόδεντρα.

Ο Βάιος Κουρκάκης το 1990, μετά από πολυετή έρευνα, ανακαλύπτει στην Νυρεμβέργη την PlanToys, την εταιρεία ξύλινων οικολογικών παιχνιδιών, κατασκευασμένα από γερασμένα καουτσουκόδεντρα και σχεδιασμένα από τον αρχιτέκτονα Vitool Viraponsavan. To 1991 γίνεται ο κύριος αντιπρόσωπος της PlanToys στην Ελλάδα, αναπτύσσοντας ένα δίκτυο 150 σημείων πώλησης των οικολογικών παιχνιδιών σε όλη την χώρα, ενώ διαθέτει δύο καταστήματα, ένα στην Αθήνα και ένα στην Καρδίτσα.